Antieke lintzaag aangetroffen, reddingsactie benodigd!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.087
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goed....

ik ging vandaag dus helemaal naar het Zuiden met mijn aanhangertje, Steenbergen om precies te zijn.
Dit om een wat grotere lintzaag te kopen die een stel kwijt wilde om ruimte te hebben in de schuur:

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

ze bleef maar moeilijk doen met onderhandelen. De zaag zou erg veel geld waard zijn, en ze heeft 'verschillende boden van 150 euro ontvangen'. Na veel vijven en zessen werd hij 'gegund' aan mij en kwam ik erom. Ik wist uiteraard dat het ding meer zou wegen dan normaal, de foto op marktplaats geeft dat al een beetje weg, dus ik nam extra offerhout mee, twee pallets, twee dollies en een bak vol spanbanden. Ook reed er een vriend met redelijk wat spierkracht mee om te helpen.

Ter plaatse bleek de boel iets gecompliceerder...

https://tweakers.net/i/NK2ujVZUiZAVTpEeSWIO0gmd0VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1FUKZjDPx71ghFsrjEdhKuq.jpg?f=fotoalbum_large

deze zaag, lieve mensen, is niet in deze schuur neergezet. De schuur is óm de zaag héén gebouwd. En bij het gieten van de betonnen vloer hebben ze ook gelijk een paar dotjes (lees: enkele emmers) beton om de poten heen gegoten, want een zaag van dik een ton schoon aan de haak zou wel eens om kunnen vallen natuurlijk
8)7
.

Goed, de positieve punten waren er zeker ook. De zaag blijkt perféct onderhouden te zijn. Alles loopt botersoepel en als er nog stroom in de schuur was geweest had hij waarschijnlijk nog gewoon gedraaid. Er zitten een stuk of tien goed scherpe lintzagen bij, en álles is gangbaar, zelfs de bouten waar de steunen mee aan het frame vast zitten kwamen simpel genoeg los. Alles stond dik in het vet, ook de lagers, de vetpotjes en de bouten. Alle verstellingen werken soepel, de zaagtafel kon nog kantelen... de man die hiervoor heeft gezorgd wist wat hij deed en deed het getrouw en regelmatig. Zelfs de houten veiligheidskappen (die waren zelfs toen al een dingetje) zijn nog origineel.

Grapjes over het tijdperk bleken óók te kloppen. Het uiteindelijke bouwjaar bleek 1878 te zijn en de zaag heeft origineel waarschijnlijk op water of stoom gelopen. De krachtstroommotor is een 'recente' toevoeging en is niet aan de zaag vastgezet, doch in beton gegoten (ik zie een rode draad hier) en loopt met twee v-snaren naar de poelie van de zaag.

In het kort, dit is een zaag die gewoon nog 100 jaar mee kan vermits je iets hebt om hem aan te drijven, en dat kan werkelijk alles zijn dat een draaiende beweging levert, zo simpel kan het zijn. Ware het niet dat het ding dus vastgegoten staat. Om hem mee te nemen hebben we het volgende becijfert:

- een breekhamer (minimaal 10kg)
- een aanhanger voor minimaal 1500kg
- een hydraulische krik
- een kraan of in ieder geval een frame met een electrische lier of kraan erin
- een manier om hem over de vloer te bewegen dus extra heavy duty dollies of iets anders
- een manier om hem uiteindelijk de trailer in de tillen

voordeel is wel dat hij niet gerestaureerd hoeft te worden. Los van het schoonmaken van de zaagtafel, beetje slijpen van de linten en mogelijk een revisie/onderhoud van de motor is deze zaag in bedrijfsklare staat.

De eigenaren deden echter vreselijk moeilijk. Ze hebben een vreselijk krot gekocht (letterlijk, de boerderij is onbewoonbaar verklaard) en wonen in een ander krot (dat ook al op instorten staat) naast de woning. De paarden zijn echter prioriteit... ze kijken tegen een verbouwing aan van minimaal een ton op een stuk land-met-bebouwing (voormalige boerderij) dat (schatting) ongeveer twee ton moet hebben gekost.

Toen we er achter kwamen dat de machine in beton staat kwam er een heel verbaasde "oh, dat wisten we echt niet hoor!"
:(
. Klaptrut dat je er bent, hoe kun je dat nou niet in de advertentie zetten (de foto's zijn ook zo genomen dat je het niet kunt zien). Ik gaf aan dat de machine sowieso niet vandaag mee kan dus, en dat een eventueel retourbezoek los van alle maatregelen zoals huur van spullen, extra hulp etc) minimaal 80 euro extra aan benzine is voor de niet-geplande extra trip. Ik gaf dus daar gelijk aan dat ik dat bod van 150 euro intrek en dat ik haar een plezier doe hem voor 70 euro mee te nemen.

