balken Douglas overlangs doorzagen

caduser86

Nieuw lid
5 jan 2018
4
1
Hallo,

Voor een uitbouw heb ik 10 balken besteld van 75x225 x 5500.
Deze dimensie volgens de balkenschuif. En de balken in de fabriek geimpregneerd.

Nu is het ontwerp deels gewijzigd, waardoor de balken zwaar overgedimensioneerd zijn, en door andere keuze dakbedekking is het ook nodig om dwars op de balken nog latten te bevestigen ter bevestiging dak.

Nu had ik het idee om de zwaar overgedimensioneerde balken overlangs in te korten tot 75x180x5500. Volgens de balkenschuif nog ruim voldoende voor een overspanning van 4m30 en overkraging van 1m20.

Nu de vraag: ik heb enkel een cirkelzaag van goede kwaliteit in huis.
De manier hoe ik het wilde aanpakken was een malletje te maken waarin de cirkelzaag kan rusten. De geleider zorgt dan dat ik steeds mooi op de balk blijf en in eventueel 2 of 3 keer door de balk kan zagen.
1688132346166.png

De latten die dan overblijven wil ik als dwarsbalkjes op de balken leggen ter bevestiging van het dak.

Goed idee of gaan de balken/afgekomen latjes krom trekken?
Is het te doen met een gewone handcirkelzaag?

Bedankt voor de feedback!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.775
743
Enschede, Twente
Met voldoende vermogen en een goed schulpblad is dat zeker te doen. Hou wel wat wiggen paraat om vastklemmen van de zaag te voorkomen/verhelpen.
Kromtrekken hangt af van hoe de balken uit de stam gezaagd zijn. Bij deze maat balken zit het hart van de stam vaak midden in de balk, wat bij eenzijdig weghalen van materiaal risico op kromtrekken oplevert. Je moet het per balk bekijken, denk ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Volgens mij is je balk precies goed voor je gewenste overspanning en uitkraging. Ik heb geen idee waarom je nog latten nodig hebt. Kan je dat verduidelijken? Hoe gaat je gewenste dak opbouw er precies uit zien?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou de balken niet verzagen en als je nog latten nodig hebt deze aanschaffen.
Hout is geïmpregneerd met een reden neem ik aan en nu wil je de balken verzagen, waardoor je deze opnieuw moet behandelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de balken in de fabriek geimpregneerd
in mijn begrip is er een groot verschil tussen gedrenkt en geïmpregneerd
drenken = ondergedompeld => vloeistof dringt niet door
geïmpregneerd = onder druk behandeld => vloeistof zou dieper dan het randoppervlak moeten gaan

Nu had ik het idee om de zwaar overgedimensioneerde balken overlangs in te korten tot 75x180x5500
niet doen, als daartoe geen technische reden is
je wil er 45 mm af halen
om het losmaken van spanningen te beperken, zou je eigenlijk aan beide kanten 22 mm af moeten halen
Is het te doen met een gewone handcirkelzaag?
op zich wel
ik zou gewoon een geleider op de balken schroeven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
in mijn begrip is er een groot verschil tussen gedrenkt en geïmpregneerd
drenken = ondergedompeld => vloeistof dringt niet door
geïmpregneerd = onder druk behandeld => vloeistof zou dieper dan het randoppervlak moeten gaan

Weet je zeker dat geïmpregneerd = onder druk behandeld? Ik zou eerder denken onder vacuum geïmpregneerd.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
131
Eens met Chevy 66; bij een overspanning van 4,30 meter is 225 een goede hoogte, zou beslist niet naar 180 gaan.
Je tekening is inderdaad niet helemaal duidelijk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
in mijn begrip is er een groot verschil tussen gedrenkt en geïmpregneerd
drenken = ondergedompeld => vloeistof dringt niet door
geïmpregneerd = onder druk behandeld => vloeistof zou dieper dan het randoppervlak moeten gaan

Weet je zeker dat geïmpregneerd = onder druk behandeld? Ik zou eerder denken onder vacuum geïmpregneerd.
Als je er 4cm af zaagt zul je weinig meer van het impregneren zien😎
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
131
Je tekening is inderdaad niet helemaal duidelijk

wilde eigenlijk zeggen; je plan is niet helemaal duidelijk
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
309
Heelsum
Hallo,

Voor een uitbouw heb ik 10 balken besteld van 75x225 x 5500.
Deze dimensie volgens de balkenschuif. En de balken in de fabriek geimpregneerd.

Nu is het ontwerp deels gewijzigd, waardoor de balken zwaar overgedimensioneerd zijn, en door andere keuze dakbedekking is het ook nodig om dwars op de balken nog latten te bevestigen ter bevestiging dak.

Nu had ik het idee om de zwaar overgedimensioneerde balken overlangs in te korten tot 75x180x5500. Volgens de balkenschuif nog ruim voldoende voor een overspanning van 4m30 en overkraging van 1m20.

Nu de vraag: ik heb enkel een cirkelzaag van goede kwaliteit in huis.
De manier hoe ik het wilde aanpakken was een malletje te maken waarin de cirkelzaag kan rusten. De geleider zorgt dan dat ik steeds mooi op de balk blijf en in eventueel 2 of 3 keer door de balk kan zagen.
Bekijk bijlage 132808

De latten die dan overblijven wil ik als dwarsbalkjes op de balken leggen ter bevestiging van het dak.

Goed idee of gaan de balken/afgekomen latjes krom trekken?
Is het te doen met een gewone handcirkelzaag?

Bedankt voor de feedback!
In beginsel zal (bijna) elke goede handcirkelzaag geleverd worden met een parallelgeleider toch? en anders is die meestal wel te krijgen...
 

caduser86

Nieuw lid
5 jan 2018
4
1
Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties...
Dit is het concept:
1688365907678.pngTotale lengte van de balken is 5m50.
Nu hebben we beslist om de overkraging groter te maken om enkele redenen waardoor de kolommen 1m20 naar binnen komen. Dus de te overspannen lengte is nog maar 4m30.
Als dak-opbouw hadden we origineel OSB met EPDM voorzien.
Echter is het een stuk goedkoper om geprofileerde staalplaat te nemen, dus hebben we nog dwars liggers nodig om deze correct te kunnen bevestigen.

Omdat het toch wel wat werk is om de balken door te zagen en de kans op krom trekken groot is laten we het zoals het is, en koop ik wat extra dwarslatten bij.

Extra ter info: op factuur heb ik de balken laten impregneren. Hoe dit in het hout dringt weet ik niet, welke uitvoering ze gedaan hebben weet ik ook niet, maar ik ga er vanuit dat alles volgens de regels vd kunst is gedaan :)

Bedankt!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
131
Nu ik deze duidelijke tekening zie ben ik nog steeds van mening dat 225 de juiste hoogte is voor je balken. Ik weet dat je met balkenschuif ook andere opties krijgt maar ik hanteer altijd de stelregel 1 op 20, daarmee zit je altijd goed. Zeker in dit geval waarbij je naast een overspanning ook een uitkraging hebt.

Ik zou toch nog overwegen of je (niet geisoleerd) staalplaat gaat gebruiken.
Hierbij krijg je aan de onderzijde condensdruppels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.