Art Deco Amsterdamse school

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Hallo,

Wie kan me helpen meedenken met het volgende:

Ik ben doende een kapstok te maken met als voorbeeld een exemplaar van de Amsterdamse school. Het eiken stuk heb ik inmiddels klaar. De precieze vormen zoals gebruikt bij de genoemde stijl kan ik niet vinden en zullen waarschijnlijk zonder goede maten gemaakt moeten worden van ebben, wengen of een andere zwarte houtsoort. Wie heeft er ideeen, suggesties en/of ervaringen. Alle reacties zijn welkom, ook over de gebruiken stangen, ornamenten etc.
 

Bijlagen

  • Kapstok AS 185 cm F.jpg
    Kapstok AS 185 cm F.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 90
  • Kapstok AS 185 cm A.jpg
    Kapstok AS 185 cm A.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 91
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Als je eiken gebruikt, zou je dat ook zelf zwart kunnen maken met een mix van staalwol en azijn.
Op het forum zijn daar verschillende topics met info te vinden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Het zwarte hout is "gezwart" eikenhout. Dit onderwerp is meerdere keren besproken.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Het klopt dat ik jullie misschien niet goed genoeg geinformeerd heb. Mijn vraag betreft niet alleen de kleuring van het hout maar vooral ook de vorm en om nog preciezer te zijn ook het reproduceren van de vorm aangezien ik 6 resp. 3 keer het zelfde element wil maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de afmetingen en verhoudingen goed van het voorbeeld te kopiëren zijn - wellicht een paar prototypes maken. De tongen zou ik uit een plank halen met figuurzaag (zijkanten) en bandschuurmachine (bovenkant). De 'dakjes') zou ik uit een lange balk halen - niet eers zes stukjes zagen, maar een dakje maken aan de kopse kant van de balk (zorg voor hout met een fijne nerf), daarna loszagen, dan het volgende dakje...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.