balpennen

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat op mijn verlanglijstje stond heb ik vandaag eens voor de eerste maal uitgevoerd.
Ik ben naar Willy Vanhoutte (België) geweest deze namiddag om het nodige aan te schaffen voor balpennen te draaien.
De nodige uitleg heb ik daar gekregen qua binnenwerk voor balpennen en het systeem van draaien.
De onderste op de foto was mijn eerste uitvoering, maar ik vond hem wat dik uitgevallen. De 2 andere zijn een stukje dunner en zijn volgens mij prima.
Deze liggen goed tussen de vingers om te schrijven.
De gebruikte houtsoorten zijn voor de onderste en bovenste muteyne en de middelste is perelaar.
Dit is iets heel plezant om te draaien en gaat vrij snel éénmaal je het systeem onder de knie hebt.
Eén nadeel is, als moeder de vrouw en kinderen dit gezien hebben, dan heb je vlug een bestelling vast.
Ik hou mijn hart al vast als andere familieleden, vrienden en kennissen dit zullen zien.
Hier de 3 resultaten.
P5120999.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
IK heb ze afgewerkt met Shellawax. Bij Vanhoutte Willy (België) hebben ze een soort pasta die heel hard komt, maar met een Shellawax is dit evenwaardig zei men daar.
Secondenlijm ging ook goed zei hij. Ik werk meestal alles af met Shellawax, vandaar mijn keuze. De raad die ik kreeg was mijn balpen eerst goed laten uitharden alvorens het gebruik.
Indien je andere tips hebt, mag je ze gerust doorgeven.
Het zijn mijn eerste balpennen die ik draai en de zoektocht is waarschijnlijk nog niet ten einde wat betreft balpennen draaien.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ik ben nog maar een beginner in deze wereld. Secondenlijm heb ik geprobeerd maar ik krijg daar geen glad oppervlak mee. Voor een matte afwerking gebruik ik nu druivenpitolie.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb een goede ervaring met Shellawax en ik moet zeggen vandaag is de afwerking van de balpennen uitgehard. Nu nog de slijtvastheid bekijken na enige tijd gebruiken van de balpennen.
Als ik de volgende maal eens ga naar de winkel zal ik eens deze past gebruiken die men ook aanprijsde.
Ik moet eerlijk zijn, van secondenlijm denk ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen te hebben naar resultaat zoals u aangeeft. Natuurlijk heb ik het nog niet uitgetest.
Zijn uw vingers en handen dan niet smerig na het gebruik van secondenlijm?
Ik ben een beetje bang dat mijn vingers aan elkaar zouden kleven.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Sirjacobs het gebruik van superlijm/secondelijm ca glue is een veel gebruikte afwerkingsmethode onder pennendraaiers. Er zijn op het www enkele filmpjes die dit goed uitleggen. Zelf gebruik ik ook vaak shellawax. Dan zijn ze niet zo glimmend.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Wim: ik zal dit eens raadplegen.
Bedankt voor de info.
Het zijn nog maar mijn eerste drie exemplaren.
De ervaring van balpennen moet ik nog verder uitspitten.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Hallo Sirjacobsd,

Ik ben eind februari begonnen met pennen draaien en het is zeer verslavend moet ik zeggen , ik heb inmiddels al 20 a 25 pennen gedraaid,w.o. 12 op bestelling, ook enkele met een muzieksleutel als clip.
zoals gezegd leuk om te doen en je hebt gelijk een gebruiksvoorwerp wat niet iedereen heeft.


Succes
Leendert
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Leendert:
een verslaving kan je wel degelijk noemen. Ik heb al vullingen te kort.
Er zit niets anders op dan weer naar de winkel te gaan.

Groetjes Didier.
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo ik gebruik voor mijn houten penne cu lijm voor de afwerking
de eerste laag die ik met een stuk keuken rol er op terwijl de pen rond draait en dan laat ik hem lang zaam drogen tot ie draag is de andere zeven lagen doe ik na de cu lijn in spuiten met een Activator die is dan gelijk droog en zo kan je er zeven lagen achter elkaar op doen en dan met Micro Mesh schuren tot dat je je er zelf in kan zien
ps de cu lijm die ik gebruik is van Zap-A-Gap 28,4 gr. In een flesje

oja Balpennen draaien erg verslaven
groetjes uit Rotterdam
patrick groeneveld
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.