Bandschuurmachine vs bandschuurmachine

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Iets wat ik nog niet had, omdat mijn indruk was dat dat veel te lomp en grof was voor mijn doeleinde, was een bandschuurmachine.

Laatst echter bij een vriend een Makita 9903 gebruikt, en ik was onder de indruk van de afnamesnelheid en kwaliteit.
Poosje zitten neuzen, ook hier op het forum. De heilige graal zou een Scheer Mb2 zijn, en de onverwoestbare makita zou volgens @chevy66 een 9402 moeten zijn.

Beetje verder gesnuffeld en beide voor een vriendelijke prijs kunnen overnemen.
Eerst een andere stekker aan de Scheer gezet zodat deze in een 16A 5polige stekkerdoos kan, en gaan.

Plank eiken die zwart is gelakt, stuk met de Scheer geschuurd en een stuk met de makita. Bij de Makita brak de band helaas, ik vermoed vanwege ouderdom. Heb er nieuwe banden voor besteld dus dan zien we hoe hij presteert.
De Scheer werkt heel fijn. Het stilstaand kunnen starten, en dan kunnen invallen met de schuurband is wat mij betreft heel rustig en gecontroleerd. Het is een krachtige machine, dat voel je gelijk. Zelfs met deze gebruikte band neemt hij veel af.
Resultaat is glad, daar zeker content mee. Ook met de stofzak is de afzuiging goed.

Mijn idee was: de scheer is te zwaar, dus ik bewaar de Makita.
Maar ik gebruik zulke dingen nooit, of niet vaak, op een klus. Dus ik kan ook de Scheer houden. Het wegschuren van de lak op grote oppervlakte als tafels wordt een stuk eenvoudiger… twijfels twijfels.
83FE8AD7-C130-49FC-82DD-25C351590225.jpeg
B46BAE14-38CD-4C29-851D-067F2BA36D59.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.228
2.644
Het voordeel van de makita is, dat hij 220 is. En dat je overal goedkope schuurbanden kan halen. Ik weet niet wat voor maat schuurband er op die scheer gaat. Je hebt er ook een schuurraam bij. Dat vinden sommige mensen ook fijn. Voor de makita kan je nog onderdelen kopen. Dat gaat voor de scheer vermoedelijk moeilijker worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.