Bandschuurmachine

meubelatelier

Nieuw lid
23 feb 2010
1
0
Hallo daar,

Ben opzoek naar een degelijke bandschuurmachine. Nu heb ik ervaring met een Hitachi, maar mijn voorkeur gaat uit naar een Festool. Nu is een Festool een behoorlijke investering, die ik graag wil doen, maar dan moet de machine het wel waard zijn. Maar misschien kan iemand mij overtuigen voor een ander merk.

Wie kan mij adviseren?
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Ik werk al jaren met veel plezier met het zwaarste type 9402 Makita ( €330.- )schuurmachine. Qua vermogen en bandbreedte ongeveer te vergelijken met de BS 105 van Festo( € 570.-).Een zware 2-toerige schuurmachine die gemakkelijk is te hanteren,zelfs met een hand.Laag toerental voor grote afname en hoger toerental voor fijne afwerking. Zeer geringe stofontwikkeling dankzij efficiënte afvoer naar stofzak. Ik gebruik hem vaak als stationaire machine zowel op de kop als in zijligging trillingsvrij :!: .
Succes met je keuze. ;)


m.v.g. Geurt


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik heb ook al jaren tot grote tevredenheid zo'n makita 9402. Het is een krachtige goed hanteerbare machine en er zijn maar weinig dingen die ik maak waar hem niet bij gebruik. Niet te missen dus. Zeker voor het afvlakken van grote panelen is hij erg handig en neemt met grove schuurband flink af. Als deze het zou begeven zou ik direct weer zo'n zelfde kopen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf heb ik een Festool bs75 met schuurraam. Dat laatste is wel een handig accessoire, maar het is wel een dikke herrieschopper en volgens mij ook geen origineel Festool ontwerp, maar een oude Holzher of zo. Metabo heeft precies dezelfde machine. Hij doet goed, maar ik zou de volgende keer een Makita kopen, ondanks dat ik een serieuze liefhebber van de spullen van Festool ben (hoor bij de categorie die in het begin de catalogus op het nachtkastje had; dat lijkt heel apart, maar ik ken er meer)!!

jaap
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Annette,

Hoe werk jij je tafelbladen af? Ik ben een fervent gebruiker van de handschaaf maar helaas laat deze me toch soms in de steek bij het vlakken van gelijmde tafelbladen,het hout scheurt regelmatig uit.
Hiervoor gebruik ik dus nu een schaaf en een random-orbit schuurmachine van Makita, wat ook niet ideaal is omdat die cirkelvormige krassen achterlaat die achteraf veel handschuurwerk vragen voor een perfect resultaat .
Dus een bandschuurmachine staat ook op mijn wenslijstje.

Hoe doet een professional dat?
Leg je de planken zo dat je geen tegendraad hebt of selecteer je enkel de beste planken?
Persoonlijk leg ik planken niet doelbewust om en om maar kijk gewoon wat de mooiste tekening geeft.

Mvg,

Geert
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
he geert-

ik ben het met don inderdaad eens -het enige wat helpt is vakbekwaamheid,dwz heel veel oefenen.
ik zoek de delen niet om en om uit wat technisch gezien de slimmste maar helaas altijd de minst aantrekkelijke oplossing is.bij een tafelblad is het optische toch erg belangrijk.wel zorg ik ervoor dat ik alleen heel goed gedroogd en uitgewerkt hout gebruik,als het kan kwartiers.het is belangrijk dat je het hout niet meteen vanuit ruw tot de schone maat machineerd,laat het even wat dikker en laat het een tijdje rusten.als je het dan op de schone maat brengt moet je het wel zo snel mogelijk verlijmen.
naardat ik alle lijmnaden nog eens met de hand heb geschaafd,gebruik ik lamellos zodat ik naar het verlijmen zo min mogelijk verschillen overhou.
ik vlak alle hout verbreedingen met de hand en met en beetje ervaring gaat dat aardig snel en is erg plezierig.zelfs bij grotere tafelbladen.
ik gebruik ervoor een no.6 omdat dat de langste schaaf is die ik heb,maar hoe langer hoe beter.een scherpe beitel is belangrijk.
je beginnt diagonaal te schaven,eerst de eene kant op dan de andere ,en je wisselt zo lang af totdat je over al geweesd bent.soms helpt het potloodstrepen te zetten.omdat je op die manier altijd schuin over de vezels schaafd heb je weinig last van inspringsels en tegendraad.
tussendoor af en toe checken met een rei of het blad ook vlak wordt.
als je overal geweesd bent schaaf je het schoon met de nerf mee en hier moet je dan wel af en toe van richting veranderen bij de lijmnaden.meestal ben je hiermee naar 2 á 3 rondjes klaar.als ik er toch noch inspringsels overhou gebruik ik een goed gezette schaapstaal.maar wees voorzichtig dat je grootvlakkig werkt anders krijg je kuilen.
als het schaven/schaapen nettjes gedaan is ga ik er even nog met fijn schuurpapier overheen ,180,240,320 met een wat grotere schuurblok.de excentreerschuurmaschine gebruik ik alleen voor grof werk want de kringetjes blijf je altijd zien en het is veel werk die werk te krijgen.

hoop dat je hier iets aan hebt.

groet
annette
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.