Bandschuurmachine voordeel t.o.v. Rotex 150

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
hallo,
Ik ben al geruime tijd in het bezit van de Festool Rotex 150. Doe er van alles mee, van ruw hout opschuren tot fijn afwerken. Het bevalt me tot dus ver prima, ik merk alleen dat met ruw hout het heel lang duurt om het hout glad te krijgen. Nu heb ik hier een paar grote blokken Kastanje hout liggen (50x50x60) en die wil ik glad schuren. Heb ze met de alaskan mill gezaagd, ze zijn dus fijnbezaagd. En heb nog meer van zulke blokken liggen.
Kan ik voor het schuren niet beter een bandschuurmachine gebruiken? gaat dat niet veel sneller dan met de rotex? Had zelf de Makita 9104 op t oog.
Is dat een goede aanvulling of zal ik niet veel verschil merken met de Rotex.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.190
988
Enschede, Twente
Het gaat in elk geval heel veel vlotter met een bandschuurmachine met grof schuurpapier. Mijn ervaring is beperkt tot de BS75 van Festool (en ik heb ook een RO150, dus). Het is wel even wennen aan gewicht en handling. Van Festool zelf zijn er 533x75 schuurbanden in Rubin 2 van P40, 60, 80, 100, 120 en 150. Ongetwijfeld zijn er goedkopere alternatieven voor deze schuurbanden, maar die heb ik niet gebruikt.
Makita is zeker een goed merk, maar ik heb er geen ervaring mee. Wat ook belang is (en ik weet dat sommige merken dat accessoire niet hebben) is of er een schuurraam op kan - daarmee kun je veel preciezer werken op grote vlakken.

Addendum: tiepfout hersteld

Laatst bewerkt:

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
hallo,
Ik ben al geruime tijd in het bezit van de Festool Rotex 150. Doe er van alles mee, van ruw hout opschuren tot fijn afwerken. Het bevalt me tot dus ver prima, ik merk alleen dat met ruw hout het heel lang duurt om het hout glad te krijgen. Nu heb ik hier een paar grote blokken Kastanje hout liggen (50x50x60) en die wil ik glad schuren. Heb ze met de alaskan mill gezaagd, ze zijn dus fijnbezaagd. En heb nog meer van zulke blokken liggen.
Kan ik voor het schuren niet beter een bandschuurmachine gebruiken? gaat dat niet veel sneller dan met de rotex? Had zelf de Makita 9104 op t oog.
Is dat een goede aanvulling of zal ik niet veel verschil merken met de Rotex.
Je kunt beter schaven als je snel wilt zijn.
Ik heb beide genoemde machines ook, maar zo groot is het verschil niet naar mijn mening. Met korrel grindtegel op de RO150 gaat het ook echt hard op de grove stand.....

• Leuk
Waarderingen: 3dmazter

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Een bandschuurmachine gaat met gelijke korrel sneller dan de excenter. Maar het resultaat is niet zo mooi. Je hebt meestal strepen, hoewel de excenter ook niet altijd perfect is (kringetjes).
De Rotex (of verwanten) is ook best snel, maar niet netjes.
Schuren met een grove korrel op machine met voldoende vermogen (schuren kost heel veel energie) gaat behoorlijk snel, maar duurt lang om een mooi resultaat te krijgen. Wordt het hout gelakt maakt dat niet zoveel, maar bij olie of transparante lak waar je alle schuursporen weg wil, ga je na een grove korrel veel en lang moeten schuren.
Schaven is dan inderdaad een betere optie.Mits scherpe messen kan je de machineslag dan weghalen met 120 en verder fijn schuren.

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
okay, dat is misschien ook een idee. ik ga dat eerst maar eens proberen, kijken hoe het er onderbeen komt.

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.