Andreas hier

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Gegroet,

Mijn naam is Andreas, 44 jaar, woonachtig in Vught en sinds kort enigszins verslaafd aan houtstof. *kuch*
Werk full-time in de IT en in m'n vrije tijd heb ik altijd te weinig tijd en te veel projecten waar ik mee bezig ben.
Onder andere het opknappen en repareren van kettingzagen, die ik dan ook weer gebruik bij het onderhouden van bomen en zo af en toe ook het neerhalen van bomen die (om goeie redenen) toch neer moeten. Afhankelijk van het type boom en de staat er van gaat die dan weer verzaagd worden met een Alaksan Sawmill op m'n Sachs Dolmar 130.

Afgelopen november heb ik 3 weken thuis gezeten met ernstige rugklachten, de fysiotherapeut zei: "Blijf in beweging". Dus heb ik m'n rommelkamertje maar eens opgeruimd. En toen kwam ik alles bij elkaar toch wel 'n flinke hoeveelheid houtbewerkingsgereedschap tegen. En zoals dat gaat met opruimen, je neemt iets in handen en denkt: "Dat kan ik onmogelijk weggooien". Dus begonnen met het opknappen van de gevonden voorwerpen. En dat is me toch 'n partij leuk om te doen.

Paar maanden verder en ondertussen al aardig wat extra tools verzameld en heel wat boeken gelezen en filmpjes bekeken en helemaal geinspireerd geraakt door de mogelijkheden die hout bieden. En met de toevloed aan hout uit het boomzaag verhaal hierboven ook al flink wat hout te drogen gelegd. En dan kom je er achter dat er zoiets bestaat als 'n schulpzaag. Daar gaat het plankjes zagen toch wel 'n stuk sneller mee. En dan blijkt ook nog eens dat je ouders de antieke schaven van je overgroot opa bewaard hebben. Dus, nog meer op te knappen!

Ben nog niet echt toegekomen aan echte projecten. Behalve een gereedschapskoffer maken. Dat vlot aardig. Veel fouten gemaakt (natuurlijk) want je begint natuurlijk altijd moeilijk. En er achter gekomen dat de beitels die ik had liggen van karton gemaakt zijn. Dat helpt ook niet echt.

Anyway, het is leuk om hier op het forum te lezen over allerlei projecten, en ben ondertussen ook wel gaan inzien dat sommige power tools toch wel serieus handig zijn. Dus als ik hier 'n bescheiden verlanglijstje zou mogen neerzetten:
- Lintzaag
- Vandiktebank(je)
Zelf aanschaffen kan natuurlijk altijd, maar daar is m'n hobby kamertje ECHT te klein voor. Dus als er iemand in de regio Den Bosch zit waar ik af en toe naartoe zou kunnen met 'n zooi hout.. Dat zou mooi zijn! Tot die tijd doe ik het maar gewoon met ouderwetse schaven en zagen. Spieren zijn tenslotte ook niet onhandig om te onderhouden nu de sportscholen dicht zijn.

Tot zover,

Andreas
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Welkom op het forum Andreas. Er is genoeg te vinden over hout, maar zeker ook over gereedschappen (en het opknappen daarvan).
Ik zit in Boxtel en heb een lintzaag van midden-formaat en een kleine vlak/vandiktebank staan (PT260 van Record Power), dus als dat niet te ver is, mag je altijd eens op de koffie komen (met 1,5 meter afstand :)).
 
  • Leuk
Waarderingen: Aheijdendael

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.