Bandslijp/schuurmachine

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Beste mensen,

ik ben op zoek naar een beetje betaalbare bandslijp/schuurmachine voor het slijpen van mijn beitels en gutsen.
Nu heb ik al van alles voorbij zien komen.
van scheppach tot sorby en HBM.
waar doe ik op dit moment verstandig aan?
Zijn er ook nog houtdraaiers in de omgeving Gouda?
Ik zou graag horen over jullie ervaringen rn eventueel voor wat adviezen/test slijpen van mijn beitels en gutsen.

met vriendelijke groet,
Gavin
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik vermoed dat je met een CBN wiel beter af bent als het om houtdraaigereedschap gaat. Dan lijkt mij voor een beginner dat je met een HBM oplossing de goede start maakt. Later kun je nog wel eens veel meer geld uitgeven.
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Ik had van een bevriende hout bewerker al begrepen dat een schuurband voor schuren is en een slijpmachine voor slijpen. Dat ik dus veel beter een fatsoenlijke slijpmachine kon aanschaffen met een CBN wieltje. Dan ga ik daar eens naar kijken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Wij van de Gouwegroep zitten in de buurt , hadden onze bijeenkomsten eerst in Waddinxveen .
Maar nu is dat in Bodegraven , als de Corona crisis voorbij is uiteraard .
Laat maar weten of je interesse hebt , maar wanneer we er weer heen gaan is niet bekend .

Groeten Willem
 

Gavjow

Actieve deelnemer
9 dec 2019
25
1
35
Wij van de Gouwegroep zitten in de buurt , hadden onze bijeenkomsten eerst in Waddinxveen .
Maar nu is dat in Bodegraven , als de Corona crisis voorbij is uiteraard .
Laat maar weten of je interesse hebt , maar wanneer we er weer heen gaan is niet bekend .

Groeten Willem
Ik heb zeker interesse, als je mij een berichtje wil sturen privé met wat info dan graag! Lijkt mij leuk om dingen/info te kunnen delen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik had van een bevriende hout bewerker al begrepen dat een schuurband voor schuren is en een slijpmachine voor slijpen. Dat ik dus veel beter een fatsoenlijke slijpmachine kon aanschaffen met een CBN wieltje. Dan ga ik daar eens naar kijken.
Er zijn er nochtans genoeg die zeer tevreden zijn over hun schuurband voor het slijpen van houtdraaibeitels. In filmpjes over gereedschapsmakers zie ik ook zelden een slijpsteen. Die gebruiken meestal een schuurband. Een schuurband heeft veel mogelijkheden en toepassingen in de werkplaats. Afwegen en misschien eerst eens gaan kijken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Er zijn er nochtans genoeg die zeer tevreden zijn over hun schuurband voor het slijpen van houtdraaibeitels. In filmpjes over gereedschapsmakers zie ik ook zelden een slijpsteen. Die gebruiken meestal een schuurband. Een schuurband heeft veel mogelijkheden en toepassingen in de werkplaats. Afwegen en misschien eerst eens gaan kijken.


Klopt kan ik alleen maar beamen, ik heb de Sorby ProEdge sinds een jaar of tien in gebruik. Indertijd was vooral plaatsgebrek voor mij doorslaggevend. Ik zou nu echter serieus kijken naar een CBN oplossing als ik alleen iets nodig zou hebben voor mijn houtdraaigutsen. En ook omdat ik me nog steeds afvraag of een iets hollere vouw wellicht makkelijker snijdt en een slijpband nou eenmaal aan slijtage onderhevig is. Een werkbankslijper is nog wel tweede hands te vinden en dan ben je met een CBN wiel redelijk voordelig voorzien van een goed werkende slijpoplossing. Dus als een beginnend houtdraaier om advies vraagt geef ik dit antwoord.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat je met een schuurband niet slijpen kan is onzin. Bij productie slijpen word zeer vaak gebruik van banden gemaakt.
Je moet alleen wel de juiste hebben. Vooral bij hoogwaardig staal. Laat ons zeggen boven de 60 RC voldoen de standaard banden niet meer.
Daar heb je bij de HBM beitels geen last van. Heel belangrijk is dat je de hoek iedere keer opnieuw exact kan instellen.
Een goed bandslijper is er een van robert sorby. Zelf doe ik het meeste op de tormek met cbn wiel.
Je kan op een goedkope machine ook uitstekend uit de voeten. Het vereist wel een beetje werk. Op youtube staan genoeg voorbeelden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.