Axminster Stone Pond with 3 Waterstones

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Beste forumgenoten,

Ik wil binnenkort serieus beginnen met het goed slijpen van mijn (schaaf)beitels. Nu heb ik nog geen fatsoenlijke stenen. Nu heeft Axminster deze set: http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-stone-pond-with-3-waterstones-prod783413/

De reviews zijn goed, maar ik voel me nog erg onzeker over de stenen die ik nodig heb.
Wel wil ik de Veritas MKII aanschaffen als slijphulp.

Meningen en adviezen zijn zeer welkom.

Bram
 
D

DervishD

Guest
Een snelle coticule met een wrijfsteentje erbij (is gewoon een klein stukje coticule). Het grootste voordeel is dat een coticule waterdicht is, hoef je dus niet te weken en slibt ook niet vol. Met het wrijfsteentje kun je een slijppasta maken. Dikke pasta=sneller slijpen, dan langzaam verdunnen om een vlijmscherp resultaat te behalen. Ik heb zelf synthetische stenen en Japanse natuur stenen gehad maar de coticule bevalt mij het best.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bram,

Het slijpen van gereedschap is een wetenschap op zich. De veritas mal kan ik je zeker aanbevelen. De slijpstenen van Axminister zijn goedkoop maar ik vrees dat dit gelijk op loopt met de kwaliteit. Een goede slijpsteen kost blijkbaar ook iets meer.

Nu slijp ik met Japanse Waterstenen en dat bevalt in principe goed(ik heb echter geen vergelijk). Ik zou wel graag eens een diamantsteen willen proberen als alternatief.

Succes met de moeilijke zoektocht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat setje van axminster is prima, die zijn van King en dat zijn prima stenen. Geen idee of die roterende houder handig is, maar het scheelt wel als de rommel tot dat bakje beperkt blijft. Zorg je ook voor iets handigs om de stenen weer vlak te krijgen? Want ze worden sneller hol dan je denkt.

De coticules zijn hele mooie stenen, lijken me geweldig, maar er zit wel een prijskaartje aan!
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
heb ik het goed begrepen dat deze stenen redelijk makkelijk te vlakken zijn door schuurpapier op een plat oppervlak te plakken en dan overheen schuren?

Bram
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb er eentje en hij werkt prima! :)
makkelijk doordraaien van de stenen die dan dus niet in de weg liggen of de boel helemaal nat maken ;)
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
bedankt voor de reacties.

Ik heb hem net besteld. ben benieuwd wanneer ik de spullen binnen krijg.

Bram
 
D

DervishD

Guest
Seek zei:
De coticules zijn hele mooie stenen, lijken me geweldig, maar er zit wel een prijskaartje aan!

Die prijs is ook maar relatief. Ze hebben voordelen die synthetische stenen niet hebben. Ze hollen veel minder snel uit en gaan dus langer mee. Het is ook een keer met een test aangetoond dat goede natuurstenen, waaronder de coticule, de hardheid van het staal zelfs verhogen (vraag me niet hoe). Daarnaast blijft de snede langer scherp. Bij een synthetische steen zijn alle slijpdeeltjes van dezelfde grote waardoor de snede gelijkmatig slijt. Bij natuurstenen zijn de slijpdeeltjes niet gelijkmatig waardoor de snede ook niet gelijkmatig is en juist langer scherp blijft. Een beetje het idee van een zaag met tanden van verschillende lengtes, de langste tanden worden het eerst bot maar je kunt met de kortere tanden nog steeds zagen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hmm, dat laatste is wel een apart verhaal.
Alsof je allemaal kleine putjes in je vouw hebt waardoor de uitstekende delen eerder bot worden en je vervolgens nog met de scherpe putjes in de vouw verder kan. De vergelijking met een zaag is ook wat vreemd omdat je een zaag "iets" anders hanteert dan een beitel (ik in ieder geval ;) ).

Hoe werkt dat dan precies? Heb je er iets van een plaatje bij?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Okke zei:
Hmm, dat laatste is wel een apart verhaal.
Alsof je allemaal kleine putjes in je vouw hebt waardoor de uitstekende delen eerder bot worden en je vervolgens nog met de scherpe putjes in de vouw verder kan. De vergelijking met een zaag is ook wat vreemd omdat je een zaag "iets" anders hanteert dan een beitel (ik in ieder geval ;) ).

Hoe werkt dat dan precies? Heb je er iets van een plaatje bij?

idd, dat probeer je juist te voorkomen die halen.
het snijvlak moet scherp zijn en geen kartelmes, dat wet je er juist van af
 
D

DervishD

Guest
Hubert. zei:
het snijvlak moet scherp zijn en geen kartelmes, dat wet je er juist van af

Als je het snijvlak onder een microscoop bekijkt dan zul je zien de snede wel degelijk een soort kartelmes is alleen zijn die kartels zo klein dat het voor jou als een gladde snede aanvoelt. De "kartels" die een synthetische steen maakt zijn allemaal van min of meer dezelfde grote omdat alle sljipdeeltjes in de steen van dezelfde grote zijn en je dus een gelijkmatige snede hebt. De granaten in een coticule (de kristallen die het slijpwerk doen) zijn dat niet, die varieeren in grote van pakweg 10 tot 15 micron. Daardoor zijn de "kartels" die ze maken ook niet allemaal even groot. De grootste "kartels", die het verst uitsteken, slijten het eerst maar met de kleinere en nog scherpe kartels kun je nog prima snijden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Er zijn zoveel methodes om te slijpen en te wetten.Ze hebben allemaal hun voors en tegens. Het beste is om eerst eens vertouwd te raken met 1 methode en tot goed resultaat te komen. Niet teveel heen en weer switchen tussen schuurpapier, diamant, waterstenen, oliestenen.....