Nee, dan brengt ze hem liever naar de stort
8)7
:X
|:(
. HOE DAN
:'(
. Zelfs met een heule grote slijptol (los van dat het eeuwig zonde zou zijn) doe je er dagen over om dit ding in stukken te zagen klein genoeg om op een kar te tillen, en dan heb je op zijn hoogst 150 euro aan oud ijzer gewonnen, terwijl hij als restauratie-object potentieel duizenden euro's waard is.

https://tweakers.net/i/CofxTjzAQdBNShmPp9EkIz12lc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJEBHfOFVlOjF00F98TylMWO.jpg?f=fotoalbum_large

We waren ondertussen al zo ver dat we het onderste wiel, inclusief de kap en as helemaal los hadden... dan had nog geresteerd het wiel met verstelframe aan de bovenzijde en dan was de zaag ontdaan geweest van delen. We zouden dan de delen nu meenemen, en terugkomen voor het losse frame.

Maar nee, daar viel niet over te spreken, ze moest en zou haar geld krijgen. Dus uiteindelijk hebben we de spullen terug van de kar geladen en is de zaag zo achtergebleven...

-----------------------------------------

Ik heb een verzoek gedaan aan de verkopers om, als ze er dan toch niet met ons of andere verkopers, alsjeblieft contact op te nemen met enkele musea, en dan wil ik haar daar zelfs bij helpen. Het kan niet zo zijn dat zo'n antiek en in perfecte staat verkerende machine tot schroot word vermalen vanwege een paar euro's.

Aan alle liefhebbers hier van oud gereedschap, van geschiedenis en bezitters van geschikt materiaal doe ik dus ook het verzoek wie er 'willing and able' is hier te assisteren.
Ik ben samen met mijn maat bereid zelf ook de nodige armen uit de mouwen te steken (zoals we vandaag al een dag hebben geïnvesteerd om het ding te demonteren) maar ik beschik niet over een grote aanhanger of de spullen om zoiets te tillen. Ook de breekhamer ontbeer ik (al valt zoiets natuurlijk gewoon te huren). Als het al niet voor mezelf is (ik zou uiteraard apetrots zijn met zo'n machine) dan toch voor een mooie instelling of museum. Ik zou er zeker niet voor terugdeinzen hem zelf te restaureren en gewoon weer in bedrijf te nemen, de machine is in zulke goede staat dat ik zeker weet dat met de juiste zorg hij nog honderd jaar ouder kan worden, als niet meer.

Wellicht dat we op die manier voldoende handen op elkaar krijgen om dit ding te redden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rivo

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
pfff wat een verhaal, en dat ze niet begrijpen dat ze geld toe moeten geven aan de persoon die m netjes weghaalt:oops:

advertentie is aangepast.....
Wie geeft deze dinosaurus een nieuw huis
Inmiddels grotendeels gedemonteerd, zodat het makkelijker mee te nemen is.
Let op: zwaar gereedschap nodig voor nette verdere demontage.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.396
814
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je schrijft niet hoe groot de wielen zijn - maar ik go zo 800 mm?
Dan zou ik het gewicht eerder op 800 kg schatten.

Overigens is dit model met dat Medallion niet echt zeldzaam, ik heb er al meerdere gezien. Volgens mij was Kirchner een grote fabrikant en waren ze reuzetrots op die gewonnen prijs, vandaar dat medaillion.
Hier staat er bijvoorbeeld ook een Bandsäge der Firma Kirchner in Leipzig aus dem Jahr 1878 | eBay op ebay Duitsland, maar dan met aangebouwde elektromotor.

• Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.087
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Inmiddels grotendeels gedemonteerd, zodat het makkelijker mee te nemen is.
Let op: zwaar gereedschap nodig voor nette verdere demontage.

:eek: nou doen ze het voorkomen alsof zij dat werk hebben gedaan 🙄. Hij is zeker niet 'makkelijk mee te nemen' en hij staat nog steeds in beton gegoten. Dat feitje lijkt me toch wel essentieel en niet direct te ontleden aan de zin 'zwaar gereedschap nodig'.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.087
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je schrijft niet hoe groot de wielen zijn - maar ik go zo 800 mm?
Dan zou ik het gewicht eerder op 800 kg schatten.

Overigens is dit model met dat Medallion niet echt zeldzaam, ik heb er al meerdere gezien. Volgens mij was Kirchner een grote fabrikant en waren ze reuzetrots op die gewonnen prijs, vandaar dat medaillion.
Hier staat er bijvoorbeeld ook een Bandsäge der Firma Kirchner in Leipzig aus dem Jahr 1878 | eBay op ebay Duitsland, maar dan met aangebouwde elektromotor.

