badkamer CLT en multiplex?

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
We willen een nieuwbouwhuis CLT-huis (cross laminated timber) casco op laten leveren.

Op begane grond betonvloer na, willen waar mogelijk, gebruik maken van droog-bouw.
Ook willen we graag zoveel mogelijk CLT hout in het zicht houden.

Op dit moment zijn we bezig met plannen voor de badkamer. Deze komt op de begane grond en zal bescheiden zijn qua afmetingen.

Een vriend van me heeft een staalbedrijf en hem zou ik een douchecabine van rvs willen laten maken.

Op onderstaande afbeelding is rechts de rvs douchecabine te zien. De vloer is van behandeld beton. De deur opening zit in het stuk muur dat niet zichtbaar is.
Achter de hoge dubbele deurtjes bevindt zich een wasmachine.

De muur met deuropening die nu niet zichtbaar is, én het stukje muur rechts worden mogelijk uit CLT opgetrokken.

Vanzelfsprekend komt er goede afzuiging en lucht toevoer in de badkamer.

Mijn vraag gaat over eventuele vochtproblemen bij gebruik van hout in deze ruimte.
Achten jullie het mogelijk dat het CLT hout in het zicht blijft, al dan niet met een lak of andere behandeling.
En kunnen de andere wanden en plafonddelen uit multiplex (welk type?) of ander hout plaatmateriaal gemaakt worden en zo ja, hoe dienen deze behandeld te worden?

badkamercopy2.jpg
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Hier trouwens een voorbeeld van het gebruik van CLT hout in een badkamer dat ik online vond.

stringio.jpg
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
905
134
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op onderstaande afbeelding
sketchup ? welke versie ?
eventuele vochtproblemen bij gebruik van hout in deze ruimte.
met clt heb ik geen ervaring
mocht er meer vochtbestendig materiaal bestaan, dan zou ik dat voor de onzichtbare delen gebruiken, en clt waar je dat wilt zien
douchecabine van rvs
hout en rvs reageren anders op vocht
het condenspunt van rvs ligt lager dan dat van hout
rvs ademt niet, terwijl hout doorlatend is én een buffercapaciteit hebt
werk je beide materialen tegen mekaar aan, dan verwacht ik condens op het raakpunt, en condens geeft houtrot
een geventileerde spouw tussen beide is aangeraden
best gedwongen geventileerd
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Ik zou eens bij een sauna-maker of leverancier informeren.
Bedankt voor je antwoord. Sauna's worden aan de binnenzijde nooit behandeld lees ik net. Dat zou dus ook kunnen verklaren waarom ik genoeg foto's tegenkom van ogenschijnlijk onbehandeld CLT in badkamers? Het hout kan blijven ademen en staat het vocht later weer af.

Gelukkig gaat het in onze badkamer niet zo heet en zo vochtig worden als een sauna, in ieder geval niet voor lange duur zoals in een sauna wel gebruikelijk is...

Maar dan blijft de vraag overeind voor de resterende wanden en plafond, die niet van CLT worden gemaakt, maar dus wel het liefst van hout, en het liefst behandeld (we willen het een kleur geven).
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
sketchup ? welke versie ?

met clt heb ik geen ervaring
mocht er meer vochtbestendig materiaal bestaan, dan zou ik dat voor de onzichtbare delen gebruiken, en clt waar je dat wilt zien

hout en rvs reageren anders op vocht
het condenspunt van rvs ligt lager dan dat van hout
rvs ademt niet, terwijl hout doorlatend is én een buffercapaciteit hebt
werk je beide materialen tegen mekaar aan, dan verwacht ik condens op het raakpunt, en condens geeft houtrot
een geventileerde spouw tussen beide is aangeraden
best gedwongen geventileerd

Geen Sketchup maar laatste versie van Rhino3d, kun je gratis 90 dagen op proef gebruiken trouwens.

