Antieke draaibank gevonden op MP

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Is dit niet een metaaldraaibank? Prachtig ding overigens, maar volgens mij heeft t weinig met hout van doen
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ben ook wel benieuwd hoeveel daar nog origineel aan is, het bed, de spindel en de losse kop, maar verder? Behoorlijk wat aangebasteld.
Alsnog een gaaf oud ding, maar, tsja
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je er echt mee wil draaien, kan je beter een draaibankje met een langsvoeding zoeken. Dit soort machines is erg beperkt als je er passingen en draad mee wil draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat atlas draaibankje in oud beijerland voor 400 euro is een veel bruikbaarder machientje.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Het lijkt me geweldig als iemand een volledig werkende werkplaats anno 1900 heeft.
Heb mezelf als doel gesteld om een hand/voet aangedreven werkplaats in te richten.
Meestal kom je dan uit op machine's van rond 1900.
Heb kort geleden nog een voetaangedreven oude zaag gekocht die ik nu opknap, weer een stap dichterbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb er geen plek voor, maar gaaf ding voor een museum idd. @jaap serieuze vraag zie jij een houtmuseum voorkomen uit woodworking.nl of blijft het een forum :).
Een heel houtmuseum, zo ver had ik nog niet gedacht. Wel proberen we met het forum kennis en vaardigheden rondom houtbewerken te verzamelen, te delen en door te geven. Voorlopig zijn we een mooie aanvulling op de fysieke musea.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je er echt mee wil draaien, kan je beter een draaibankje met een langsvoeding zoeken. Dit soort machines is erg beperkt als je er passingen en draad mee wil draaien.
Instrumentmakers die kleine onderdelen nodig hadden en horloge en klokkenmakers draaiden metaal met een losse beitel, zoals houtdraaiers dat doen, draaien met de stichel noemen ze dat. Je neemt dan ook maar heel weinig materiaal af, het wel een kunst om zo asjes of de hele lengte dezelfde diameter te maken.

Ik heb een metaaldraaibankje zonder langsvoeding en als ik een keer een lager of pasbusje nodig heb of een asje, dan beweeg ik de beitel met het kleine langssupport, maar het is een hele kunst om dan goed parallel te draaien, het wordt heel gauw conisch.

jaap
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het lijkt me geweldig als iemand een volledig werkende werkplaats anno 1900 heeft.
Heb mezelf als doel gesteld om een hand/voet aangedreven werkplaats in te richten.
Meestal kom je dan uit op machine's van rond 1900.
Heb kort geleden nog een voetaangedreven oude zaag gekocht die ik nu opknap, weer een stap dichterbij.
Die bestaat. Ik heb het voorrecht gehad die te mogen bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kun je de locatie delen?
Dat zou ik wel willen. De mensen zijn erg op zichzelf. Ik hebt wel gevraagd hoe dit voor de toekomst bewaard kan blijven. Daar had men nog niet over nagedacht.
ik heb niet voor niets een topic geopend om te kijken wat er allemaal in Europa te zien is.
De collectie van die mensen is zo uniek dat het museumwaarde heeft. En bijna alles is werkend.
Aangedreven door antieke elektromotoren. Ook nog een boomzaag aangedreven door een stationair motor.
Misschien kan vragen om op locatie alles op film vast te leggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Daarom is zo'n draaibank voor gewoon draaiwerk in staal beperkt. Met een stichel draaien is leuk voor uurwerkmakers, maar even een nieuw asje draaien in c45 kun je vergeten. Ik heb zelf zo'n klein gereedschapsmakers draaibankje staan, maar om een stukje te draaien met het support, dat niet taps is, kost veel tijd om af te stellen. En je moet dit elke keer opnieuw doen, als je je beitelsupport verplaatst hebt. Machientje is verder heel zuiver, maar als je zelf reparatiewerk aan machines wil doen, kan je beter iets anders zoeken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
en de aandrijving voor @trigger zijn machine museum bied zich ook al aan!

Lijkt heel erg op die machine die ook bij de kaasfabriek draait in het openluchtmuseum in Arnhem. Wel jammer dat er geen bouwhandleiding bij is, en hij zal ook wel niet op mijn karretje passen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
3 Of 4 keer rijden? :)
Maar eh, da's meer pep dan je nodig voor een draaibankje. En de ketel zit hier niet bij....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.