Band/lintzaagmachine

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
109
18
Middelbeers (NB)
Beste mede-woodioten,

Ik wil een bandzaagmachine kopen, maar ik twijfel heel erg. Ben klein “behuisd” (schuurtje van 3x3 met fietsen en de gebruikelijke huishoudelijke opslag). Ben niet in het bezit van een tafelcirkelzaag (wel een handcirkelzaag) en ik hoef met de lintzaag geen boomstammen te zagen. Gewoon kleine karweitjes (denk bv. aan kleine kastjes e.d.). Twijfel dus tussen Makita LB 1200F (vind ik vrij groot, zwaar en duur) Metabo Bas 261 (heeft een gietijzeren tafel) en HBM 300 Profi. Heeft één van jullie ervaring met deze(n) of aanbevelingen voor iets anders?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.537
831
Moordrecht
Je zou 's kunnen kijken naar een Inca 260 op dit forum of op Marktplaats/ Heeft een relatief kleine footprint. Wel alu tafel. Nadeel van de Metabo is de beperkte zaaghoogte, bij de inca is die ook ruim 15 cm

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.473
3.525
Gaanderen
Voor zover ik weet is een bandzaagmachine een metaalzaag. Ik denk dat je een lintzaag bedoelt. Gezien de type nummers.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
655
185
Arnhem - Schaarsbergen
Beste mede-woodioten,

Ik wil een bandzaagmachine kopen, maar ik twijfel heel erg. Ben klein “behuisd” (schuurtje van 3x3 met fietsen en de gebruikelijke huishoudelijke opslag). Ben niet in het bezit van een tafelcirkelzaag (wel een handcirkelzaag) en ik hoef met de lintzaag geen boomstammen te zagen. Gewoon kleine karweitjes (denk bv. aan kleine kastjes e.d.). Twijfel dus tussen Makita LB 1200F (vind ik vrij groot, zwaar en duur) Metabo Bas 261 (heeft een gietijzeren tafel) en HBM 300 Profi. Heeft één van jullie ervaring met deze(n) of aanbevelingen voor iets anders?
Koop dan een Record Power, worden beter getest dan deze drie. Heb er net één in bedrijf genomen 😎

• Leuk

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.083
905
Oss
De vloeroppervlakte van de makita is niet groot en makkelijk te verplaatsen.
Ik zou deze direct weer kopen als de zaaghoogte voldoende is.
Ik vind de prijs van ca 600euro ook echt wel acceptabel voor wat je krijgt.
Ik betaalde destijds bijna 800 euro.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.236
Riemst
Wat wil je met de zaag gaan doen,
Zagen uiteraard...
Maar je geeft aan dat je meubeltjes wil maken. Welke zaagklussen wil je dan met de lintzaag gaan doen?
Een lintzaag is een heel andere machine dan een cirkelzaag. Je zaagsnede gaat niet mooi glad zijn en recht zagen is ook niet altijd vanzelfsprekend.
Misschien is een kleine tafelzaag voor jou dan ook een betere keuze.

• Leuk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
907
372
RegioRotterdam
Ik ben erg tevreden met mij Record Power Sabre 250. Ik had hem als proef op een plank gezet die ik over mijn afvalbak had gelegd. Dat beviel uitstekend, dus constructie is nu permanent. Veel zaagwerk levert een stukje afvalhout op en dat kan ik gelijk naar beneden wegwerken.

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe en Boktor026

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.050
275
Heb ook een Sabre 250 en ben daar tevreden over.
Voorheen een Inca, een BAS260 en een Makita.
Makita is binnen jouw schuurtje toch een grote en zware machine die bovendien lastig te verplaatsen is. De mijne had last van trillingen, komt vaker voor bij deze machines. BAS had weinig vermogen, een 261 heeft wel een wat zwaardere motor, en de hier vaak bejubelde Inca heeft inderdaad wel veel zaaghoogte maar ook een klein tafeltje.
Wanneer je een lintzaag koopt, koop dan ook meteen een paar goede bladen, kan een wereld van verschil maken.

