Goed....
ik ging vandaag dus helemaal naar het Zuiden met mijn aanhangertje, Steenbergen om precies te zijn.
Dit om een wat grotere lintzaag te kopen die een stel kwijt wilde om ruimte te hebben in de schuur:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
ze bleef maar moeilijk doen met onderhandelen. De zaag zou erg veel geld waard zijn, en ze heeft 'verschillende boden van 150 euro ontvangen'. Na veel vijven en zessen werd hij 'gegund' aan mij en kwam ik erom. Ik wist uiteraard dat het ding meer zou wegen dan normaal, de foto op marktplaats geeft dat al een beetje weg, dus ik nam extra offerhout mee, twee pallets, twee dollies en een bak vol spanbanden. Ook reed er een vriend met redelijk wat spierkracht mee om te helpen.
Ter plaatse bleek de boel iets gecompliceerder...
:strip_exif()/f/image/W1FUKZjDPx71ghFsrjEdhKuq.jpg?f=fotoalbum_large)
deze zaag, lieve mensen, is niet in deze schuur neergezet. De schuur is óm de zaag héén gebouwd. En bij het gieten van de betonnen vloer hebben ze ook gelijk een paar dotjes (lees: enkele emmers) beton om de poten heen gegoten, want een zaag van dik een ton schoon aan de haak zou wel eens om kunnen vallen natuurlijk
.
Goed, de positieve punten waren er zeker ook. De zaag blijkt perféct onderhouden te zijn. Alles loopt botersoepel en als er nog stroom in de schuur was geweest had hij waarschijnlijk nog gewoon gedraaid. Er zitten een stuk of tien goed scherpe lintzagen bij, en álles is gangbaar, zelfs de bouten waar de steunen mee aan het frame vast zitten kwamen simpel genoeg los. Alles stond dik in het vet, ook de lagers, de vetpotjes en de bouten. Alle verstellingen werken soepel, de zaagtafel kon nog kantelen... de man die hiervoor heeft gezorgd wist wat hij deed en deed het getrouw en regelmatig. Zelfs de houten veiligheidskappen (die waren zelfs toen al een dingetje) zijn nog origineel.
Grapjes over het tijdperk bleken óók te kloppen. Het uiteindelijke bouwjaar bleek 1878 te zijn en de zaag heeft origineel waarschijnlijk op water of stoom gelopen. De krachtstroommotor is een 'recente' toevoeging en is niet aan de zaag vastgezet, doch in beton gegoten (ik zie een rode draad hier) en loopt met twee v-snaren naar de poelie van de zaag.
In het kort, dit is een zaag die gewoon nog 100 jaar mee kan vermits je iets hebt om hem aan te drijven, en dat kan werkelijk alles zijn dat een draaiende beweging levert, zo simpel kan het zijn. Ware het niet dat het ding dus vastgegoten staat. Om hem mee te nemen hebben we het volgende becijfert:
- een breekhamer (minimaal 10kg)
- een aanhanger voor minimaal 1500kg
- een hydraulische krik
- een kraan of in ieder geval een frame met een electrische lier of kraan erin
- een manier om hem over de vloer te bewegen dus extra heavy duty dollies of iets anders
- een manier om hem uiteindelijk de trailer in de tillen
voordeel is wel dat hij niet gerestaureerd hoeft te worden. Los van het schoonmaken van de zaagtafel, beetje slijpen van de linten en mogelijk een revisie/onderhoud van de motor is deze zaag in bedrijfsklare staat.
De eigenaren deden echter vreselijk moeilijk. Ze hebben een vreselijk krot gekocht (letterlijk, de boerderij is onbewoonbaar verklaard) en wonen in een ander krot (dat ook al op instorten staat) naast de woning. De paarden zijn echter prioriteit... ze kijken tegen een verbouwing aan van minimaal een ton op een stuk land-met-bebouwing (voormalige boerderij) dat (schatting) ongeveer twee ton moet hebben gekost.
Toen we er achter kwamen dat de machine in beton staat kwam er een heel verbaasde "oh, dat wisten we echt niet hoor!"
. Klaptrut dat je er bent, hoe kun je dat nou niet in de advertentie zetten (de foto's zijn ook zo genomen dat je het niet kunt zien). Ik gaf aan dat de machine sowieso niet vandaag mee kan dus, en dat een eventueel retourbezoek los van alle maatregelen zoals huur van spullen, extra hulp etc) minimaal 80 euro extra aan benzine is voor de niet-geplande extra trip. Ik gaf dus daar gelijk aan dat ik dat bod van 150 euro intrek en dat ik haar een plezier doe hem voor 70 euro mee te nemen.
