Avegaar boort niet verder. wat nu en hoe komt dat?

19 jan 2026
7
6
Sneek
Ik ben met een 40 mm avegaar een gat aan het boren in 6 cm essen.
Na 2 cm zeer zwaar boren overigens schroeft hij niet verder en graven de beitels dus ook niet verder. Ik draai alleen maar rondjes.
Vraag: hoe kan dit? De boor is scherp genoeg. Is de spoed niet goed?
En ook belangrijk: hoe nu verder?
Steven van Schendel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.025
743
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Misschien dat de wrijvingsweerstand van de boor tov de gatwand groter is dan de trekkracht van het schroeftipje? Dan draai je op een gegeven moment de schroefdraad in het hout kapot. Nog harder proberen naar beneden te duwen?

Zit je misschien net op een hard stuk zoals een noest?

Is de schroefdraad intact?

19 jan 2026
7
6
Sneek
Idee! Ik ga met dunne boortjes vele gaatjes maken in het boorgat.
Wie weet krijgt de avegaar dan grip.
Altijd nuttig om eerst wat thee te drinken en dan komt ber wel iets boven.
Wel even zien of het iets doet.
Kaarsvet lijkt niet nodig want het draaien gaat soepel

Eind van het liedje: met een beitel telkens een rondje in het boorgat gemaakt met ondiepe steken. Oppervlak werd grijpbaar voor de avegaar en nog altijd met flink veel moeite het gat kunnen boren.
Wat ook hielp: ik heb de vouwen van de boor wat vlakker geslepen waardoor hij minder snel ingroef. Ik hoop dat de punt nu in staat zal zijn om de volgende keer, wél de boor mee te trekken.

Laatst bewerkt:

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.020
450
RegioRotterdam
Ik heb een kleine, 10 mm, avegaar-achige houtboor en daarvan is de beitel net een beetje breder dan de rest. Balen voor mij want ik wilde hem gebruiken om een gat te boren aan door een pijp met 10 mm binnendiameter. Dat past dus niet. Ik kan de boor achteruit in de pijp steken maar de punt loopt vast.
Ik begrijp dat dat is omdat de boor maar één snijvlak heeft en dus asymmetrisch. Zonder die extra breedte zou het gat geen 10 mm worden en de boor zou vastlopen.
Is die extra breedte bij jouw avegaar misschien verdwenen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.