Maar je geeft aan dat je een handcirkelzaag hebt, ik neem aan geen invalzaag met liniaal. Ik zou die toch ook overwegen, eventueel met een gatenplaat met dogs. Daar heb je bij veel klussen profijt van.

Een lintzaag is wel weer beter wanneer je vooral kleine dingen zaagt, ook een relatief veilige machine. Zaagsnede is smal en de zaag drukt het werkstuk op de tafel.

Welke zaag ook, overweeg ook een stofzuiger.

• Leuk

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.083
905
Oss
Een lintzaag is wel weer beter wanneer je vooral kleine dingen zaagt, ook een relatief veilige machine. Zaagsnede is smal en de zaag drukt het werkstuk op de tafel.

Behalve als je rondhout gaat zagen, dan moet je echt oppassen en zorgen dat je het hout goed vasthoudt, anders kan het een behoorlijke klap geven:cool:

• Leuk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
907
372
RegioRotterdam
Gebruik een slede om rondhout te zagen op een lintzaag, zeker als je afkort. Hoeft niet veel of zwaar te zijn. Stuk triplex met een lat erop doet al veel, zeker als de onderkant niet glad en vlak is. Een paar klodders hotmelt tussen werkstuk en zool werken uitstekend als vulling tegen wiebelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
109
18
Middelbeers (NB)
Heb ook een Sabre 250 en ben daar tevreden over.
Voorheen een Inca, een BAS260 en een Makita.
Makita is binnen jouw schuurtje toch een grote en zware machine die bovendien lastig te verplaatsen is. De mijne had last van trillingen, komt vaker voor bij deze machines. BAS had weinig vermogen, een 261 heeft wel een wat zwaardere motor, en de hier vaak bejubelde Inca heeft inderdaad wel veel zaaghoogte maar ook een klein tafeltje.
Wanneer je een lintzaag koopt, koop dan ook meteen een paar goede bladen, kan een wereld van verschil maken.

Maar je geeft aan dat je een handcirkelzaag hebt, ik neem aan geen invalzaag met liniaal. Ik zou die toch ook overwegen, eventueel met een gatenplaat met dogs. Daar heb je bij veel klussen profijt van.

Welke zaag ook, overweeg ook een stofzuiger.
Bedankt voor de feedback. Ben intussen iets verder met m’n “ontdekkingstocht” en ik denk dat ik voor de Metabo Bas318 ga. Ook omdat een vriend, die een paar deuren verder woont, een Makita LF1000 (flip) heeft en we, indien nodig elkaar’s machine kunnen gebruiken…. En uiteraard overweeg ik een stofzuiger. Ik opteer voor de Metabo AS 20 l omdat die lekker laag is i.v.m. met inbouw. Misschien heeft iemand daar ervaring mee?

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
109
18
Middelbeers (NB)

Behalve als je rondhout gaat zagen, dan moet je echt oppassen en zorgen dat je het hout goed vasthoudt, anders kan het een behoorlijke klap geven:cool:
Bedankt en ja, van dat rondhout heb ik gezien hoe dat mis kan gaan… 😔

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.264
1.187
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik bedoel idd een lintzaagmachine, maar ik dacht een lintzaagmachine en een bandzaagmacine zijn hetzelfde. 🤓
Voor zover ik weet is 'bandzaag' een Germanisme of Anglicisme (bandsaege / band saw).

Hou er rekening mee dat een lintzaag een 'ruwe zaag' is; hetgeen gezaagd is moet altijd nog nabewerkt worden voordat je het als constructiedelen kunt gebruiken. Dit itt tot een (goede) tafelzaag, waarbij het in principe mogelijk is om delen direct te gebruiken zonder de zaagsnede na te hoeven bewerken.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.