Antieke draaibank

Jorick

Nieuw lid
13 mrt 2022
1
0
Bergen op Zoom
Hoi,
Ik heb een antieke draaibank die ik wil gaan verkopen. Hij is van mijn schoonvader geweest en heb geen enkel idee wat de waarde hier van is. Heeft iemand een idee en waar ik hem dan eventueel kan verkopen?
 

Bijlagen

  • 15.jpg
    15.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 138
  • 17.jpg
    17.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 130
  • 14.jpg
    14.jpg
    105 KB · Weergaven: 122
  • 16.jpg
    16.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 133

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb er één uit 1950 waar ik €350 voor heb betaald, waar nog het nodige aan gedaan moest worden.
Heeft een gewicht van ruim 400kg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorick

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zit er M33 op de as? Zoniet, dan wordt de prijs minder.
Wat voor aansluiting zit er in de pinole in de losse kop?
De motor lijkt een niet afgedekte ventilator achteraan te hebben? Hoort dat zo?
Voor een liefhebber van echte oude draaibanken is het natuurlijk jammer dat deze omgebouwd is naar lagerblokken.
Een 180W motor is werkelijk het lichtste dat ik ooit op een draaibank gezien hebt. Ik kan me slecht voorstellen dat je daar gelukkig mee wordt.

Ik zou hem op marktplaats zetten, en alles boven de 100 euro als een bonus zien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
De waarde van zo'n oude draaibank zit in de poten. Die worden gebruikt door meubelmakers als onderstel voor een tafel. Zitten de draaibeitels die aan de muur hangen er ook bij? Motor is 550 watt, daar valt wel mee te werken. Maak eens foto's van je draaibank van wat dichter bij, zodat je de details kan zien van de motorophanging, de motor, de poelies, de beitelsteun, de losse kop en de vaste kop. Afhankelijk van of er beitels bij zitten en de kwaliteit daarvan, zou ik hem voor 250 euro op marktplaats zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorick en Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
220v 2,5 amp geeft 550 watt. Bij oude motoren werd vaak het afgegeven vermogen opgegeven. Het afgegeven vermogen is vaak maar de helft van het opgenomen vermogen. Zeker bij 1 fase motoren. Ook al is het rendement niet zo hoog, ze zijn wel haast onverwoestbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorick en Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
De niet afgedekte ventilator is uiteraard makkelijk van een kapje te voorzien. Net als de aandrijfriem, die kan prima op een vrij eenvoudige manier worden afgedekt i.v.m. de veiligheid. Er zijn uiteraard altijd aanpassingen in de loop van de tijd aan zo'n machine, maar dat geeft niet, voortschrijdend inzicht en zo. Ik ben vrijwilliger in een museum-stelmakerij en daar staan een hoop machines die oorspronkelijk door een drijfwerk werden aangedreven, leren banden door de hele toko. Die zijn inmiddels allemaal voorzien van elektromotoren, maar dat is alleen maar goed en doet niets af aan de uitstraling van e.e.a. Je wilt niet weten hoeveel mensen gewond zijn geraakt door zulk drijfwerk. Ik vind het een mooi apparaat en vind het jammer dat ik geen ruimte meer heb om hem te plaatsen. Ik denk dat je hier wel een liefhebber voor gaat vinden, even de tijd geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorick

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Meer dan 100 Euro denk ik, als je hem niet als een praktisch bruikbaar object maar als een object met een geschiednis.kunt zien. Dus... ``waarde`` hangt sterk af hoe rijk zijn geschiedenis is. en hoe authentiek.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorick

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.