Armeluis lamello / lamellenfrees

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
69
60
Nijmegen
Misschien al honderd keer eerder gedaan maar ik kon het niet vinden op dit forum en post het daarom. Ik heb een heel simpel hulpstukje gemaakt om gleufjes te frezen om lamello's te gebruiken. Het werkt erg goed. De foto's spreken denk ik voor zich:

IMG_1376.jpg

IMG_1378.jpg

IMG_1380.jpg

IMG_1379.jpg

Het zorgt voor een diepte en breedte aanslag. Ik gebruik een 4 mm schijffrees met een lager van Ecotools. Het freesje heeft een diameter van 46 mm en het lager is 22 mm. Voor lamello's #10 gebruik ik een opening van 37 mm tussen de 2 plankjes waar de frees op rust. Voor mijn Makita frees staat de diepte op 33 mm.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Jeroen81

Efvee

Post veel
9 jun 2021
900
369
RegioRotterdam
Slim bedacht.
De bodem van het gat is nu ovaal (radius 23 en recht deel 15). Je houdt dus lege hoeken over en dat is lastig met lijmen.
De radius van een lamellofrees is dacht ik 50 mm. Als je je 23 mm radius frees een bocht laat maken met radius 50-23=27 mm krijg je de passing. Het toplager heeft straal 11 mm, dus als je je freesmalletje een radius geeft van 27+11=38 mm dan zou je een gat moeten krijgen waar standaard koekjes mooi in passen.

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
69
60
Nijmegen
Wow, je hebt er al langer over nagedacht dan ik. Op zich gebruik ik de koekjes vooral voor uitlijnen en niet voor stevigheid, maar in versie 2.0 ga ik de tip van @Efvee zeker meenemen!

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
954
1.098
de buurt van den bosch
Altijd mooi als mensen iets zelf maken.
Ik zelf heb geen machines en verzin zelf ook wel eens iets.
Door een deuvelmal en een booromslag maak ik mijn eigen Domino.
Simpel en goedkoop.Kost wel meer tijd.
(Wil dit draadje niet bevuilen met mijn ideeën:p

Bijlagen

• DSC01024.JPG
    DSC01024.JPG
    154,8 KB · Weergaven: 17
  • DSC01025.JPG
    DSC01025.JPG
    126,9 KB · Weergaven: 16
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Altijd mooi als mensen iets zelf maken.
Ik zelf heb geen machines en verzin zelf ook wel eens iets.
Door een deuvelmal en een booromslag maak ik mijn eigen Domino.
Simpel en goedkoop.Kost wel meer tijd.
(Wil dit draadje niet bevuilen met mijn ideeën:p
Wil je hier niet een nieuw draadje over beginnen? Ik zou best meer willen weten!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.