Om waterstenen te vlakken kan je inderdaad grof schuurpaier op een vlakke paat gebruiken. Nadeel vind ik zelf dat de stenen dan eerst droog moeten zijn. Dus dat werkt niet echt als je net alles in het badje gemikt hebt. Ik heb geinvesteerd in een DMT coarse/xcoarse. Wel even prijzig maar het werkt veel handiger. Maar als start kan je best met dat schuurpapier beginnen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben van plan om binnenkort een granieten vlakplaat aan te schaffen. Daar kun je met water een vel watervast schuurpapier op 'plakken' zodat je zelfs natte stenen kunt vlakken. Verder lijkt me zo'n plaat ook erg handig als referentievlak, want wat in de werkplaats is nu echt vlak? Ook erg bruikbaar voor het vlakken van schaafzolen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een tip die ik ooit kreeg: kijk of je iemand kent die iemand kent die granito keukenbladen maakt. Die zijn meestal vlak genoeg gepolijst, en als ze het gat voor de gootsteen uitzagen hou je precies een mooi stukje over om van alles op te vlakken en slijpen.

Ik gebruik zelf een stuk floatglas van 19mm dik, dat werkt ook. Enige nadeel: het is zwáár en duur. Ik had die truc met dat keukenblad eerder moeten weten :-(

Arthur
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
DervishD zei:
Hubert. zei:
het snijvlak moet scherp zijn en geen kartelmes, dat wet je er juist van af

Als je het snijvlak onder een microscoop bekijkt dan zul je zien de snede wel degelijk een soort kartelmes is alleen zijn die kartels zo klein dat het voor jou als een gladde snede aanvoelt. De "kartels" die een synthetische steen maakt zijn allemaal van min of meer dezelfde grote omdat alle sljipdeeltjes in de steen van dezelfde grote zijn en je dus een gelijkmatige snede hebt. De granaten in een coticule (de kristallen die het slijpwerk doen) zijn dat niet, die varieeren in grote van pakweg 10 tot 15 micron. Daardoor zijn de "kartels" die ze maken ook niet allemaal even groot. De grootste "kartels", die het verst uitsteken, slijten het eerst maar met de kleinere en nog scherpe kartels kun je nog prima snijden.

Theoretisch zul je best gelijk hebben maar de scherpste beitels die ik ooit gehad heb waren beitels die ik na het slijpen even langs de polijstborstel hield.
(niet verstandig want ze worden rond) Die vielen zo dwars door m'n bewaarzak heen :lol:
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
DervishD zei:
Als je het snijvlak onder een microscoop bekijkt dan zul je zien de snede wel degelijk een soort kartelmes is alleen zijn die kartels zo klein dat het voor jou als een gladde snede aanvoelt. De "kartels" die een synthetische steen maakt zijn allemaal van min of meer dezelfde grote omdat alle sljipdeeltjes in de steen van dezelfde grote zijn en je dus een gelijkmatige snede hebt. De granaten in een coticule (de kristallen die het slijpwerk doen) zijn dat niet, die varieeren in grote van pakweg 10 tot 15 micron. Daardoor zijn de "kartels" die ze maken ook niet allemaal even groot. De grootste "kartels", die het verst uitsteken, slijten het eerst maar met de kleinere en nog scherpe kartels kun je nog prima snijden.

Dit verhaal wordt hier http://hocktools.wordpress.com/2010/11/09/the-edge-joint/ weerlegt lijkt me.
(Op de foto's is ook te zien dat de kartels veroorzaakt door een synthetische steen niet allemaal even groot zijn.)
 
A

Athanor

Guest
Tip!

Ik ben bij de plaatselijke natuursteenhandelaar gaan vragen om een stuk graniet voor mijn scary sharp slijpavontuur. Ik mocht in hun afvalbak de gewenste stukken uitzoeken en gratis meenemen :D

Fons
 
D

DervishD

Guest
Frank zei:
Voor elk artikel dat jij hier post kan ik een artikel posten dat het tegendeel bewijst. Ik weet alleen dat mijn beitels langer scherp blijven als ik ze met mijn coticule slijp.

Op de foto's is ook te zien dat de kartels veroorzaakt door een synthetische steen niet allemaal even groot zijn.
En ik kan foto's posten waarop te zien is dat dat in ieder geval soms wel het geval is.

And round and round we go...
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@DervishD
Het zou heel mooi zijn als je die artikelen (of links) hier zou posten, misschien samen met de foto's.
Dan krijgen we een interessante (onderbouwde) discussie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.