Antistatische luchtslang van 50mm Festool rechtstreeks aansluiten op Starmix 1625 stofzuiger. iemand een (elegante) oplossing?

niels_jitterbug

Nieuw lid
31 dec 2023
3
0
Brussel
Dag iedereen,
Een newbie-vraag, maar ik vermoed dat ik niet de enige ben die dit ooit al zou geprobeerd hebben?

Ik heb zopas een Starmix 1625 stofzuiger besteld en wil deze in eerste instantie gebruiken om aan te sluiten op mijn Festool zaagtafel. Die heeft een dubbele slang die eindigt in een plastic Y-stuk (zie foto) van 50mm. De slangen zijn antistatisch.Ik zou graag de 50mm aanhouden tot aan de opvangbak van de Starmix, zonder verloopstukken.
Nu heeft de Starmix een speciale bajonetsluiting om slangen te koppelen. De oranje slang die erbij zit is niet antistatisch en heeft slechts een diameter van 35mm.

VRAAG: Welnu, ik zou graag een Festool (of ander merk mag ook) 50mm antistatische slang gebruiken als verbinding tussen de Starmix en het 50mm Y-stuk.

-- de bajonetsluiting van Starmix heb ik besteld, (zie foto) maar denk niet dat deze antistatisch is? bestaat dat wel, een antistatische bajonetsluiting van 49 of 50 mm van Starmix? of een ander merk?
- is er een andere manier om met een antistatische slang (50mm) deze verbinding te maken?

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!
Niels
strm-52975249_Starmix 49mm bajonet.jpgFestool 50mm Y-stuk.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
>>>> - de bajonetsluiting van Starmix heb ik besteld, (zie foto) maar denk niet dat deze antistatisch is? bestaat dat wel, een antistatische bajonetsluiting van 49 of 50 mm van Starmix? of een ander merk? <<<<

Ik vermoed, weet bijna zeker, dat het voor een fabrikant geen zin maakt om twee verschillende varianten van aansluitingen te maken. Dwz dat ze allemaal anti-statisch zullen zijn (geleidende toeslag in het spuitgietmateriaal).

Het Y-stuk van Festool past in de standaard-aansluiting van mijn afzuigers (Festool en Mirka). Waarom zou Starmix afwijken van de industriestandaard? Met andere woorden: past het Y-stuk niet direct in de Starmix?
 

StefanV

Actieve deelnemer
Ik gebruik zelf een Starmix stofzuiger met een Festool slang er op, deze past direct in de opening van de stofzuiger. Het y stuk heeft de zelfde maat, als het goed is zou deze zo in de stofzuiger moeten kunnen zonder verloopstukken.

Edit:
Heb even gekeken, het Y stuk past zonder verloop in de stofzuiger
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer

niels_jitterbug

Nieuw lid
31 dec 2023
3
0
Brussel
Het Y-stuk van Festool past in de standaard-aansluiting van mijn afzuigers (Festool en Mirka). Waarom zou Starmix afwijken van de industriestandaard? Met andere woorden: past het Y-stuk niet direct in de Starmix?
Inderdaad, goed punt. Ik heb de starmix morgen pas binnen, dan kan ik testen. Bedankt voor je reactie.
 

niels_jitterbug

Nieuw lid
31 dec 2023
3
0
Brussel
Ik gebruik zelf een Starmix stofzuiger met een Festool slang er op, deze past direct in de opening van de stofzuiger. Het y stuk heeft de zelfde maat, als het goed is zou deze zo in de stofzuiger moeten kunnen zonder verloopstukken.

Edit:
Heb even gekeken, het Y stuk past zonder verloop in de stofzuiger
OK. Dat is zeer geruststellend. Bedankt voor je reactie. Nooit problemen gehad met schokken veroorzaakt door statische elektriciteit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.