Bamboe keuken

jorisvh

Post veel
Knappe keuken, @LeonvB, met ongelooflijk veel opbergruimte op een kleine oppervlakte 👍
Het idee van de lades die kruiselings gemonteerd zijn in de hoekkast ga ik onthouden. Daar daar heb ik nog geen goeie oplossing voor waar ik tevreden van ben. Zo’n carroussel of zwenkende uittreklade vind ik waardeloos want die geven amper meer bergruimte dan enkel het deel achter de deur gebruiken en de deel achter de hoek onbenut laten.

Zie ik het goed dat je bij de voorste lade de rechtse geleider verticaal en de linkse horizontaal gemonteerd hebt? Bij de achterste allebei horizontaal?
Voor de bovenste rij een vaste legplank om de horizontale geleiders in te schroeven?
Met de Blum Antaro geleiders die ik normaal gebruik krijg ik dat niet voor mekaar. Die moeten in de zijde geschroefd worden.

Welke geleiders heb je gebruikt? En zijn ze er met softclose?

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.251
541
Eanske
ingoogni.nl
Ruim 10 jaar geleden hebben we een bamboe keuken geplaatst. Laten doen omdat je niet alles zelf kunt doen op het zelfde moment dat je een huis verbouwd. We hebben daarin de bewuste keuze gemaakt om de voor de zijwanden van het blok hoge kasten 4cm dikke bamboeplaat te gebruiken. De deuren vallen er binnen zodat de kopse kant zichtbaar blijft. Dit geeft een mooie decoratieve rand die de grote vlakken breekt.

Leon, hoe heb je je fraaie keuken behandeld? Wij hebben er een keer osmo op gesmeerd en daarna nooit meer iets anders aan gedaan dan met een lappie afnemen.
 

jorisvh

Post veel
Wij hebben er een keer osmo op gesmeerd en daarna nooit meer iets anders aan gedaan dan met een lappie afnemen.
Ik heb een 10-tal jaar geleden zelf een bamboe keuken gemaakt, t.t.z. een Ikea keuken (corpussen en lades) met zefgemaakte fronten en zichtzijdes uit 3-laags bamboe karamel. Meer in detail beschreven in dit draadje vanwaar ik hier terecht kwam.
Ik heb vernist, 2 lagen met Sigma Sigmavar WS Satin. Was tevreden met het resultaat en zag er na 10 jaar nog als nieuw uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Wat een vakwerk! Hoeveel ben je nou totaal kwijt aan materiaal voor deze keuken? (Als ik zo onbeleefd mag wezen) minus de (inbouw) apparatuur
Qua materiaal ongeveer 6000 euro, excl. 3 werkbladen en apparatuur. Maar dan heb ik wel de wanden, elektra en ventilatieschat mee gerenoveerd. Het exacte bedrag is lastig te bepalen, want ook een kast voor in de kamer zit bij de aanschaf van materiaal erin.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Knappe keuken, @LeonvB, met ongelooflijk veel opbergruimte op een kleine oppervlakte 👍
Het idee van de lades die kruiselings gemonteerd zijn in de hoekkast ga ik onthouden. Daar daar heb ik nog geen goeie oplossing voor waar ik tevreden van ben. Zo’n carroussel of zwenkende uittreklade vind ik waardeloos want die geven amper meer bergruimte dan enkel het deel achter de deur gebruiken en de deel achter de hoek onbenut laten.

Zie ik het goed dat je bij de voorste lade de rechtse geleider verticaal en de linkse horizontaal gemonteerd hebt? Bij de achterste allebei horizontaal?
Voor de bovenste rij een vaste legplank om de horizontale geleiders in te schroeven?
Met de Blum Antaro geleiders die ik normaal gebruik krijg ik dat niet voor mekaar. Die moeten in de zijde geschroefd worden.

Welke geleiders heb je gebruikt? En zijn ze er met softclose?

alvast bedankt!
Wij hadden een carrousel, dat is geen succes. Ten eerste kosten ze relatief veel ruimte, doordat alles rond moet kunnen draaien. De ruimtewinst die je boekt is vind ik erg beperkt. De maximale belastbaarheid is ook maar zozo, ook van de uitzwenksystemen overigens.

En ja, ik heb een vaste plank in de kast gemaakt. Deze zit in de voorkant gedeuveld, en de bamboevoorkant loopt naar beneden door om het gewicht daarheen af te voeren. De achterkant is 12mm multiplex dat vastgeniet is, met ter hoogte van de geleider een extra laag versteviging zodat de schroeven er goed in vast te zetten zijn.

De voorste lade zit rechts gewoon gemonteerd, en links is de geleider onder de lade gezet. De achterste zit 13mm hoger, zodat de lade precies over de liggende geleider past. De afmetingen zijn vrij lastig goed te krijgen: je voorste lade moet smal genoeg zijn om deze langs de scharnieren te kunnen krijgen. De achterste lade moet zo diep zijn dat deze goed het restant opvult, maar niet zo diep dat deze niet meer door het gat past (anders kun je achteraf niets repareren).

De geleiders:
In het menu kun je ook soft-close en push-to-open varianten vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
hoe meer je dit bekijkt, hoe meer je ontdekt, hoe meer vragen je hebt
hoe heb je die lijsten op dezelfde diepte als de deuren geplaatst ?
eerst een stootrand ?
daarna gelijmd / geplaatst ?
Bekijk bijlage 109189
Een stootrand is geplaatst met behulp van een mal (simpel blokje hout met rand). Hiermee is de rand net buiten de kast geplaatst, zodat de lijst in exact hetzelfde vlak uitkomt als de deuren. De lijsten zijn met plintenlijm daarop vastgezet, en met 2mm uitvulplaatjes op de juiste hoogte gehouden terwijl de lijm uithard.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Leon, hoe heb je je fraaie keuken behandeld? Wij hebben er een keer osmo op gesmeerd en daarna nooit meer iets anders aan gedaan dan met een lappie afnemen.
3 lagen Polyvine ultramat. Ook het sierpleister op de muren is ermee behandeld. Het is vrijwel onzichtbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

jorisvh

Post veel
Wij hadden een carrousel, dat is geen succes. Ten eerste kosten ze relatief veel ruimte, doordat alles rond moet kunnen draaien. De ruimtewinst die je boekt is vind ik erg beperkt. De maximale belastbaarheid is ook maar zozo, ook van de uitzwenksystemen overigens.

En ja, ik heb een vaste plank in de kast gemaakt. Deze zit in de voorkant gedeuveld, en de bamboevoorkant loopt naar beneden door om het gewicht daarheen af te voeren. De achterkant is 12mm multiplex dat vastgeniet is, met ter hoogte van de geleider een extra laag versteviging zodat de schroeven er goed in vast te zetten zijn.

De voorste lade zit rechts gewoon gemonteerd, en links is de geleider onder de lade gezet. De achterste zit 13mm hoger, zodat de lade precies over de liggende geleider past. De afmetingen zijn vrij lastig goed te krijgen: je voorste lade moet smal genoeg zijn om deze langs de scharnieren te kunnen krijgen. De achterste lade moet zo diep zijn dat deze goed het restant opvult, maar niet zo diep dat deze niet meer door het gat past (anders kun je achteraf niets repareren).

De geleiders:
In het menu kun je ook soft-close en push-to-open varianten vinden.
Dankjewel voor de link en extra tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.