Azobe schutting

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ik zou een schutting van ongeveer 7m in lengte (hoogte 2m) moeten maken in de tuin, en had het idee om deze met azobe planken en palen te maken.
De Azobe planken zijn ongeveer 18mm dik, 18cm breed en 2,3m lang. De azobe palen 6x6cm.
Graag had ik jullie meningen geweten rond de beste aanpak. Ik zou de planken horizontaal bevestigen op de palen, welke volledig uit het zicht blijven.
Alleen de manier hoe de planken te bevestigen en plaatsen ben ik nog niet uit.
De schutting komt "grotendeels" langs de noordkant van een bestaande muur, waar de palen tegen bevestigd kunnen worden met een halve meter afstand tussen de bestaande muur en de houten schutting.

- Is het aan te raden om tand/groef te voorzien met azobe planken van 18mm? Wat met het "werken" van zulke planken indien tand/groef gebruikt wordt?
- Indien tand/groef af te raden is, hoeveel plaats laten tussen de planken? 2-3mm voldoende?
- Is schroeven (rvs/edelstaal vlonderschroeven) langs achter een goed idee? Zodat je langs de zichtbare zijde geen schroeven ziet.
- Is het gebruik van dikkere douglasplanken (22-25mm) in deze situatie beter te verdedigen?

Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alleen de manier hoe de planken te bevestigen en plaatsen ben ik nog niet uit.
wat je zoekt lijkt erg op de manier waarop een terras gelegd wordt
nu vertikaal ipv horizontaal
De schutting komt "grotendeels" langs de noordkant van een bestaande muur, waar de palen tegen bevestigd kunnen worden met een halve meter afstand tussen de bestaande muur en de houten schutting.
palen tegen de muur maar toch op 50 cm
doel ?
- Is het aan te raden om tand/groef te voorzien met azobe planken van 18mm? Wat met het "werken" van zulke planken indien tand/groef gebruikt wordt?
- Indien tand/groef af te raden is, hoeveel plaats laten tussen de planken? 2-3mm voldoende?
koop je de planken kant&klaar of maak je zelf het profiel ?
- Is het gebruik van dikkere douglasplanken (22-25mm) in deze situatie beter te verdedigen?
2,3 mm is inderdaad een grote overspanning
je zou die breedte in 2 kunnen delen, want de palen staan er toch volledig achter
azobe en douglas zijn 2 uitersten ivm duurzaamheid en uitzicht
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
De muur staat ongeveer een halve meter verder dan de perseelsgrens. Dus de houten schutting gaat ongeveer net op die grens komen. Daarom moet ik men constructie iets complexer maken. Maar dat is niet onoverkomelijk.
Het profiel zou ik zelf maken in de planken mbv een groefzaagblad.
Men voorkeur gaat naar azobe, vooral wegens de duurzaamheid. Alleen is dit moeilijker bewerkbaar en azobe heeft toch wel de neiging om snel krom te trekken. Ik vermoed dat de planken enkel winddroog gaan zijn. Daarom men voorkeur aan tand/groef, zodat het kromtrekken op die manier wel grotendeels voorkomen kan worden (denk ik).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de wind er hard op kan blazen, dan heb je met de tand&groef een volledig gesloten vlak, waarop veel kracht komt
dat heb je niet bij het terrassysteem
of je zet een schuine kant aan de planken, en plaatst ze met een kier, die je door de schuine kant niet of amper ziet
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Schroeven langs voorzijde want anders is de kans groot dat de planken zich uit de schroef trekken.
Als je met tand en groef werkt, voldoende ruimte geven (tand lang genoeg en genoeg ruimte tussen planken).
Eerlijk gezegd zou ik ze zonder tand en groef plaatsen. Drie tot vier mm tussen de planken. Die spleet gaat nauwelijks opvallen en je hebt minder houtverlies. Om de tand en groef te maken heb je een verticale freesmachine met aandrijver nodig. Los uit de hand ga je de tand en groef nooit mooi in het midden houden wat problemen bij montage gaat geven. Azobe is ook niet erg stabiel wat kromme en getordeerde planken oplevert.
Houdt er ook rekening mee dat aan de noordkant de planken niet lang 'mooi' gaan blijven. Mos en algen gaan ze snel groen laten uitslaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Het grootste deel van de schutting gaat achter de muur tegen de noordkant komen. 3m verder staat het huis, dus wind lans die kant is nihil. Maar er komt wel een klein deel achter die muur uit, die veel wind kan pakken. Dus ja, best rekening mee houden dan. Afhankelijk van hoe stevig ik de schutting kan bevestigen, gaat het een dichte schutting zijn, of met spleten. Het laatste is natuurlijk altijd aan te raden bij een schutting.