Aan het raakpunt tussen het hout en het RVS had ik nog niet gedacht, behalve dan dat het flexibel moet zijn omdat de materialen anders uitzetten. Verder dan silliconen kit was ik niet gekomen :oops:
Hoe zie jij de afwerking van zo'n geventileerde spouw voor je? Een soort smalle rooster van RVS? En aan hoeveel cm spouw moet ik dan denken?
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
905
134
Klein-Brabant, Vlaanderen
een combinatie van rvs en hout (in al zijn varianten) heb ik nog niet geïnstalleerd
mijn principe is dat een ontwerp & plaatsing volgens de regels van de kunst dient te verlopen, én rekening moet houden met eventuele risico's
een verschillend condensatiepunt is daar 1 van
met 'spouw' doel ik op een beperking van het raakoppervlak tussen hout en rvs
bij 'ventilatie' denk ik aan minimaal 1 rooster onderaan + 1 bovenaan, zoals bij een koelkast in een keuken
daar gaat het over warmte, hier over vocht, maar de bedoeling blijft om een onevenwicht aan te pakken
voorzie je een ventiilator in het stortbad, die samen met de verlichting start, én ideaal gezien nog een zekere nalooptijd heeft, dan kan je er ook een plaatsen die tegelijkertijd de spouw leegzuigt
hoe je dat esthetisch oplost, is een andere zaak, maar niet onoverkomelijk
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Bedankt in ieder geval voor dit punt waar ik nog niet bij stil gestaan had...

Wat extra informatie:

Het was de bedoeling om de RVS cabine aan de buitenkant te verlijmen en dus verstevigen met een watervast plaatmateriaal. Dit omdat het RVS maar dun is. En dit plaatmateriaal wilde ik weer tegen het hout bevestigen. Een rvs cabine maken die van zichzelf stevig genoeg is, of verstevigd is met gelast profielen gaat te kostbaar zijn voor mij. Dus de buitenkant van het RVS gaat waarschijnlijk niet blootgesteld kunnen worden aan geventileerde lucht.

De onderkant van de cabine bevindt zich trouwens niet zoals een koelkast, een stuk boven de grond, maar ligt een centimeter of 5 dieper. Er is dus een klein afstapje.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.038
19
Het maakt heel veel uit hoe je badkamer gebruikt wordt.
ik ken mensen met een parketvloer in de badkamer en een ouderwets bad op pootjes bij mij met 2 pubers zou dat echt niet gaan.

clt is gewoon vuren of grenen je kan het prima behandelen
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
905
134
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het was de bedoeling om de RVS cabine aan de buitenkant te verlijmen en dus verstevigen met een watervast plaatmateriaal.
dat verandert het plaatje
er is dus weinig kans op condens op de buitenkant van de rvs
De onderkant van de cabine bevindt zich trouwens niet zoals een koelkast, een stuk boven de grond, maar ligt een centimeter of 5 dieper. Er is dus een klein afstapje.
die 5 cm zal het verschil niet maken
bij een koelkast dient het rooster onderaan om de warme lucht bovenaan de kans te geven om te ontsnappen, waarbij ze tegelijkertijd onderaan koude lucht naar boven trekt
dat werkt zoals bij een schoorsteen
bij jou is er minder kans op natuurlijke ventilatie door stijgende warme lucht, omdat het temperatuurverschil verwaarloosbaar zal zijn
je zou wel de koelkast naast het stortbad kunnen zetten :unsure:
kortom, als je ventileert, dan doe je dat over de hele ruimte, vandaar een opening onderaan + bovenaan
maar als de kans op condens minimaal is, dan is ventilatie wschlk niet nodig
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
@ZotVanHout: Fijn dat het RVS condens probleem dus wel mee lijkt te gaan vallen.

@boertje125: We zijn maar met z'n 2-en en spenderen geen zeeën van tijd op de badkamer en maken er geen waterballet van. Tóch sta ik zeker nog open voor aanpassingen en suggesties.


Mijn belangrijkste vraag:

Kunnen de andere wanden en plafonddelen en deurtjes uit multiplex (welk type?) of ander hout plaatmateriaal gemaakt worden en zo ja, hoe dienen deze behandeld te worden?

