Badkamer meubel

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
224
36
Wanroij
Na 27 jaar gebruikgemaakt te hebben van onze badkamer zijn we aan het rondkijken voor een nieuwe. hier willen we een aantal dingen uitbesteden (stucadoren, tegels zetten etc) maar ook heel veel zelf doen.
Een van de dingen die ik zelf wil gaan doen is het maken van het badkamer meubel. Hieronder een voorbeeld wat wij beide mooi vinden.
voorbeeld badkamer.jpg
Het meubel word 2 in delen geplaatst, het deel waar de wasbakken op staan en de hoge kast.
Voor nu wil ik mij even beperken tot de kast met de wasbakken.
Deze word 140cm breed en 45 cm diep.

Ik ben niet helemaal nieuw met houtbewerking maar een pro.... nee dat niet.
ik beschik over een goede (ouderwetse degelijke gietijzeren) zaagtafel, een goede vlak/van dikte bankt(breedte 25 cm) en de nodige elektrische hand gereedschappen ( boven frees, invalzaag etc etc). Via een vriend beschik ik over een Festool domino frees.

Nu heb ik onlangs een 10m2 aan massief eiken vloerdelen gekocht met als doel het badkamer meubel. Deze planken zijn door de vorige eigenaar weggebracht naar een bedrijf dat ze recht heeft gemaakt, (denk door een vvd schuurmachine).
De planken hebben een breedte van 17cm met groef en een dikte van 18mm.

Heel verhaal maar nog veel meer vragen.

Ik denk dat een blad met een dikte van 18mm te weinig draagkracht heeft voor de stevigheid en draagvermogen van de 2 stenen kommen. nu wil ik het blad opdikken maar heb hier een vraag over.
Wat is beter , 2 planken op elkaar lijmen en dan 3 naast elkaar verlijmen tot 1 blad, of planken verlijmen tot een blad en de onderste planken overlappend om zo een dikker blad te krijgen. wat is steviger en waarbij heb ik de minste kans op kromtrekken<

hieronder een voorbeeld hoe ik dat in gedachten heb.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-22 om 15.38.01_dc4986f7.jpg

De planken wil ik met 6mm dominos en witte houtlijm verlijmen, (wbt de lijm twijfel ik ook nog aan titebond lijm)

Hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
578
264
Een blad van 18 mm eiken lijkt me ook voldoende. De belasting ligt aan beide kanten op ongeveer 1/3 van de rand.

Je zou het blad in het midden met een schot kunnen ondersteunen. Ofwel een volledig schot en twee lades maken (is ook praktischer dan één brede lade), ofwel met een driehoek en een uitsparing in het binnenwerk van de lade zodat het ladefront één geheel blijft).

Wat betreft lijm: ik snap de obsessie met Titebond niet zo goed, behalve dat elke youtuber het gebruikt. Genoeg goede witte pvac D3 en D4 alternatieven verkrijgbaar in (en uit) Europa.

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
224
36
Wanroij
Oke, 18 mm is dus wel stevig genoeg. Dat zou wel werk schelen. Ik wil er wel een rand onder maken dan zodat het blad wat dikker lijkt(puur optisch).

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.025
3.563
Zorg dat je syfon plat tegen de muur kan. En dus onder je spoelbakken eerst naar de muur. Ander moet je een stel uitsparingen in je laden maken.

jorisvh

Post veel
ik weet niet in hoeverre je het ontwerp van de foto wil kopiëren, maar lades over de breedte van 2 waskommen vind ik erg onpraktisch. om die te openen moet de andere persoon telkens schteruit stappen.
maak er 2 van en je hebt gelijk een tussenwand nodig die het blad ondersteunt.
18mm massief eiken is een stuk stijver dan 18mm OSB.
en met opzetwaskommen moet er ook maar een klein gat in waardoor je niet de hele stijfheid om zeep helpt.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
224
36
Wanroij
voor de duidelijkheid heb ik even een tekening gemaakt zo als het zou moeten worden.
er komen 4 lade's in en dan ook een tussenschot, hierbij word dan tevens het bovenblad verstevigd.

tekening ladekast.jpg
voor het ophangen had ik deze Set kastophangers 150 kg met witte kappen kopen? in gedachten

wat zouden jullie aanraden om de binnenhoeken van de corpus te verstevigen? ik wil ze lijmen en wat 6mm domino's gebruiken. ik zie dat er ook allerlei hoekjes voor zijn, of zou een driehoek latje ook voldoen?? ik denk maar hardop.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
651
238
Zutphen
Bijgaand foto's van een badkamer meubel wat ik net gemaakt heb voor mijn zoon. Als je 2 regels maakt aan de onderkant van het blad heb je je stevigheid. Als je de achterregel breed maakt kan je hem met bouten ophangen aan de muur desgewenst een french cleat.

Bijlagen

• IMG-20250504-WA0000.jpg
    IMG-20250504-WA0000.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 38
  • IMG-20250522-WA0001.jpg
    IMG-20250522-WA0001.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20250518-WA0001.jpg
    IMG-20250518-WA0001.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 35

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.