Bamboe plaatmateriaal

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zat vanavond te staren naar een broodplankje van bamboe en ineens schoot het door mijn hoofd of het ook in plaatmateriaal bestond. En inderdaad verkrijgbaar als plaatmateriaal (122 bij 244) in een paar diktes. Toen schoot het volgende door mijn hoofd en daar heb ik vragen over:

Is dat plaatmateriaal ook te gebruiken als:
-Keukenfrontjes (werkt het niet te veel, kromtrekken, potschanieren e.d)
-kast deuren
-Schuifwand

Ik vind het namelijk wel mooi decoratief materiaal, niet zwaar en het is lekker eco.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
al mijn keukendeurtjes zijn van bamboe, bevalt uitstekend, met hard wax afgewerkt. Met name de kopse kanten van de 40mm platen zijn erg decoratief. Eco is het echter echt niet.

i.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wellicht heb je gelijk dat het niet eco is gezien de hoeveelheid lijm die nodig is om zo'n plaat te maken. Of zit het 'm ook nog ergens anders in?
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wat het eco gehalte betreft, bamboe groeit razendsnel en zet hierbij enorme hoeveelheden CO2 om. Beter zal je niet snel vinden. Het plaatmateriaal is echt knap, maar ik heb onlangs een prijslijst gezien... Niet bepaald goedkoop, om het nog zacht uit te drukken.
Bij Eco-Store in Melle wordt dit verkocht, moest het niet ecologisch verantwoord zijn zou men het daar absoluut niet verkopen. Ze hadden ook mdf panelen met bamboe fineer, maar ook dit was behoorlijk prijzig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Fabrikant van bamboe platen.

Men zegt dat soms bamboe geperst wordt tot platen/planken. Vraag me af of dit gewoon een lijmklem is, of dat het hout zelf ook verdicht wordt.

Wil ook graag weten waarom Knotwilg het niet eco vind...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dus het is minder eco door het productieproces (incl. de lijm) en transport. Maar dat probleem heb je ook bij plaatmateriaal van tropische houtsoorten en die zijn qua opkweek helemaal niet zo snel. Dus qua eco zijn de bamboeplaten iets beter. Wellicht een leuk idee om een bamboeplaat fabriek te maken, het is vanwege de groeisnelheid wel de toekomst lijkt me. Gewoon hele bamboe stengels hier naar toe transporteren en dan getautomatiseerd/gerobotiseerd verwerken. Philips bijvoorbeeld haalt ook productie terug uit het oosten omdat het hier goedkoper kan met moderne robot technologie (levert welliswaar geen directe grote werkgelegenheid op maar het helpt indirect wel goed mee aan de NL economie).:D
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik denk dat ik het wel eens wil proberen te gebruiken. Vrouwlief vindt het wel mooi om de servicekoof langs de trap mee af te dekken in plaats van gegranold multiplex
 

Jef

Nieuw lid
28 mei 2012
4
0
Ik heb bij mij thuis een badmeubel gemaakt met bamboe plaat, ook werkblad met 2 spoelbakken onder gelijmd.
schuiven vallen allemaal met verstek dicht tegen het blad en zijkant (tipon systeem) Hier heb ik nog geen problemen mee, een vrij dode plaat dus ;) .
Alles wel afgewerkt met de juiste vernis( bamboe kan enorm geel uitslagen met de verkeerde (stalen zetten op rest stukken.)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Probleem met het transport van bamboe is dat je tachtig procent lucht vervoert. Dure grap, dus om het hier te verwerken maakt de plaat nog duurder. Transport van een halffabrikaat zou misschien een optie zijn, dus op de plek waar het groeit de deeltjes schaven.

Een vergelijk tussen " normaal" plantmateriaal en bamboeplaat gaat mank, de hoeveelheid lijm in bamboeplaat is veel groter, omdat de deeltjes zowel horizontaal als verticaal moeten worden verlijmt. Daarom is het wel minder milieuvriendelijk.

Bamboe is een geweldig materiaal, jammer dat de grotere variëteiten hier zo slecht willen groeien.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ho ho, Knotwilg, je vergist je :) Koeien eten met plezier bamboe! Jaren geleden had ik in Soest een grote border vol met bamboe, totaal verwilderd, niet uit te roeien, tot een aantal koeien van de buurboer ontsnapten en het tot de grond toe opvraten! Was een kleine soort, anderhalve meter hoog. Voor zover ik weet hebben alle koeien het overleefd.

Groet, Rob.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je moet ook geen bamboeplaatfabriek hier willen hebben, dat moet je de mensen lokaal laten doen. Dat is toegevoegde waarde en dus goed voor de lokale economie. Er is volgens mij geen land meer dat nog boomstammen exporteert, het wordt allemaal lokaal gezaagd, verwerkt etc. En zo hoort het ook vind ik. De boot van het jaar 2009 of 2010 had ook een interieur van bamboe. Prachtig licht en verfrissend na jaren mahonie grotten met blauwe kussentjes. Maar wat nu allemaal echt eco is...? Er is zoveel regenwoud gesneuveld om palmbomen te planten omdat wij zonodig op biobrandstof moeten rijden, je zou de groeperingen die dat gepromoot hebben voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag verantwoording af laten leggen.

jaap

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Bamboe houd in principe van natte zomers (wil hier nog wel eens lukken) en droge winters (helaas).

@Rob
Mooi verhaal, maar zie je al een koe met zo'n bamboe-mast in d'r bek staan?

@Jaap
Zodra je naar een of andere vorm van mono cultuur gaat, ga je de mist in. Bossen omhakken voor soja boontjes en dan het hout in de fik steken omdat je het niet kunt verkopen omdat er weer een of ander 'symbooltje van hypocrisie' ontbreekt. Inderdaad, voor het tribunaal met dat spul!

In feite zijn die bamboe platen een soort van 'engineerd grass'. We kunnen hier toch ook gewoon stro, vlas, etc. persen.

i.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Bijtel: nee, weet ik niet. Mijn wijsheid komt van een leverancier van bamboe tuinhekken en dergelijke, bamboebouw in uitgeest. Ik heb daar ooit bamboe palen gekocht, daar gaten in gezaagd en er aardbeiplanten in gezet. Aan de praat geraakt over bamboe, werd verteld dat het hier niet zou willen groeien.

Nog even gezocht op het net maar kon z gauw niks relevants vinden.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.