Australische forum beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Misschien hebben jullie het ook gevolgd, maar op het Australische houtbewerkersforum zijn ze lange tijd bezig geweest met het laten maken van hun eigen beitels. Enkele forumleden hebben helemaal uitgezocht bij wie ze de beitels konden laten snijden uit gereedschapstaal en waar ze ze konden laten vlakslijpen en harden en waar ze de handvaten en ferrules konden laten maken. Als ik het me nog goed herinner was het een order van rond de tienduizend Australische dollars, en deden vele tientallen forumleden mee. En het resultaat mag er zijn, de leden plaatsen nu om de haverklap foto's van hun nieuwe beitels.

146726d1283756964-paring-chisel-making-lets-see-em-img_2822.jpg


Ik vind het echt een fantastisch idee om zoiets te doen.
Misschien ook wat voor ons? Of zou daarvoor niet voldoende belangstelling bestaan?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik vind het een heel leuk idee!, maar zoveel geld voor een paar beitels!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Rudolf zei:
Ik vind het een heel leuk idee!, maar zoveel geld voor een paar beitels!

Tja, de bovenstaande beitels kosten bij hen ongeveer € 40 stuk, een Lie Nielsen beitel of een Harold & Saxon kost al gauw € 60, een Bleu Spruce kost je al zo € 70 per stuk.

Als je beitels op die manier maakt, moet je ze ook echt goed maken. En dan valt de prijs nog wel mee.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik zou graag mee willen doen ik heb allen geen idee wie alle onderdelen kan maken maar ik hoor graag van je al je meer info hebt groetjes
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
leroy zei:
hey hallo
ik zou graag mee willen doen ik heb allen geen idee wie alle onderdelen kan maken maar ik hoor graag van je al je meer info hebt groetjes

Fijn dat je zo enthousiast bent, maar het was allereerst mijn bedoeling om het gewoon te laten zien wat er zoal mogelijk is als je het met z'n allen doet.

Maar goed, bij voldoende enthousiasme kunnen we altijd nog verder kijken. Wat betreft die onderdelen, er zijn genoeg bedrijven die dat kunnen, als je maar betaalt ;)
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Misschien eens contact opnemen met een mogelijk bedrijf en navraag doen naar de totale kosten. Dan is het misschien duidelijk hoeveel geïnteresseerden nodig zijn om met een redelijk prijs te komen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Aha, alvast 4 potiëntiële 'klanten', met ik erbij dus 5. Dat is opzich wel leuk, maar ik heb er verder ook nog niet over nagedacht hoe of wat. Vanuit mijn studieachtergrond ken ik wel genoeg bedrijven die de onderdelen kunnen maken, en van technisch tekenen/documenteren heb ik ook enige ervaring.

Tja, wat is wijsheid. Alleen al het navraag doen bij de bedrijven, het tekenen en het regel/rekenwerk is al wel zoveel werk dat ik van te voren al wel moet weten dat er in ieder geval genoeg mensen meedoen, ongeacht de precieze kosten (die uiteraard niet te hoog moeten zijn)

En dan moet de serie ook nog groot genoeg zijn om het uberhaubt lonend te maken.
:?: :?: :?:

Maar goed, voor de sfeer heb ik alvast een schetsje van een beitel getekend in Solid Works. Zo zou het kunnen worden, kunnen... ;) (Alleen jammer dat het PDF de houtkleur van het handvat niet laat zien)

Attached files beitel.PDF (274.9 KB)
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Leuk dat je al zo veel moeite wilt doen.
Denk enkel dat de handvaten iets langer zouden mogen (kan ook aan mijn persoonlijke smaak liggen).
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Nou, ik heb ook wel interesse. Alhoewel ik als amateur waarschijnlijk met het goedkoopste setje van de action net zo goed zou kunnen werken!

Voor het project aanzich, is het denk ik verstandig om een aantal doelen te stellen. Bijvoorbeeld, wat mag de maximale prijs worden?

Persoonlijk zou ik tot 100 euro willen gaan, maar ik kan geen kwaliteit beoordelen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik krijg steeds meer zin om met eigen beitels aan de gang te gaan mischien als de prijs leuk is wil ik ook wel een tweede set voor mijn op mijn werk groetjes
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een interessante gedachtengang van Wilco! Maar ook een die om discussie vraagt. Wat voor staal, A2 of O1 of gelaagd? Handvaten, vorm, model, wijze van bevestiging? Vorm van het ijzer, lengte? Worden het beitels voor alle vormen van gebruik, of voor het speciale werk, meestal het laatste beetje verwijderen, of een hele grote, een zg slick zoals bootbouwers die gebruikten? Eigenlijk is alles wel te koop, in alle vormen, afmetingen en prijzen, en niet voor niks, want zoveel houtbewerkers, zoveel wensen.
Heb een redelijke verzameling nooitgedagt, omdat dat uit IJlst komt (en een tijdje klant van ons geweest is) en een paar jaar geleden een setje Lie Nielsen gekocht, waarvan ik nog graag de 1 inch brede zou willen hebben. De LN gebruik ik het meeste, omdat het gewoon hele mooie praktische beitels zijn en van de Friesche Nooitgedagt alleen de brede versies.
Ik ben heel benieuwd wat hier voor moois gecreeerd wordt!!

