Ander soort werkstuk: een grafkist

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Ik ben een zeer beginnend hobbymatig houtbewerker. Mijn vader is recent overleden, en tijdens zijn ziekbed heb ik in overleg met hem zijn kist gemaakt. Het is een van de eerste grote projecten die ik heb gedaan, en ik heb voor het laatste stuk hulp gekregen van een meer ervaren meubelmaker. Een emotioneel project, daarom had ik het ook lang uitgesteld. De laatste afwerking heeft ook plaats gevonden nadat mijn vader was overleden.

Mijn eerste idee was om ruw beuken te kopen en dit op maat te maken en te verlijmen. Ik heb toch omwille van de tijd (en het feit dat je op het moment niet rustig hout kan uitzoeken als particulier) beuken timmerpanelen gekocht. Dit heeft naar mijn mening erg goed uitgepakt. Ik heb eerst een schets gemaakt, en ben toen gaan zagen. Het in elkaar lijmen was een uitdaging (ik was alleen bezig). De kist loopt van het hoofdeind naar het voeteneind heel subtiel taps toe, ik wilde geen rechthoekige kist, maar hem ook niet zo taps maken als wat je gewoonlijk in standaardkisten ziet. Mijn wens was om een kist te maken van een lichte kleur, en er een kruis op te plaatsen van een donkere houtsoort. Ik had nog een aantal Bankirai vlonderplanken liggen, welke we op maat hebben gemaakt ten het kruis van hebben gemaakt. Het geheel is geschuurd en afgewerkt met Danish Oil. De binnenbekleding en handvaten heb ik besteld.

Om zeker te weten dat de kist stevig zou zijn, heb ik eerst latten onderaan aan de zijwanden gelijmd en geschroefd, en daar de bodemplaat (multiplex) op geschroefd. De onderplaat loopt ligt dus iets hoger als de zijwanden van de kist. Dit was geen probleem, is wel wat oncomfortabeler met het dragen op de schouder. Ook zijn niet alle rollers in de lijkwagens even breed, maar in ons geval is dit goed gekomen. Ik heb ook in de hoeken een lat gelijmd en geschroefd om zeker te weten dat alles goed op zijn plek bleef.

Het was enorm mooi om te doen als laatste eer, en de bouw zelf heeft ook een therapeutische werking. Vanuit deze ervaring zou ik een ieder zeker willen aanmoedigen om te overwegen een kist te maken voor een dierbare.

Ik heb niet enorm veel foto's gemaakt, maar wil wel het een en ander delen.

20210305_170112.jpg
Eerste opstelling met deksel. De lijmklemmen zitten er alleen op om het bij elkaar te houden, met lijmen heb ik diverse klemmen gebruikt.

20210305_105305.jpg
De eerste keer de zijwanden passen (dit was wel even een momentje omdat het dan vorm begint te krijgen)

20210308_234052.jpg
Het eindresultaat (zonder de knoppen/sluiting)
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Mooi hoor! Bijzonder dat je dit voor je vader hebt kunnen doen. Het lijkt me een heel mooie manier om afscheid van hem te kunnen nemen.

Hoe lang heb je hier uiteindelijk over gedaan?

Overigens dacht ik dat er best veel eisen aan een doodskist worden gesteld, qua afwerking etc. Maar ook dat hij vloeistofdicht hoort te zijn. Nogal een plastisch onderwerp, maar het zou natuurlijk verschrikkelijk zijn als er dingen gebeuren die je niet zou willen zien e.d.
 

mvdv

Nieuw lid
13 feb 2020
17
12
Mooi hoor! Bijzonder dat je dit voor je vader hebt kunnen doen. Het lijkt me een heel mooie manier om afscheid van hem te kunnen nemen.

Hoe lang heb je hier uiteindelijk over gedaan?

Overigens dacht ik dat er best veel eisen aan een doodskist worden gesteld, qua afwerking etc. Maar ook dat hij vloeistofdicht hoort te zijn. Nogal een plastisch onderwerp, maar het zou natuurlijk verschrikkelijk zijn als er dingen gebeuren die je niet zou willen zien e.d.
Uiteindelijk 3 redelijk volle dagen over gedaan.

Ik heb via internet het een en ander opgezocht qua wetgeving, en uiteindelijk ook de begraafplaats gebeld om zeker te zijn van de afmetingen. In de kist zelf ligt eerst lekvrij papier op de bodem, wat ik aan de wanden heb geniet. Aan de zijkanten is bekleding van katoen, en er ligt op de bodem ook een bekleding van katoen over het papier heen. Het lichaam zelf ligt ook nog op een plastic zak. Als het lichaam gekoeld word onstaat er ook condens.

Zijn inderdaad vrij plastische dingen, maar ook dingen die ik aan de begravenisondernemer heb gevraagd. Ze stonden hier heel open voor, en vonden het bijzonder dat ik dit deed. Het schijnt niet veel voor te komen, wel af en toe dat mensen een soort bouwpakket kist kopen (van multiplex).
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Mooi hoor! En jouw keuze voor beuken panelen vind ik heel praktisch.
Dat het maken een heftige maar ook helende ervaring is kan ik alleen maar beamen.
Met mijn vrouw had ik allang afgesproken dat ik onze kisten zou maken en dat zij ze zou beschilderen, samen met kleinkinderen.
Is er pas van gekomen toen zij in 2017 de diagnose acute leukemie kreeg met het bericht: behandelen niet meer mogelijk, en de schatting dat ze nog enkele weken tot enkele maanden te leven had.
Omdat het ook toen haar uitdrukkelijke wens was, heb ik in sneltreinvaart een heel eenvoudige kist van vurenhout (steigerplanken) gemaakt. Na 4dagen was hij klaar, maar van beschilderen is het niet meer gekomen. Twee weken na de diagnose is zij overleden. De kist werd eerst gevuld met een mooi bedje schaafkrullen.
Later ben ik aan mijn eigen kist begonnen, van een in mijn omgeving gerooide atlasceder. Ook hiervoor heb ik zakken vol schaafkrullen bewaard.
Deze kist staat nu geduldig te wachten ....
 
Laatst bewerkt:

Marcelsch

Actieve deelnemer
Ten eerste gecondoleerd.

En jeutje wat een verhalen!
Bijzonder maar ook triest. Helaas heb ik zelf veel te vroeg afscheid moeten nemen van mijn vader. Ik was toen totaal niet bezig met hout, maar als ik je verhaal leest zou ik het zeker doen. Een mooier afscheid kan je er niet van maken, respect!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Gecondoleerd, en wat een bijzonder iets om te maken. Ook omdat het nog in overleg met hem zelf is geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.