Wellicht niet zo zeldzaam als ik dacht, maar in Nederland heb ik hem nog nooit aangetroffen en zo te zien zat ik er met mijn schatting qua prijs niet (ver) naast. Wielen gok ik inderdaad op 80 centimeter doorsnee.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.183
Leeuwarden
Spannend verhaal :D

Deze machine zie ik wel vaker langskomen op Marktplaats, 1 of 2 keer per jaar denk ik. Punt is dan wel in welke staat ze verkeren? Vooral de lagers moeten goed zijn, anders heb je een uitdagende klus om de loden Babbitt lagers opnieuw te gieten:oops:

Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.087
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Spannend verhaal :D

Deze machine zie ik wel vaker langskomen op Marktplaats, 1 of 2 keer per jaar denk ik. Punt is dan wel in welke staat ze verkeren? Vooral de lagers moet goed zijn, anders heb je een uitdagende klus om de loden Babbitt lagers opnieuw te gieten:oops:

Zoals ik zo vaak moet toegeven heb ik hier toch niet zo heel veel verstand van, maar de machine liep écht super soepel, ik heb geen speling gevoeld en echt elke bout die we aanraakten kwam zonder al te veel overtuiging los, niks was vastgeroest, niks was aan elkaar gefuseerd. Het was alsof hij vorige week geassembleerd was.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Ik heb een kleiner broertje van deze zaag, maar die heeft gewone kogellagers. Waarom haal je dat ding niet op voor dat geld? Het juk van het bovenwiel kan naar onder er uit. Die strip over het bovenwiel er af. Dan kan je het bovenwiel er uit. Onderwiel de vier bouten met de bolle koppen, die de lagers vasthouden los, dan kan het schild los. Die zit met bouten en twee paspennen. als die weg is kan de as er aan de wielkant uit. De hevel met het gewicht er af en dan heb je alleen nog het frame. Dat lijkt zo op de foto niet echt diep in de beton te zitten. Makkelijkste een motorblokkraan huren. Daar kan je het frame mee uit de put takelen en het frame mee op de kar leggen.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.644
565
Steenbergen, Noord Brabant
Nou....uithoek valt wel mee hoor. We zitten nog op het vaste land hoor (net niet Zeeland) ;). Tsja, bijzondere mensen heb je overal, maar goed. Mooie zaag. Zo te zien staat de zaag op een oude vloer en is er later een betonnen vloer overheen gestort. Er is netjes een kistje om de zaag gezet: als ik even wat afbeeldingen van zo’n zaag van de firma Kirchner Google, zie je dat de voeten van de zaag niet zo groot zijn. Qua sloopwerk zou het dus moeten meevallen, de kans is klein dat er wapening boven de voetjes zit. De schuur lijkt me laag, dus takelen met een motorkraan wordt een uitdaging (je hebt nog ruimte nodig voorde stroppen), tenzij je inderdaad de bovenboel er af kunt halen. Dan is dat inderdaad een goede optie.
Ik zou ook nog een zware en een lichte koevoet toevoegen aan het benodigde gereedschap: er zal ook wat wrikwerk nodig zijn om ‘m los te krijgen. Ik woon in Steenbergen en wil wel een handje helpen als het zover is (voorlopig nog thuis werken dus kan flexibel zijn).

• Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
De bovenboel kan er makkelijk af. Onder die leuke schildjes zitten de stelboutjes waarmee je het juk en dus de sporing van het bovenwiel kan stellen. Als je die aan een kant een paar slagen losdraait, kan je met het hoogte stelwiel, het juk laten zakken. De lagerpotten van het bovenwiel liggen los in twee schommels. Ik moet altijd lachen als mensen klagen over de afstanden in nederland. De langste afstand is misschien 450 km enkele reis. Maar als ze dan op vakantie gaan, sleuren ze hun caravan 2400 km naar zuid spanje en dan valt het best mee. Dat is maar twee dagen rijden.

• Leuk
Waarderingen: trigger en Spaander

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.668
308
Ter info:
Mijn oude lintzaag, 1940, heeft 70 cm wielen en weegt precies 550 Kg.

ik zou hem voor dat geld ook zo meenemen hoor.
Als je langs Utrecht rijdt, stap ik bij je in om je te helpen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Welk deel van de voet zit er dan in het beton? Het lijkt op je foto dat hij gewoon op de vloer staat.

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.365
352
't hoofd van Overijssel
Kunnen we niet een vakantie project er van maken. O shit corona. Plan was vakantie huis huren in de buurt en gewoon gezellig met een paar man die zaag buiten zien te krijgen. Denk dat het makkelijkste is omgekeerde weg. Schuurtjes slopen en de zaag oppakken. :ROFLMAO:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.087
2.314
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Welk deel van de voet zit er dan in het beton? Het lijkt op je foto dat hij gewoon op de vloer staat.

Hij staat in een verdiept gedeelte van de vloer, ofwel de vloer is opgeworpen om de machine heen. De machine heeft onderaan het frame 4 poten, uitlopend vanaf het frame. De voorste 2 poten zijn aan de randen vastgegoten, de poten zijn nog zichtbaar, maar alleen de bovenzijde.

Achteraan het frame is de ruimte tussen de poten, het frame en de muur compleet volgestort met beton. Ook de motor, die rechts achter de machine staat op een eigen metalen frame, is vastgezet door dit eigen frame in beton te gieten. Hierbij is de rechter-achter poot van de zaag ook compleet bedekt geraakt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Die motor neem je mee. Het frame laat je daar. Beton zonder wapening springt wel kapot na een paar klappen van een zware hamer. Die voorpoten op de foto zitten echt niet diep in de beton. De poot die je probleem vormt heb je zeker geen foto van gemaakt? Ben je wel nog van plan om hem op te halen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.