balkhout gezocht

Rube

Actieve deelnemer
12 okt 2017
117
4
Amersfoort
Hoi!

Ik ben op zoek naar balken (lengte vanaf 50cm tot 130cm) die scheurvrij zijn en droog. Dus sowiso geen kern in de balk. kopse maat vanaf 12x12 cm maar dikker is zeer welkom.
Liefst geen douglas of lariks, wel heel graag beuken of iepen of esdoorn oid. Wie zou zo iets kunnen hebben liggen? hoor heel graag van jullie!

(ps: het hout wordt gebruikt voor het draaien van 'cilinders')

Groet!

Ruben
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Omdat hout werkt bij het drogen, lijkt de kans dat je zoiets vindt me erg gering. De kans op scheuren is zo groot, dat er een hoop uitval en dus een hoge prijs tegenover zou staan. Bovendien moet zulk dik hout erg lang drogen.

Als wat je wil maken holle cylinders zijn, dan adviseer ik je van dik, vers hout de vorm grof voor te draaien, dan te drogen, en dan na te draaien om ze binnen en buiten weer rond te maken. De kans op scheuren is dan aanmerkelijk geringer.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Als je dit echt wil kan je altijd eens gaan informeren bij een houtzagerij, desnoods op maat laten inzagen.
Maar de 2 vorige reacties van de collegas kan ik me zeker bij aansluiten.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Een cilinder van 130 cm zie ik je nog niet uithollen op een draaibank, dus zal wel massief moeten zijn.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hiervoor zal je al snel aan moeten kloppen bij een houthandelaar of zelf gaan verlijmen. Buiten dat laatste zal je hier moeilijk aan gaan komen zonder een bestelling op maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.