Bandzaag spanning

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Hoe kan ik het best de spanning van een bandzaag meten(lint is 20mm breed)?
Mag een lint van 20mm veel spanning hebben?
Hij loopt steeds schuin!
Mvg,
Rudy
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Hoe groot is je zaag? Er is een verschil tussen een 20mm lint op een einhell en een 20mm lint op een centauro
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Vaak is drift niet door zaagspanning, maar door ongelijke tandzetting. Heb je het met elk zaagblad? Ik zet de zaagspanning op gehoor. Mijn zaag heeft een hefboom met een gewicht. Geen veer.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De vuistregel die ik aanhou is dat het lint aan de lange kant niet meer dan een cm mag bewegen met lichte druk van je vinger, mag zelfs iets minder nog. Hier staat echt zat over op jijbuis
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
De vuistregel die ik aanhou is dat het lint aan de lange kant niet meer dan een cm mag bewegen met licht druk van je vinger, mag zelfs iets minder nog. Hier staat echt zat over op jijbuis
Ik neem aan (en benadruk dat hierbij voor de duidelijkheid, omdat het echt de correcte manier is) dat hiermee de grootste 'vrije' lengte van het zaaglint bedoeld wordt, dus niet het deel dat je rechts hebt in de bedien-stand met de diverse geleiders, maar het deel links dat normaliter afgedekt wordt.
Er is trouwens een app van Andrew Klein die pretendeert door het beluisteren en analyseren van de aanslagtoon ('tokkelen') aan te kunnen geven of de spanning correct is. Enkel voor iOS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik neem aan (en benadruk dat hierbij voor de duidelijkheid, omdat het echt de correcte manier is) dat hiermee de grootste 'vrije' lengte van het zaaglint bedoeld wordt, dus niet het deel dat je rechts hebt in de bedien-stand met de diverse geleiders, maar het deel links dat normaliter afgedekt wordt.
Er is trouwens een app van Andrew Klein die pretendeert door het beluisteren en analyseren van de aanslagtoon ('tokkelen') aan te kunnen geven of de spanning correct is. Enkel voor iOS.
Ik heb de app, maar bij werkt deze niet. Hij geeft altijd aan dat de spanning te hoog is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je moet hem tussen duim en wijsvinger ongeveer 30 graden kunnen torderen heb ik altijd geleerd

loopt hij van de geleiders of zaag je schuin?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.