Men zaagbladen zijn HM. Dus zou wel ok moeten zijn. Op men schaaf en vandiktebank staan ook HM messen (of toch de coating). Ik heb op men zaagtafel ook wel wat hulpstukken om de planken tijdens het zagen te geleiden (dubbele veerdruk). Dus dat zal ook wel moeten lukken hoop ik.

Maar ik kan natuurlijk altijd een schuine of ronde kant eraan frezen en een spleet laten. Estetisch ook mooi en tevens wordt het probleem van de windkracht deels getakkeld.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Voor schroeven, zeker RVS heel ruim voorboren. Anders krijg je de schroef er niet in of je draait de kop er af.

Voor de planken zou ik voor iets anders gaan dan azobe, een verduurzaamd hout (groene spul) of een gemodificeerd hout als je voor de eeuwigheid bouwt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
De RVS schroeven naar waar ik verwees zijn niet enkel RVS, maar met edelstaal. Worden speciaal gebruikt als vlonderschroef. Ik heb deze verleden jaar gebruikt in de base van men werkbank, gemaakt uit jarana. Is wat te vergelijken met azobe wat hardheid betreft. Die schroeven gingen er vrij vlot in met gewoon voor te boren. Geen enkele schroef kapot gedraait. Eruit draaien was welliswaar wel een probleem :p Die gaven geen krimp meer.

Verduurzaamd hout is helaas ook nietmeer wat het geweest is met de nieuwe milieunormen. Die producten zijn een schim van wat het ooit was.

Het zal ofwel azobe worden, of douglas. Zoals reeds vermeld twee uitersten. Maar douglas is dan toch nog het "beste" van het slechtste. Cedar is mss nog wel iets beter, maar ook wel wat duurder.

Ik ga zowiezo wat testen met de gemaakte keuze (op dat moment). En zien wat haalbaar is... Maar dit kan nog even duren, eerst moeten er nog wat andere werken afgerond worden voor ik de schutting kan plaatsen.
Bedankt voor het meedenken alvast!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Er is ook nog eik, kastanje en robinia. Allemaal geschikt voor buiten. Nadeel vandeze houtsoorten kanzijn dat ze zwarte vlekken geven door looizuur wat uitregent.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Je kunt ook eens naar platowood kijken. Ik heb eens platowood vuren als gevelbekleding gebruikt. Het is niet chemisch behandeld en toch heel duurzaam, ook onbehandeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Er is ook nog eik, kastanje en robinia. Allemaal geschikt voor buiten. Nadeel van deze houtsoorten kanzijn dat ze zwarte vlekken geven door looizuur wat uitregent.
Azobe heeft ook de neiging te "bloeden", zeker als het nog nieuw is.
In de tuin niet erg, op je oprit is het minder :) Maar het lost ook wel vanzelf weer op na een paar regenbuien.
 
J

j1eke

Guest
Ja, heel netjes geworden. Hoe zijn de planken bevestigd uiteindelijk?
 

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Dankjewel. De planken zijn langs de boven- en onderkant via voorkant geschroefd. (4,5x8 RVS vlonderschroeven)
Dan is er ongeveer om de 30-40cm via de achterkant geschroefd met kortere schroeven op een plank of balkjes. Zodat de schroeven niet zichtbaar zijn langs de (zichtbare) kant.
Ik had eerst enkel de balken vanboven en onder, en in het midden een plank om alles vast te zetten (afstand ong. 60/70cm). Maar dat leek niet voldoende voor azobe. Daarna heb ik dus nog extra planken en balkjes gebruikt langs de achterkant om extra schroeven te plaatsen. Die 30-40cm is echt wel belangrijk! En uiteraard langs beide zijden van de plank schroeven.

Voorboren was ook een hele opgave. 3 boren (HSS-Co) zijn gesneuveld, omdat ze vast kwamen te zitten in het hout tijdens het boren. Max een centimeter diep boren en telkens de boor terughalen en proper maken, en extra smeervet gebruikt op de boor. Maar dan was het nog erg opletten dat je niet te enthousiast werd... want dan kwam de boor dus muuvast te zitten.

Hier een foto van het skelet waarop de planken gemonteerd werden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220505_071431627.jpg
    IMG_20220505_071431627.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: teunos en Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.