Atlas draaibank.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als je een zelfcentrerende drieklauw hebt, kan je die in de vierklauw klemmen en dan met behulp van een meetklok met een magnetische basis uitklokken in de vierklauw. Dit kan je ook doen met een houtbewerkings klauwplaat. Als je dat wat vaker hebt gedaan, is het vaak sneller, dan het wisselen van de klauwplaat. Ik heb in het verleden voor een oude draaibank wel eens twee segmenten met passende tanden gemaakt uit pertinax. Die grepen in het hoofdtandwiel als een soort pijpentang. Toen een koker in de klauwplaat en met behulp van een andere koker tussen de twee armen konden we de klauwplaat losdraaien. Tanden steken gaat makkelijk als je een arretering in het hoofdtandwiel maakt. Als je de klauwplaat er af hebt, kun je een dunne uitgegloeide aluminium of koperen ring tussen de aanlegvlakken van je hoofd as en je klauwplaat leggen. Dan gaat hij er de volgende keer makkelijk af. Je moet alleen niet van voor in achteruit kunnen schakelen, want dan loopt hij los.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Chevvy

Als je een zelfcentrerende drieklauw hebt, kan je die in de vierklauw klemmen en dan met behulp van een meetklok met een magnetische basis uitklokken in de vierklauw. Dit kan je ook doen met een houtbewerkings klauwplaat

Als ik het goed begrijp laat je die er dan inzitten en spant je werkstuk in in de drieklauw die in de 4 klauw zit
daa was ik zle no niet opgekomen
Dus het is zin ook vol een kop te kopen voor hout en die dan op die manier te gebruiken dat is geenlcht idee !
Al is het natuurlijk beter eerst die vierklouw los te krijgen. zijn van HBM een beetje redelijk hiervoor?

Die van die ring van koper of alu lijkt me ook prima plan ,dat ga ik doen als de vierklauw er af is!
Ik zat te denken om een blokkering te fabrieken met een morse konus die in de as past.
Mijn omkeer schakelaar moet ik dan blokkeren of een ander schakelaar er opzetten dat was ik toch van plan
want ik wilde ooit eens een 3 fase moter met Frequentie regelaar instaleren ,,,,
Ooit...... ik heb het te druk soms of ben soms te lui
Ook is de vraag of het zinvol is in de Atlas te investeren om die een empire draaibank is
Wel is het een hele mooie bijna helemaal kompleet met alles erbij wat er maar is
Ik zou het taper attachment wel nog willen hebben die zijn niet te vinden.
Hij is wel goed om te bouwen naar cnc en dan is een aandrijving me een servo weer mooi denk ik
Ook zal er hier eens een paar foto's van de draaibank plaatsen

Bedankt voor je raad
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hé wat leuk, een Atlas.
Een goede oude vriend van mij deed al mijn draaiwerk op zijn oude Atlas. Toen hij drie jaar geleden op hoge leeftijd overleed, vond zijn vrouw dat ik die Atlas moest erven, dus nu staat-ie bij mij.
Het is een erg fijn draaibankje, bloedzuiver, overcompleet. Er zit een half-pk motortje op dat tot nu toe sterk genoeg is. De oorspronkelijke uitgebreide handleiding uit 1954 zit er nog bij.

Alleen lastig: alles is in inches. Ik heb er een rekenmachien bij liggen;)

Wim.
 

Bijlagen

  • IMG_1142.jpg
    IMG_1142.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 107

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Hé wat leuk, een Atlas.
Een goede oude vriend van mij deed al mijn draaiwerk op zijn oude Atlas. Toen hij drie jaar geleden op hoge leeftijd overleed, vond zijn vrouw dat ik die Atlas moest erven, dus nu staat-ie bij mij.
Het is een erg fijn draaibankje, bloedzuiver, overcompleet. Er zit een half-pk motortje op dat tot nu toe sterk genoeg is. De oorspronkelijke uitgebreide handleiding uit 1954 zit er nog bij.

Alleen lastig: alles is in inches. Ik heb er een rekenmachien bij liggen;)

Wim.
Ach, dat is inderdaad een geweldige machine!!! Ik heb ontzettend veel boeken en (digitale) tijdschriften met heel veel projekten. En dat is allemaal Amerikaans/Engels en allemaal in inches dus.
Ik zie hier het voordeel van dat je die tekeningen niet om hoeft te zetten naar millimeters.
Dus als je hem ooit weg doet... ;-)
Of als je digitaal metaalbewerkingstijdschriften wil hebben, dan kan er wel wat gestuurd worden per WeTransfer.
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Wim,

Hé wat leuk, een Atlas.
Een goede oude vriend van mij deed al mijn draaiwerk op zijn oude Atlas. Toen hij drie jaar geleden op hoge leeftijd overleed, vond zijn vrouw dat ik die Atlas moest erven, dus nu staat-ie bij mij.


Jan van den Broek

Of als je digitaal metaalbewerkingstijdschriften wil hebben, dan kan er wel wat gestuurd worden per WeTransfer.



Dat wordt dus een special club Met zijn driën hebben wel al een bestuur . :eek:
Morgen zal ik es foto's maken van die van mij en wat ik erbij heb de kruistafel ervan staat nu even onder mijn vierkante Jet gaten boor .

en ja die tijdschiften die zou ik ook wel willen hebben Jan van den Broek . Hoe werkt dat met Webtransfrer ? Ik heb wel de gebruisaanwijzing.


Hebben jullie nooit problemen gehad met een kop die er niet afging ?
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Hebben jullie nooit problemen gehad met een kop die er niet afging ?

Nee, nog nooit problemen mee gehad. Maar ik heb die drieklauw ook nog nooit er afgehaald:cool:
Misschien komt dat nog.
Als je wilt kan ik de gebruiksaanwijzing er op nalopen. Een mooi boek van 250 bladzijden uit 1954!

Zijn er nog meer Altas gebruikers op dit forum?
Wim.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Wim,




Jan van den Broek





Dat wordt dus een special club Met zijn driën hebben wel al een bestuur . :eek:
Morgen zal ik es foto's maken van die van mij en wat ik erbij heb de kruistafel ervan staat nu even onder mijn vierkante Jet gaten boor .

en ja die tijdschiften die zou ik ook wel willen hebben Jan van den Broek . Hoe werkt dat met Webtransfrer ? Ik heb wel de gebruisaanwijzing.


Hebben jullie nooit problemen gehad met een kop die er niet afging ?
Even een misverstandje weg werken: Ik heb geen Atlas. Ik heb een Proxxon 230 en een Huvema 450 (Emco Compact 8 kloon) en nog een (zeer slappe) Ferm houtdraaibank.
Ik heb een veel te volle werkplaats en doe er alles in. Hout en metaal. Volgens mij heb ik zelfs nog een artikel over revisie van een Atlas draaibank. Ik zal eens zoeken.
WETRANSFER: Dan stuur je via een link bestanden (gratis tot 2 Gb) naar iemand anders via email. die kan dan weer downloaden. Is erg makkelijk. Maar laatst bood ik iemand wat aan, maar het bleek toen 91 Gb te zijn. Dat duurt eindeloos en moet in heel veel sessies worden verwerkt. En daar begin ik niet aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.