Badplank maken van 2 soorten hout

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Hoi,

Voor vrienden ga ik een badplank maken. Dit idee:


Nu wil ik 2 soorten hout gebruiken wat ik over heb, Frake Noir (Frak Noir | specificaties) en een paar stroken padoek (en mogelijk purperhart) die ik ertussen wil doen. Nu is mijn vraag, is dat mogelijk om die met D4 lijm en lamellen aan elkaar te lijmen? Voor de zekerheid de vraag aangezien je niet zomaar alle houtsoorten kan lijmen aan elkaar.

Daarnaast, met welke olie/beits of iets dergelijks moet ik ze afwerken om te zorgen dat ze goed waterdicht zijn en de kleuren mooi naar boven komen?

Bedankt!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Frake noir zou ik even goed testen op lijmen, als hout is behandeld om geen vocht op te nemen gaat houtlijm het moeilijk krijgen.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Frake noir zou ik even goed testen op lijmen, als hout is behandeld om geen vocht op te nemen gaat houtlijm het moeilijk krijgen.
Frake noir lijm ik altijd al aan ander frake noir, dat is geen probleem. Kan je padoek ook makkelijk lijmen? En gaan die 2 samen of komen er chemische stoffen vrij die het onmogelijk maken elkaar te lijmen? Ik noem maar wat op 🥴
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Ik heb gemerkt dat met padouk je de klemdruk best wat langer kan aanhouden dan normaal, zelf al gehad dat sommige stukken terug loskwamen. Maar dat was dan ook mijn eerste keer padouk lijmen, dus misschien deed ik wat verkeerd.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Frake noir lijm ik altijd al aan ander frake noir, dat is geen probleem.
Welke lijm gebruik je daar dan voor? Bruislijm of witte houtlijm in D3 of D4?
(evt merk/type)

Ik kende frake noir niet echt, maar als ik de specificaties zo lees is dit hier een prima houtsoort voor (?). Ik ga ‘m onthouden, is mogelijk een kanshebber voor een tuintafel die ik waarschijnlijk voor een kennis mag gaan maken.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Welke lijm gebruik je daar dan voor? Bruislijm of witte houtlijm in D3 of D4?
(evt merk/type)

Ik kende frake noir niet echt, maar als ik de specificaties zo lees is dit hier een prima houtsoort voor (?). Ik ga ‘m onthouden, is mogelijk een kanshebber voor een tuintafel die ik waarschijnlijk voor een kennis mag gaan maken.
Heb D4 Bison PU constructielijm gebruikt. Ben volgens mij alleen niet zo'n goede lijmer want de eerste keer liet 1 kant van de badplank los. Heb die daarna opnieuw gelijmd. Mogelijk dat het komt omdat ik de kopse kant lijm en die vantevoren niet met een laagje lijm heb 'ingewerkt'. Maar heb er verder niet zoveel verstand van, ik doe vaak maar wat :ROFLMAO:

Frake noir hout gebruik ik tot nu toe voor bijna al m´n (binnen)meubels. Het is makkelijk te bewerken en ik vind het er mooi uitzien. Houd er wel rekening mee dat het eigenlijk vlonderplanken zijn (in ieder geval degene die ik heb gekocht), waardoor je een v groef krijgt als je planken in de lengte aan elkaar maakt. Ik gebruik de planken in ieder geval als 'as is'.

Als je er meer vragen over hebt moet je me maar een berichtje sturen, heb nu wat ervaring met dat hout (ben wel gewoon een amateur ;) ). Koop de mijne ook bij een handelaar in restpartijen, kost heel weinig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.