Babywiegje

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Een dezer dagen word ik grootvader & dat is natuurlijk een goede reden om een 'custom' wiegje te maken. Het basisidee was om een soort binnenstebuiten bootje te maken, dus met de spanten zichtbaar en de 'huid' aan de binnenkant. Verder moest het 'knock down' zijn, dus makkelijk in delen te vervoeren & daarom ook zo licht mogelijk.

Het ontwerpproces (wat ik met mijn achtergrond sowieso erg leuk vind) duurde behoorlijk lang — je kunt makkelijk verdwalen in allerlei mogelijke varianten en mogelijkheden —, terwijl de uitgerekende datum snel naderbij kwam. De laatste twee weken van februari heb ik er flink wat tijd in gestoken & het eindresultaat deze week bij de aanstaande ouders bezorgd (ze waren er erg blij mee…).
Het frame en het onderstel (uit vijf losse elementen die in elkaar gestoken worden) is uit eiken dat ik bij Masave gekocht heb en helemaal zelf op maat gemaakt heb — het meeste is 18*36 mm, de rand 12 mm dik. De bekleding is van balsa, door mij vrij impulsief gekozen omdat ik berken triplex wat te kunstmatig vond. Gepostorderd bij AF in Arnhem.

Afwerking van het eiken middels Verbeterde Houtolie van de Coockerije en zelfgemaakte softwax (bijenwas en druivenpitolie); het balsa met Rubio Monocoat Super White. Bevestigingsmateriaal marine-grade messing (Bauhaus). De keuze voor eiken en wit ligt een beetje in de lijn van Piet Hein Eek's eettafelfauteuil, waarvan ik er eentje heb (geërfd van wijlen mijn vriendin).

Het maakproces heb ik niet echt goed gedocumenteerd, maar ik was wel zo wijs om wat hopelijk goede foto's van het eindresultaat te maken. Bij deze dus wat beelden, met als kanttekening dat het hemeltje nog in het verschiet ligt — de maakster die ik daarvoor ingeschakeld heb is even ziek:

IMG_0581.jpeg

IMG_0601.jpeg

IMG_0604.jpeg

IMG_0611.jpeg

IMG_0624.jpeg
 
Laatst bewerkt:

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
erg mooi eindresultaat. het hout ziet er erg mooi uit met de olie. het geraamte wat in zicht zit staat goed tegenover het wite.
hoe heb je die stijlen gemonteerd aan de boven regels? en zijn die goede dingen aan de bovenkant dan de verbinding of zijn dat knoopjes voor een kleedje?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
De bovenrand is met schroeven bevestigd op de ribben. De rand heeft aan de onderzijde een groef waarin de balsapanelen middels een velling passen.
Dat uitsteeksel dat afneembaar is is bedoeld voor een hemeltje - middels lussen erover geschoven. De 7 'deukjes' houden dat op de plek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.