Andere Poort

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Enige tijd geleden heb ik op dit forum aangekondigd een poort te gaan maken.
viewtopic.php?f=6&t=575
De ideeen zijn wel enigzinds aangepast maar in hoofdlijnen wordt het die poort. Door het topic over een poort in Belgie ben ik geinspireerd geraakt om het project maar weer eens op te pakken.
Hieronder een impressie...

De poort wordt gemaakt van eikenhout. Ik heb het vers van de zagerij gehaald en een paar maand laten liggen. Vervolgens geschaafd, maar het bleef maar kromtrekken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om kromme planken op elkaar te lijmen tbv de stabiliteit en om het recht te krijgen.

Attached files
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Prachtig! :D

Hoe gaat het zagen van die pennen met de lintzaag precies in zen werk? Worden de dwarse snedes ook met de lintzaag gemaakt of doe je die met de hand? Gebeuren de zaagsnedes langs een aanslag of met de 'vrije' hand? Is de pen gelijk na het zagen klaar voor montage of moet er nog fijnafwerking gebeuren met handschaaf, beitel, rasp,...?

Reden van deze vragen is, ik ben aan het twijfelen om ook een lintzaag aan te schaffen, vooral dan om pennen te zagen (grote afmetingen), met mijn bovenfrees doe ik er 25min over om een volledig afgewerkte pen te frezen, vroeg me af of het met een lintzaag (veel) vlugger gaat?
Groeten, Christof.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Pennen maken? Mwoah dat doe ik gewoon met een tafelcirkelzaag. Even de gewenste dieptes inzagen en dan met een hulpstuk even rechtop op de zaagtafelzetten en de trekzaag erdoorheentrekken (alleen al om die reden zal ik nooit mijn basistafel van festool wegdoen). Zijn de stukken te lang om recht op te zetten op de zaagtafel dan maak ik liggend gewoon wat meer zaagsnedes en dan met de beitel alles vlak steken.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het zagen van de pennen gaat op de lintzaag zeer snel (maximaal 5 min per pen :) )
Ik zaag de borsten met de zaagtafel en vervolgens de pennen met de lintzaag. Meestal zaag ik met de lintzaag uit de vrije hand, maar als het zaagblad goed scherp is en ik veel pennen moet zagen gebruik ik de aanslag.
NAtuurlijk kun je met de frees nauwkeuriger werken, maar ook met de lintzaag passen de pennen vrijwel altijd in een keer. Het handwerk dat ik aan de pennen heb is het afronden v/d hoeken omdat ik de gaten met de bovenfrees maak (maar daar heb ik inmiddels aardig handigheid in gekregen ;) )

Initieel heb ik de lintzaag aangeschaft voor het maken van zwaluwstaartverbindingen. Ik had een opdracht om een aantal "kubus" tafeltjes te maken van 4 cm dik eiken. De hoeken moesten zwaluwstaartverbindingen worden. Met de hand zagen zag ik niet zitten (tijdrovend en het moet allemaal in de spaarzame avonduren) en met de bovenfrees was allemaal erg duur geworden (mal + grote frezen).
In de praktijk gebruik ik de lintzaag vooral voor het maken van houtverbindingen (zwaluwstaart en pen/gat) en het zagen van ronde vormen. Ik vind een lintzaag erg prettig werken.
Een groot voordeel van de lintzaag zijn de lage kosten in gebruik. Je koopt 5 zaaglinten voor de prijs van 1 circelzaagblad. Bovendien schijnt het slijpen van zaaglinten met een fijl door de amateur goed uit te voeren te zijn, zodat de bladen nog langer mee kunnen. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Gr,
gandel
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
zuma zei:
Pennen maken? Mwoah dat doe ik gewoon met een tafelcirkelzaag. Even de gewenste dieptes inzagen en dan met een hulpstuk even rechtop op de zaagtafelzetten en de trekzaag erdoorheentrekken (alleen al om die reden zal ik nooit mijn basistafel van festool wegdoen). Zijn de stukken te lang om recht op te zetten op de zaagtafel dan maak ik liggend gewoon wat meer zaagsnedes en dan met de beitel alles vlak steken.


Aangezien ik vooral grotere dingen maak lijkt deze manier van werken me niet ideaal voor mij. De balken waar ik mee werk zijn meestal langer dan 1600mm, dus om die rechtop te zetten op een zaagtafel zal ik toch een serieus stevig hulpstuk nodig hebben!