Nee, dan brengt ze hem liever naar de stort
. HOE DAN
. Zelfs met een heule grote slijptol (los van dat het eeuwig zonde zou zijn) doe je er dagen over om dit ding in stukken te zagen klein genoeg om op een kar te tillen, en dan heb je op zijn hoogst 150 euro aan oud ijzer gewonnen, terwijl hij als restauratie-object potentieel duizenden euro's waard is.
:strip_exif()/f/image/EJEBHfOFVlOjF00F98TylMWO.jpg?f=fotoalbum_large)
We waren ondertussen al zo ver dat we het onderste wiel, inclusief de kap en as helemaal los hadden... dan had nog geresteerd het wiel met verstelframe aan de bovenzijde en dan was de zaag ontdaan geweest van delen. We zouden dan de delen nu meenemen, en terugkomen voor het losse frame.
Maar nee, daar viel niet over te spreken, ze moest en zou haar geld krijgen. Dus uiteindelijk hebben we de spullen terug van de kar geladen en is de zaag zo achtergebleven...
-----------------------------------------
Ik heb een verzoek gedaan aan de verkopers om, als ze er dan toch niet met ons of andere verkopers, alsjeblieft contact op te nemen met enkele musea, en dan wil ik haar daar zelfs bij helpen. Het kan niet zo zijn dat zo'n antiek en in perfecte staat verkerende machine tot schroot word vermalen vanwege een paar euro's.
Aan alle liefhebbers hier van oud gereedschap, van geschiedenis en bezitters van geschikt materiaal doe ik dus ook het verzoek wie er 'willing and able' is hier te assisteren.
Ik ben samen met mijn maat bereid zelf ook de nodige armen uit de mouwen te steken (zoals we vandaag al een dag hebben geïnvesteerd om het ding te demonteren) maar ik beschik niet over een grote aanhanger of de spullen om zoiets te tillen. Ook de breekhamer ontbeer ik (al valt zoiets natuurlijk gewoon te huren). Als het al niet voor mezelf is (ik zou uiteraard apetrots zijn met zo'n machine) dan toch voor een mooie instelling of museum. Ik zou er zeker niet voor terugdeinzen hem zelf te restaureren en gewoon weer in bedrijf te nemen, de machine is in zulke goede staat dat ik zeker weet dat met de juiste zorg hij nog honderd jaar ouder kan worden, als niet meer.
Wellicht dat we op die manier voldoende handen op elkaar krijgen om dit ding te redden.
ik ging vandaag dus helemaal naar het Zuiden met mijn aanhangertje, Steenbergen om precies te zijn.
Dit om een wat grotere lintzaag te kopen die een stel kwijt wilde om ruimte te hebben in de schuur:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
ze bleef maar moeilijk doen met onderhandelen. De zaag zou erg veel geld waard zijn, en ze heeft 'verschillende boden van 150 euro ontvangen'. Na veel vijven en zessen werd hij 'gegund' aan mij en kwam ik erom. Ik wist uiteraard dat het ding meer zou wegen dan normaal, de foto op marktplaats geeft dat al een beetje weg, dus ik nam extra offerhout mee, twee pallets, twee dollies en een bak vol spanbanden. Ook reed er een vriend met redelijk wat spierkracht mee om te helpen.
Ter plaatse bleek de boel iets gecompliceerder...
:strip_exif()/f/image/W1FUKZjDPx71ghFsrjEdhKuq.jpg?f=fotoalbum_large)
deze zaag, lieve mensen, is niet in deze schuur neergezet. De schuur is óm de zaag héén gebouwd. En bij het gieten van de betonnen vloer hebben ze ook gelijk een paar dotjes (lees: enkele emmers) beton om de poten heen gegoten, want een zaag van dik een ton schoon aan de haak zou wel eens om kunnen vallen natuurlijk

Goed, de positieve punten waren er zeker ook. De zaag blijkt perféct onderhouden te zijn. Alles loopt botersoepel en als er nog stroom in de schuur was geweest had hij waarschijnlijk nog gewoon gedraaid. Er zitten een stuk of tien goed scherpe lintzagen bij, en álles is gangbaar, zelfs de bouten waar de steunen mee aan het frame vast zitten kwamen simpel genoeg los. Alles stond dik in het vet, ook de lagers, de vetpotjes en de bouten. Alle verstellingen werken soepel, de zaagtafel kon nog kantelen... de man die hiervoor heeft gezorgd wist wat hij deed en deed het getrouw en regelmatig. Zelfs de houten veiligheidskappen (die waren zelfs toen al een dingetje) zijn nog origineel.