David Savage heeft een ongezouten mening over gereedschap, lees hier hoe hij denkt over staal, beitels en nog meer, http://www.finefurnituremaker.com/woodworking_tools.htm

jaap
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Ook ik houd me aanbevolen!

Ben nog steeds niet in bezit van een set goede beitels, dus dit initiatief is echt iets voor mij.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Leuk initiatief Wilco!
Denk niet dat ik zelf mee doe aangezien ik op dit moment geen beitels op mijn verlanglijst heb staan.

jaap zei:
David Savage heeft een ongezouten mening over gereedschap, lees hier hoe hij denkt over staal, beitels en nog meer, http://www.finefurnituremaker.com/woodworking_tools.htm

jaap


Leuke link, deze kende ik nog niet.

Ben het wel niet helemaal met hem eens, vooral het feit dat hij de maker en niet de gebruiker van gereedschap de schuld geeft van slecht werk.

Deed me denken aan een vraag aan Eddie van Halen (of een andere gitaar virtuoos, weet het niet meer zeker).
"Wat is het verschil tussen een goede en slechte gitarist?" Het antwoord was "Een goede gitarist kan op een bagger gitaar nog geweldig spelen en er een super geluid uit krijgen, een slechte gitarist klinkt op de duurste spullen nog altijd bagger, het zit allemaal in de vingers".

Zo is het m.i. met gereedschap ook, de oude vakmannen hadden ook geen 100% perfect gevlakte beitels en schaven met toleranties tot op de micron nauwkeurig, maar konden er wel perfect werk mee afleveren.
Het heeft meer te maken met talent, aanleg, inzicht...
A2 of O1 zal voor de meeste mensen daarin geen belangrijke rol spelen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Tot nu toe hebben de volgende mensen hun interesse laten blijken:

Leroy
Rick
August
Thom
Geertjun
Woodworker
KiloKilo :?:
Jaap :?:

Dat zijn er 6 zowiezo, van KiloKilo en Jaap heb ik nog geen definitive bevestiging gehoord, dacht ik. Het leek mij dat een haalbare order minimaal vijftig beitels moet bevatten, omdat hoe meer beitels, hoe lager de prijs.

Als bovenstaande mensen even posten in hoeveel beitels ze belang hebben, en welke maten, dan kunnen we zien hoever we zijn. (ff een globale inschatting, er is verder nog niks besproken, het gaat hier alleen maar om wat jullie in gedachten hebben)

En even voor de duidelijkheid ;) :
Het organiseren van een dergelijk iets is iets wat veel, heel veel tijd en regelwerk gaat kosten, het lijkt me erg leuk en interessant om dit te gaan organiseren (met een paar anderen!), maar dan moet er wel genoeg draagvlak zijn van de forumleden. Dus ik heb zelf zoiets van, is de belangstelling te klein of niet groot genoeg, dan gaat het niet door. Lijkt me redelijk toch? Ik vraag me ook af hoe we zoiets het soepelst kunnen organiseren. Ik ga namelijk net aan een pittig halfjaar beginnen van mijn opleiding, en zal dus niet al te veel tijd overhebben. Het is ook domweg teveel werk om alleen te doen, dus daar begin ik ook niet alleen aan ;) . Dit hele forum en houtbewerken opzich is voor mij een hobby, en als dit beitelproject doorgaat, zie ik dat ook als hobby, en ik zal mijn opleiding onder geen voorwaarde onder mijn hobby laten lijden. Dat moet wel even duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen ;)
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Door de vele verhuizingen heb ik laatst nog slechts twee van mijn beitels kunnen terug vinden. Zag ook dat ze aardig wat misbruik hebben gehad. Goed bedoeld, maar wat vrienden konden mijn steenbeitels zo rap niet vinden....
Ben dus zeker geïnteresseerd.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi,

Aangezien ik nog geen 1 beitel heb, heb ik behoefte aan een stuk of 4 van klein tot semi groot.

Ik denk dat er een prijs gecalculeerd moet worden voor bijvoorbeeld 50 en 75 stuks. Als de techniek en de prijs geaccepteerd worden door de kopers, dan moet het geheel doorgaan. Ik denk overigens dat het makkelijker is om standaard sets te gaan maken. Als iedereen zijn eigen maten gaat doorgeven wordt het wel heel lastig om het duidelijk te houden.

Voor de handvaten, is er iemand hier op dit forum die ze (tegen vergoeding) kan maken?
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Denk inderdaad dat het een redelijk standaard set zal moeten zijn om een beetje te kunnen organiseren.
(Een hoekbeitel erbij is altijd leuk ;) )

En dan de handvaten, voor de draaibank vond ik persoonlijk de langere handvaten prettiger. Maar voor hand en hamer werk is een kortere verstevigde versie weer interessanter.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoe maak je een beitel, en wat kost dat?

-Staal + lasersnijden (Euro ?)
-Harden (Euro ?)
-Alle slijpwerkzaamheden (Euro ?)
-Hadvat draaien + materiaal (Euro ?)
-Koperen bus + draaien (Euro ?)
-Monteren (Euro ?)
-Distribueren(Euro ?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.