Christof.

Ps. Ik heb zelf een festool invalzaag en zit erover na te denken om de tafelzaag module ervoor aan te schaffen, ik zie dat jij een precisio hebt wat iets gelijkaardigs is. Kan zo'n systeem een echte tafelzaag vervangen?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
gandel69 zei:
Het zagen van de pennen gaat op de lintzaag zeer snel (maximaal 5 min per pen :) )
Ik zaag de borsten met de zaagtafel en vervolgens de pennen met de lintzaag. Meestal zaag ik met de lintzaag uit de vrije hand, maar als het zaagblad goed scherp is en ik veel pennen moet zagen gebruik ik de aanslag.
NAtuurlijk kun je met de frees nauwkeuriger werken, maar ook met de lintzaag passen de pennen vrijwel altijd in een keer. Het handwerk dat ik aan de pennen heb is het afronden v/d hoeken omdat ik de gaten met de bovenfrees maak (maar daar heb ik inmiddels aardig handigheid in gekregen ;) )

Initieel heb ik de lintzaag aangeschaft voor het maken van zwaluwstaartverbindingen. Ik had een opdracht om een aantal "kubus" tafeltjes te maken van 4 cm dik eiken. De hoeken moesten zwaluwstaartverbindingen worden. Met de hand zagen zag ik niet zitten (tijdrovend en het moet allemaal in de spaarzame avonduren) en met de bovenfrees was allemaal erg duur geworden (mal + grote frezen).
In de praktijk gebruik ik de lintzaag vooral voor het maken van houtverbindingen (zwaluwstaart en pen/gat) en het zagen van ronde vormen. Ik vind een lintzaag erg prettig werken.
Een groot voordeel van de lintzaag zijn de lage kosten in gebruik. Je koopt 5 zaaglinten voor de prijs van 1 circelzaagblad. Bovendien schijnt het slijpen van zaaglinten met een fijl door de amateur goed uit te voeren te zijn, zodat de bladen nog langer mee kunnen. Ik heb hier echter geen ervaring mee.
Gr,
gandel

Frezen erg duur? Daar ga ik niet mee akkoord, je kunt gewoon uit de vrije hand frezen (als je wat overschotjes van dezelfde afmetingen hebt), ik heb alles gefreesd met een freesje van Wealden tools 20mm hoog diameter 25mm, kostte iets van een 25 euro. Dus zo duur is het niet.

Ik heb de 'fout' gemaakt om de gaten vierkant uit te kappen ipv de pennen af te ronden. Mijn gaten waren 74mm diep en om een gat met zo'n diepte perfect uit te kappen is nogal moeilijk. Welke techniek gebruik je om je pennen af te ronden?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Chris, het frezen van pennen is inderdaad niet duur.
Ik doelde op de aanschaf van een zwaluwstaart-hulpstuk met bijbehorende frezen. Bijv. een woodrat met frezen. Dat is een behoorlijke investering. Destijds heb ik de keuze gemaakt om voor een lintzaag te gaan.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je met een lintzaag hetzelfde kunt als met een woodrat ;) .
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Re: Andere Poort/ eindelijk af...

Hoera, het is zover. De poort is (op wat hang en sluitwerk na) af.
Hierbij een paar foto's van de laatste stappen en het eindresultaat.
Overigens zal het nog wel even duren voordat ik weer zo'n groot project bij de veter neem. Het is me al met al behoorlijk tegengevallen. Het is veel zaag en freeswerk (veel meer dan de kasten die ik normaal gesproken maak). Bovendien werd het gaandeweg het project een enorme chaos in de werkplaats. De Poort bestaat uit veel onderdelen die allemaal behandeld moesten worden (zagen frezen etc.) en omdat het zoveel was werd het 's avonds vaak laat, waardoor ik geen zin meer had om op te ruimen. Al met al een poreuze circel waarin ik dreigde te verzuipen. Ik was meer op zoek naar spullen dan effectief aan het werk :( . Daarom vandaag maar even een dagje vrij genomen met als doel de Poort af te maken. En dat is gelukt.
(overigens zie ik nu dat ik vandaag niet veel foto's gemaakt heb, te druk geweest ;)

Attached files
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Prachtig gedaan en aan wat een tempo, als je dat vergelijkt met de vooruitgang die ik met mijn poort heb gemaakt de laatste tijd :oops: :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.