Ik kan natuurlijk voor de standaard oplossing gaan en cementboard of groene gipsplaat nemen en deze laten stucen.
Maar dat is ook niet meteen handig voor mijn situatie, want:

- Er komen waarschijnlijk houten deurtjes in
- De wasmachine opstel plaats gaat ook opgebouwd worden uit hout
- De trap zit er achter en die is ook van hout
- Het schuine gedeelte in het plafond zou ik nog willen kunnen verwijderen voor onderhoud en eventuele aanpassingen. (niet persé noodzakelijk)
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
905
134
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kunnen de andere wanden en plafonddelen en deurtjes uit multiplex (welk type?) of ander hout plaatmateriaal gemaakt worden en zo ja, hoe dienen deze behandeld te worden?
als je voldoende ventileert, verwacht ik geen pb
ik ga er van uit dat er geen koude-bruggen zijn
voor de 'bescherming' neem je best een ademend produkt
daardoor kan het vocht er wel in, maar ook uit
de ruimte voor de wasmachine mag niet hermetisch afgesloten zijn
je kan onderaan + bovenaan een rooster plaatsen
of - als je in het hout wil blijven - een louvre-rooster maken (ref louvre-deur, wat een bekend begrip is)
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Fijn om te horen! Louvre deuren voor de wasmachine ruimte zou dan dus helemaal goed zijn? Sowieso vind ik daar optisch niets mis mee.
En dan dus in het bovenste gedeelte van de schuine zijde van het plafond ook nog een mogelijkheid tot ventileren neem ik aan.

Bij de keuze van de houtsoorten hoef ik qua vocht nergens rekening mee te houden? Bijvoorbeeld vuren balkjes en berken multiplex zou kunnen?
De wasmachine ruimte aan de binnenkant moet die ook behandeld worden?

Het plaatmateriaal behandel ik dan wel aan 2 zijden om kromtrekken te voorkomen.

Heb je nog een tip voor een goed ademend en makkelijk te verwerken product waar we het hout een kleur mee kunnen geven?
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
De enige koude-bruggen die ik zou kunnen bedenken op dit moment zijn de waterleidingen...
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
905
134
Klein-Brabant, Vlaanderen
Louvre deuren . . .
dus in het bovenste gedeelte van de schuine zijde van het plafond ook nog een mogelijkheid tot ventileren . . .
vuren balkjes en berken multiplex zou kunnen . . .
De wasmachine ruimte aan de binnenkant . . .
Het plaatmateriaal behandel ik dan wel aan 2 zijden . . .
een goed ademend en makkelijk te verwerken product . . .
koude-bruggen
Louvre deuren . . .
ik tipte het louvre-aspect als alternatief voor ventilatieroosters
die zijn niet echt esthetisch
houten roosters in de aard van een louvre-deur zijn meer in harmonie met de rest van de deur
uiteraard kan je de volledige deur in louvre-stijl nemen
dus in het bovenste gedeelte van de schuine zijde van het plafond ook nog een mogelijkheid tot ventileren . . .
natuurlijke ventilatie bekom je door lucht die vloeit ten gevolge van temperatuurverschillen
meestal voorziet men onder + boven een opening/rooster
vuren balkjes en berken multiplex zou kunnen . . .
vuren is niet het meest vochtbestendige hout, maar als de vochtigheidsgraad in orde is lukt dat wel
berken mpx is wschlk wbp
De wasmachine ruimte aan de binnenkant . . .
logisch dat je elk stuk hout een laagje geeft, al is het maar om vuil en stof te weren
Het plaatmateriaal behandel ik dan wel aan 2 zijden . . .
elk stuk hout behandel je best aan beide zijden om ongelijkmatig reageren op vochtigheidsgraadwisselingen te vermijden
een goed ademend en makkelijk te verwerken product . . .
ben helaas uit het boergondische zuiden
dus specifiek zijn zal weinig zin hebben
heb de ervaring dat de materialen/produkten in het noorden anders zijn
olie en beits laten het hout ademen
lak en verf sluiten het eerder af
koude-bruggen
dit was maar een vraag om zeker te zijn dat je huis goed opgebouwd is
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Bedankt voor al je tips!

Ik zal er op letten dat de multiplex WBP is, en voor de vuren balkjes voor de zekerheid een alternatief zoeken.
Ook zal ik de binnenkant van het 'wasmachine hok' behandelen.
Met de koude bruggen in de constructie van het huis zit het goed gelukkig, die zijn vermeden/geminimaliseerd.
Misschien woon ik wel zuidelijker dan jou ;) de grens met België is in ieder geval niet ver hier vandaan.
 

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
12
0
Daar zullen inderdaad niet heel veel meters van gebruikt gaan worden, maar daar wilde ik o.a. het multiplex tegen schroeven om het stukje schuine wand te creëren. Ik zal eens kijken naar rood noords grenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.