Balken bevestigen t-verbinding

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een eenvoudige, goedkope maar stevige constructie voor de balken van een platdak voor een hsb-schuur. Betreft balken van 175x75.

Het idee was om 4 liggende balken rondom aan de zijkant tegen stijlen/regels aan te bevestigen met lange schroeven. Dat vormt de basis waar de rest van de liggers tussen tegenaan bevestigd dienen te worden. Ik wil de liggers bevestigen met 2 schroeven per hoekverbinding, dus 2 lange schroeven per kopkant. Zonder gebruik te maken van dure balkdragers. Door deze constructie kan ik het afschot van het platdak regelen.

Dak wordt daarna afgewerkt met osb en epdm. Eventueel op termijn met sedum. Aan de binnenkant van de schuur wil ik wel spullen aan het dak op kunnen hangen, om bijv. een ladder of hout op te kunnen bergen tussen de balken.

Vraag is, gaat deze constructie stevig genoeg zijn? En dan zowel op de plek waar de 4 buitenbalken aan de stijlen worden bevestigd als de t-stukken waar de binnenbalken tegen de buitenbanden worden bevestigd. Heb de constructie wel eens bij prefab bergingen gezien, maar ik zie natuurlijk niet hoe die verbinding in elkaar is gezet.

Dank voor de tips!
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Normaal liggen je balken op je HSB en niet hangende eraan. De verbinding die je voorstelt is kritisch en kan rekentechnisch weinig hebben, vraag is dus wat je overspanning gaat zijn en de hoh afstand?
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Overspanning is 3 meter. Bij prefab 2 meter overigens. Hoh-afstand is 60cm.

Idee is vooral om het niet op de hsb wanden te doen i.v.m. makkelijker maken om afschot te creëeren. Anders zou ik elke stijl net iets korter moeten maken en iets af moeten schuinen. Tenzij er betere ideeën zijn om de balken op de hsb wanden te bevestigen en toch afschot te creëeren. Ik wil niet met een dubbele bodem of pir platen werken eigenlijk.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kunt toch gewoon een plaatje onder de balken leggen op de dubbele bovenregel vd HSB? Of het afschot 90 graden draaien, dan kan er een regel onder 1 zijde vd opleggingen.
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Je bedoeld een dunne plank onder de balken? Hoe zorgt die voor afschot dan? Wil alle het water uiteindelijk in 1 hoek krijgen, dus 1 laagste punt. Tegenovergesteld hoek is dan het hoogste punt. Stel je dan voor dat ik aan 2 zijdes een latje doe en die bij het hoogste punt over elkaar laat lopen? Is dat wel stevig?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je bedoeld een dunne plank onder de balken? Hoe zorgt die voor afschot dan? Wil alle het water uiteindelijk in 1 hoek krijgen, dus 1 laagste punt. Tegenovergesteld hoek is dan het hoogste punt. Stel je dan voor dat ik aan 2 zijdes een latje doe en die bij het hoogste punt over elkaar laat lopen? Is dat wel stevig?
Afschot is niet diagonaal, maar 1-zijdig, dus gewoon 1 zijde geheel laag houden is prima.
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Oke. Maar hoe zorg ik er dan voor dat de rest van de buitenste liggende balken, met name de aansluitende balken die er 90 graden gedraaid tegenaan zitten, niet gaan zweven? Want als ik 1 balk hoger doe dan steunt de rest van de buitenste liggers ineens nergens meer op aan de kant van die hogere balk.
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Thanks voor al je moeite!

Zie bijgevoegde schets. Hopelijk is het duidelijk zo. Het ie een zij-aanzicht, waarbij het blauwe deel leegte moet voorstellen.

Als ik aan 1 kant een regel doe om op te hogen zweeft de osb. Dat is dan toch niet sterk genoeg om op te gaan staan/leunen om het dak af te kunnen werken? Los van eventueel gewicht van sneeuw, sedum dak o.i.d.?
 

Bijlagen

  • Schets.jpg
    Schets.jpg
    30,4 KB · Weergaven: 11

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die regel leg je tussen je wand en de balken. Als je afschot naar een hoek wil, leg je onder de balken aan de andere kant steeds een iets dunner blokje .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb het idee dat we het niet over het zelfde hebben. Ik ben gewend om de dakplaten aan de balklaag vast te schroeven. Ik zou niet weten wat er dan zou moeten zweven.
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Ah. Nou als ik op 1 van de 4 kanten een regel bevestig om te verhogen en zo afschot te creëeren, dan ligt er onder de daaraan 2 verbonden balken geen regel toch? Dus die balken liggen dan lager. En dus zal de osb dan niet aansluiten op die balken. Of zie ik dat verkeerd? Moet ik de 2 verbonden balken allebei op de verhogende regel laten rusten?
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Kan ik dan niet beter gewoon elke stijl steeds een paar mm korter maken? Dan is de regel die daar op gaat meteen op afschot en daarmee de balken daarbovenop ook.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat kan ook uiteraard, alleen worden wanden meestal horizontaal gezet en de dakvloer los gesteld. Gewoon ptaktischer.
 

Meinona

Nieuw lid
19 mei 2023
10
0
NL
Helder. Maakt het type hout nog iets uit voor de wigjes? Kam me voorstellen dat dat zeker bij dunne wigjes van belang is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.