Hij is inderdaad 100% van Red Cedar gemaakt. Ik heb dit gebruikt vanwege zijn duurzaamheid, gewicht en het feit dat het redelijk uitzet als het vochtig is. Eiken zou volgens kunnen maar als het vat dan klaar is is hij niet meer van zijn plaats te krijgen. Met inlands douglas heb ik geen ervaring.
Voor de heb vloer ik planken gemaakt waar ik een messing en groef in heb gefreesd. De bodem staat niet direct op de grond. Er zit een balkenframe onder van ongeveer 4cm hoog die de vloer draagt. De vloer is op dit frame vastgeschroefd met RVS schroeven. Door het vocht klemt de messing en groef waterdicht in elkaar.
Nergens ik het vat heb ik kit of lijm gebruikt. Hij was de eerste keer 95% waterdicht alleen al op het klemmen van het hout. Je trekt met de duigen de hele handel aardig strak aan.
Mijn ervaring is wel dat je het vat het beste vol water kan laten staan. Het lijkt wel dat hij leeg verder terugkrimpt als dat je hem nieuw in elkaar zette. Ook hebben de planken de neiging krom te trekken aan de bovenzijde omdat hier geen duig zit. Advies, lekker laten volstaan, wel iets van een aftapkraan in de bodem maken.
Wat zou ik anders gemaakt hebben met de kennis van nu?
Nou die aftapkraan dus. Nu hang ik er steeds een pomp. Ook bleef hij vrij lang lekken op de aansluiting van de vloer en de wand. Als ik hem weer zou maken (en dat ga ik doen binnenkort) zou ik een rubberen profiel infrezen aan de zijkant van de vloer. Je hebt toch 60 platte planken die je in een cirkel probeerd te dwingen.
Al je het echt optimaal wil maken zou je deze zelfde truc kunnen doen aan de zijkant van de planken van de wand. Een dun rubberen stripje erin doet volgens mij wonderen.
De verwarming is echter ook nog iets om bij stil te staan. Omdat ik zelf aluminium kan lassen lukte het mij om de kachel te fabriceren. Ondanks dat is zo'n ding dan nog vrij kostbaar omdat je toch vrij dik aluminium moet gebruiken. Een andera oplossing zou zijn de chofu kachel zijn. Die plaats je buiten het vat waardoor je meer ruimte aan de binnenzijde hebt.
Op de foto lijkt de kachel heel groot maar volgens mij is het bad vrij klein

In Amerika zijn ze een stuk aantrekkelijker geprijsd dan hier.Ook heb je dan geen last van de kalkafzetting die de buitenzijde van het aluminium aantast. Die van mij heb ik uiteindelijk in een dune laag epoxy geschilder maar dit beinvloed uiteraard de warmteoverdracht.
In de toekomst ga ik er nog een zandfilter van een zwembad aanhangen om wat langer plezier te hebben van het water. Er gaat toch bijna 1,5 kuub water in. Zorg dus ook dat je fundering goed is. Hier liep ik ook tegenaan. Als hij iets scheefzakt gaat hij wringen en dus lekken.
Je ziet het, met vallen en opstaan. Verder vragen zijn dus welkom.
Groeten Michel