Autootje

Nieske93

Nieuw lid
13 sep 2021
15
26
Helvoirt
Ik was aan het zoeken naar een project waarbij ik van begin tot eind foto's heb gemaakt en ik heb er 1 gevonden.

Mijn stiefbroer heeft een zoontje gekregen die gedoopt werd en deze keer wilde ik eigenlijk gewoon een kadootje kopen in plaats van maken... (ik krijg regelmatig te horen dat ik veel te veel werk op mijn hals haal door voor iedereen iets te maken als ze jarig zijn en met kerst...)
Maar toen ik het advies kreeg om een cadeautje bij de action te halen, een houten autootje ofzo, Kon ik het toch niet laten om er zelf 1 te maken. En ik had het nog nooit gedaan, dus het was ook een leuke manier om mijn vaardigheden te ontwikkelen.

Ik had nog een reststukjes iepen liggen en nog wat hout van een noten kast, dus de vorm van de auto op de figuurzaag uitgezaagd en het project kon beginnen.
IMG-20210811-WA0002.jpeg
Daarna de andere 2 stukken uitgezaagd en aan elkaar gelijmd met titebond 3 (ik dacht dat dat het veiligst zou zijn aangezien kinderen het misschien in hun mond steken).
Toen alles grofweg in vorm gekregen met een elektrische vijl.
94340.jpg
De buitenste 2 delen verlijmd hout is iepen en het middelste deel is noten.

De wielen wilde ik ook van noten maken, dat leek mij leuk voor het contrast en dan kwam het noten ook weer ergens anders terug in de auto.
Ik had de eerste uitgezaagd met de gatenzaag van 45 mm. Maar ik kwam er al snel achter dat het boortje van de gatenzaag veel kleiner was dan de deuvel die ik later ging gebruiken om de wielen mee te bevestigen. Ik was bang dat die niet goed zou aansluiten als ik hem daarna nog uit ging boren met een grotere boor. Daarom heb ik de wielen uitgezaagd op de figuurzaag om er meteen het gat erin te boren met de juiste diameter.

Ik heb hier helaas geen foto's van gemaakt.
Omdat de wielen niet helemaal mooi rond waren heb ik ze allemaal op een bout gestapeld en goed vastgedraaid. In de kolomboor vastgezet en zo heb ik ze rond kunnen schuren zonder al te veel moeite. (ik heb geen vaste bandschuurmachine en met zulke kleine stukjes vind ik dat sowieso een beetje spannend😁)
Ook de ronding van de band heb ik zo gedaan maar dan steeds 1 wiel tegelijk. en meteen zo de wielen geschuurd t/m korrel 400.

Toen een test montage... Hier heb ik wel een foto van.
94411.jpg
Op deze foto zie je ook dat ik mij bedacht dat ik alleen maar grenen rondhout heb. Ik wilde dat ergens terug laten komen buiten de assen van de wielen om en toen heb ik maar wat koplampen en achterlichten gemaakt.
Een gat geboord stokjes erin en daarna afzagen en gelijk schuren.
94413.jpg
Ik had ook nog een extra wiel liggen en besloot die achterop te monteren als reservewiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick en matsuba

Nieske93

Nieuw lid
13 sep 2021
15
26
Helvoirt
Leuk beschreven en een mooi resultaat (y). Hoe reageerden de ouders van de nieuwe wereldburger?
Ze vonden het heel erg leuk. Het autootje is alle gasten rondgegaan. En iedereen stond ervan te kijken dat ik het zelf gemaakt had. Het was heel leuk om te geven.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Wat een leuk en origineel cadeau en mooi projectje!
slim opgelost met de wielen/as. mooi degelijk speelgoed. zou er meer moeten zijn.
hoe heb je de letters zo netjes kunnen branden?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Nieske93

Nieske93

Nieuw lid
13 sep 2021
15
26
Helvoirt
Leuk kado. En zelf maken is inderdaad leuker dan kopen. Al is het alleen maar om de reacties de je van krijgt.

Wat een leuk en origineel cadeau en mooi projectje!
slim opgelost met de wielen/as. mooi degelijk speelgoed. zou er meer moeten zijn.
hoe heb je de letters zo netjes kunnen branden?
Ik heb een vaste hand gelukkig. Gewoon met de pyrography pen.
Ik heb eerst de letters uitgeprint en met carbon papier op het autootje overgetrokken. Daarna gewoon met de hand gebrand.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Heel goed gelukt en een mooie herinnering! Tip: kijk ook eens bij Jolien Art in haar topics, wellicht kan je er nog een paar ideeën stelen als je nog meer auto's gaat maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nieske93

Nieske93

Nieuw lid
13 sep 2021
15
26
Helvoirt
Heel goed gelukt en een mooie herinnering! Tip: kijk ook eens bij Jolien Art in haar topics, wellicht kan je er nog een paar ideeën stelen als je nog meer auto's gaat maken.
Dank je wel! Ik heb jolien ook bekeken op YouTube. Ze maakt hele mooie dingen inderdaad!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.