Grapjes over het tijdperk bleken óók te kloppen. Het uiteindelijke bouwjaar bleek 1878 te zijn en de zaag heeft origineel waarschijnlijk op water of stoom gelopen. De krachtstroommotor is een 'recente' toevoeging en is niet aan de zaag vastgezet, doch in beton gegoten (ik zie een rode draad hier) en loopt met twee v-snaren naar de poelie van de zaag.
In het kort, dit is een zaag die gewoon nog 100 jaar mee kan vermits je iets hebt om hem aan te drijven, en dat kan werkelijk alles zijn dat een draaiende beweging levert, zo simpel kan het zijn. Ware het niet dat het ding dus vastgegoten staat. Om hem mee te nemen hebben we het volgende becijfert:
- een breekhamer (minimaal 10kg)
- een aanhanger voor minimaal 1500kg
- een hydraulische krik
- een kraan of in ieder geval een frame met een electrische lier of kraan erin
- een manier om hem over de vloer te bewegen dus extra heavy duty dollies of iets anders
- een manier om hem uiteindelijk de trailer in de tillen
voordeel is wel dat hij niet gerestaureerd hoeft te worden. Los van het schoonmaken van de zaagtafel, beetje slijpen van de linten en mogelijk een revisie/onderhoud van de motor is deze zaag in bedrijfsklare staat.
De eigenaren deden echter vreselijk moeilijk. Ze hebben een vreselijk krot gekocht (letterlijk, de boerderij is onbewoonbaar verklaard) en wonen in een ander krot (dat ook al op instorten staat) naast de woning. De paarden zijn echter prioriteit... ze kijken tegen een verbouwing aan van minimaal een ton op een stuk land-met-bebouwing (voormalige boerderij) dat (schatting) ongeveer twee ton moet hebben gekost.
Toen we er achter kwamen dat de machine in beton staat kwam er een heel verbaasde "oh, dat wisten we echt niet hoor!"

Nee, dan brengt ze hem liever naar de stort




:strip_exif()/f/image/EJEBHfOFVlOjF00F98TylMWO.jpg?f=fotoalbum_large)
We waren ondertussen al zo ver dat we het onderste wiel, inclusief de kap en as helemaal los hadden... dan had nog geresteerd het wiel met verstelframe aan de bovenzijde en dan was de zaag ontdaan geweest van delen. We zouden dan de delen nu meenemen, en terugkomen voor het losse frame.
Maar nee, daar viel niet over te spreken, ze moest en zou haar geld krijgen. Dus uiteindelijk hebben we de spullen terug van de kar geladen en is de zaag zo achtergebleven...
-----------------------------------------
Ik heb een verzoek gedaan aan de verkopers om, als ze er dan toch niet met ons of andere verkopers, alsjeblieft contact op te nemen met enkele musea, en dan wil ik haar daar zelfs bij helpen. Het kan niet zo zijn dat zo'n antiek en in perfecte staat verkerende machine tot schroot word vermalen vanwege een paar euro's.
Aan alle liefhebbers hier van oud gereedschap, van geschiedenis en bezitters van geschikt materiaal doe ik dus ook het verzoek wie er 'willing and able' is hier te assisteren.
Ik ben samen met mijn maat bereid zelf ook de nodige armen uit de mouwen te steken (zoals we vandaag al een dag hebben geïnvesteerd om het ding te demonteren) maar ik beschik niet over een grote aanhanger of de spullen om zoiets te tillen. Ook de breekhamer ontbeer ik (al valt zoiets natuurlijk gewoon te huren). Als het al niet voor mezelf is (ik zou uiteraard apetrots zijn met zo'n machine) dan toch voor een mooie instelling of museum. Ik zou er zeker niet voor terugdeinzen hem zelf te restaureren en gewoon weer in bedrijf te nemen, de machine is in zulke goede staat dat ik zeker weet dat met de juiste zorg hij nog honderd jaar ouder kan worden, als niet meer.
Wellicht dat we op die manier voldoende handen op elkaar krijgen om dit ding te redden.
Laatst bewerkt: