Anarkissie

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tijd voor een update. De laatste keer was een hoek klaar. Na de andere drie ook gedaan te hebben en gecheckt te hebben op haaksheid kon hij in de lijm en de klemmen. Best een flinke klus om alles in de open tijd in de lijm te krijgen. Ik ben één zwaluwstaartje vergeten. Helaas was dat net op de hoek aan wat de bovenkant moest worden. Plan B: dat wordt nu de onderkant, dan wordt 't losse hoekje door de bodem en het schort gefixeerd. Voor het klemmen van de zwaluwstaarten had ik even een paar hulpstukjes gemaakt.
15 In de klemmen.jpg

En ja, ik had er voor de verandering eens aan gedacht om de binnenkant vlak te schaven vóór ik alles verlijmde :) Het grenen heeft een tekening die ik nog niet eerder bij grenen heb gezien. Best mooi.
16 Binnenkant eerst geschaafd.jpg

Nu de lijm droog is toch even kijken of alles past. Hmm… het kan net. Ik realiseer me dat ik bij het op lengte maken van de zijkanten maar één wanddikte bij de binnenmaat heb opgeteld ipv twee. Maar da's geen ramp, moeten alleen de scheidingen wat dunner worden. En ik kan het zaagrek nog iets compacter maken dan dit.
17 Effe passen.jpg

Mooi is ook te zien dat je boven de profielschaven plenty plek hebt voor een paar laatjes.
18 Ruimte voor laatjes.jpg

Tijd voor de bodem!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De bodem… dat is heel wat plankjes afkorten, schulpen, vlakken, dunnen, haaksen en van veer en groef voorzien. Van de dikte moet een flink stuk af: ze moeten van 27+ naar 23mm. Ik heb bij de tuindeuren gemerkt dat anders de tongschaaf niet lekker werkt door het randje wat overblijft. Maar, never mind, goeie conditietraining.
19 Dunnen bodemplanken.jpg

Een paar uur verder ligt dan alles, nu nog los. Ik gebruik spijkers van 3 1/2mm om de ruimte tussen de planken vast te leggen. Ter illustratie is ook nog een spijker eraan gehangen om te laten zien hoe ver ze de zijwand in gaan. Spijkeren: eerst de twee eindplanken met een klem aan de bovenrand vastklemmen en de twee hoeken vastzetten. Ik gebruik twee passers: eentje om de afstand van de rand van de plank te bepalen en op de korte kant een tweede om de spijkers daar netjes gespatieerd te krijgen. Is natuurlijk zwaar overkill, want niemand ziet die spijkers ooit. Maar het is het gevoel dat het netjes zit :)
20 Bodemplanken los.jpg

Nadat alles is vastgespijkerd zaag ik de planken zo dicht mogelijk bij de wand af. Het laatste stukje gaat met de schaaf om de kopse kanten gelijk te krijgen met de zijkanten.
21 Kopse kanten bodem schaven.jpg

Persoonlijk verbaasde me dit: links zie je de bodemplank, rechts de zwaluwstaart op de hoek. De plank zit er gewoon opgespijkerd, maar de aansluiting is naadloos. Wat helaas ook zichtbaar is is dat de zwaluwstaarten een stuk minder naadloos zijn. Ik kwam erachter dat ik bij het maken van het sponninkje de schaaf niet goed recht heb gehouden waardoor de staarten taps in dikte zijn. Maar ach, het is haaks, het zit vast en als de kist straks geschilderd is zie je de vuller ook niet meer.
22 Perfecte aansluiting bodem.jpg

Hier kan je mooi het spijkerpatroon zien én vier slaglijnen. Die zitten op de halve wanddikte. Zo voorkom je dat je te dicht bij de wand spijkert waardoor hij zou splijten. Moet je natuurlijk wel de spijker er recht inslaan… Bij mij was er eentje ongemerkt scheef gegaan en door de zijkant gekomen.:mad: Gelukkig komt er nog een schort dat dat foutje afdekt.
23 Spijkerpatroon en rotplankjes.jpg

Als laatste onderdeel van de bodem komen er nog een paar rotplankjes op. Die zijn bedoeld om te voorkomen dat de bodem gaat rotten. Bij mij zijn ze eigenlijk overbodig omdat er toch wieltjes onder de kist komen, maar goed. Het is hier weer het standaardverhaal: op overlengte laten en vastspijkeren. Dan afzagen en gelijkschaven. Ik dacht eerst slim te zijn door aan een kant de overlengte te minimaliseren zodat ik alleen hoefde te schaven. Werd gelijk afgestraft: als je dat vastspijkert splijt dat einde. Had ik kunnen weten natuurlijk...
24 Rotplankjes gemonteerd.jpg
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bijzondere belevenis. Ik had gisteren m'n schaafbeitels geslepen. Het was dit keer kennelijk erg goed gelukt, want ik wist niet wat ik zag als resultaat. Dit is gewoon grenen, vers van de schaaf. Sorry, geloof dat embedden niet helemaal wil lukken :-(
[video]http://vimeo.com/user24868039/versgeschaafdgrenen[/video]
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Bijzondere belevenis. Ik had gisteren m'n schaafbeitels geslepen. Het was dit keer kennelijk erg goed gelukt, want ik wist niet wat ik zag als resultaat. Dit is gewoon grenen, vers van de schaaf.

Ja prachtig hè.
Ik heb dit ook wel eens, dan is het eigenlijk zonde om te gaan schuren voor de olie.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Om dat te voorkomen kun je met de kop van de spijker eerst een kruisje in het hout slaan, het zal hierna niet splijten.
Mja... Het zijn niet zozeer de bodemplanken waar ik me zorgen om maak als wel de zijwanden. Ik boor sowieso alles voor, maar ik heb toch liever dat de spijkers door het midden van de dikte van de zijwand gaan.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja prachtig hè.
Ik heb dit ook wel eens, dan is het eigenlijk zonde om te gaan schuren voor de olie.
Olie? Ik zal het je nog erger vertellen: deze kant wordt óf vastgelijmd, óf geschilderd :)

Als het in de olie moet en ik heb dit resultaat dan schuur ik het niet eens. Dit is gladder dan je met schuurpapier krijgt.
 
A

Athanor

Guest
Mooi glad geschaafd Arthur! Die structuur die je in grenen niet vaak ziet komt me bekend voor. Ik heb dit ook gezien in het grenenhout dat ik voor de deuren van van onze tuinkamer heb geschaafd, wat gewolkt en golvende draad. Overigens ook grenen van Jaap van Leersum.


Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Rendew is de voortgang met Kissie II weer aan het beschrijven, dus ik moet ook maar weer eens. De bodem van de kist was klaar, dus is het tijd om de plinten (boven en onder) te gaan doen. Lekker nog even zwaluwstaarten en een hoop gek…improviseer om alles precies op maat te krijgen.

Het is voor de plinten belangrijk dat alles echt goed vlak en haaks is, zowel de kist als de planken. Verder is het ook hier weer: niks meten, alles in het werk aftekenen. Als eerste doe ik de onderplint, dat is de rotste. Hou er rekening mee dat er een schuine kant aan de bovenkant komt. Teken die even af op de hoeken en verdeel de overgebleven ruimte over twee zwaluwstaarten. Begin met één hoek, met zowel de lange als de korte kant iets op overlengte. Let er bij de overlengte op dat je niet de lengte van de kist moet hebben, maar twee keer de dikte van de plint extra en dán overlengte. Oh, referentiekant van de plint is binnen-onder. Dat is de kant die pas moet zitten, de bovenkant is niet zo kritisch. Maak de eerste hoek, klem de korte kant vast aan het rotlatje en hou de lange kant horizontaal. Maak aan de lange en de korte kant een merkje om de lengte van de kist te markeren en gebruik de korte plintzijde die je nog overhebt om de dikte ook te markeren. Haal de hele boel weer los en neem alle merkjes haaks over op alle kanten (had ik al gezegd dat het belangrijk was om alles haaks te hebben?). Maak de zwaluwstaart aan de tweede korte kant en op het andere eind van de lange kant. Zet nu de drie zijden vast op de kist.
25 Plint passen.jpg
26 Plint passen boven.jpg

De vierde zijde wordt een uitdaging: je moet hier in een keer de twee korte zijden en de laatste lange zijde van de juiste maten voorzien. Dus controleer even of de drie zijden goed strak tegen de kist aan zitten en klem dan de vierde zijde er tegenaan. Een paar lange lijmklemmen zijn hier erg handig, de mijne haalden het nét. Als je goed kijkt zie je op de aangeklemde zijde net het merktekentje wat de referentiekant aangeeft en op de korte zijde zie je de hoogte van de schuine kant afgetekend. Ja: goed in de gaten houden, hij zit dus precies schuin tegenover je referentiekant.
27 Vierde zijde plint.jpg

Nu wordt het interessant: de twee korte kanten moet je eerst op finale lengte maken voordat je de zwaluwstaarten er in maakt. Anders worden die smaller dan de bedoeling is. Als je dat gedaan hebt kun je de nesten maken in het lange deel. En dan is het tijd voor de laatste check: past alles en sluit het netjes strak aan?
28 Laatste check plint.jpg

Vóórdat je nu de lijm pakt voor een kwartiertje hectiek: maak eerst de schuine kanten. Dat is redelijk simpel: stel je kruishout in op ongeveer een kwart van de dikte en teken op de bovenkant af vanaf de referentiekant (handig om alle vier de onderdelen van de plint te doen). Dan stel je je kruishout in op de afstand van de buitenkant van de plint tot die lijn en trekt met die instelling een lijn vanaf de bovenkant. Je hebt nu op de bovenkant en op de voorkant een lijn staan. Verbind die op de kopse kanten (met pen, zodat je het goed kunt zien) en dan zie je dat je een lijn van 45° hebt staan. Schaaf nu tot die lijn :) Klinkt moeilijk, is het niet. Je kan het met een lekker grof ingestelde #5 of #6 doen, of met een blokschaafje. Met de twee penlijnen op de kopse kanten kun je controleren of je ongeveer goed gaat en een beetje bijsturen. Zolang je schuine vlak ongeveer dezelfde afstand tot de twee lijnen heeft ga je wel goed. Perfect laten aansluiten doe je als de boel verlijmd is.

Dán is het tijd om de lijm te pakken. Bijna dan. Een laatste dingetje is dat de bodemplanken niet aan de plint gelijmd worden, zodat ze over een jaar of 150 makkelijk vervangen kunnen worden. Meet dus even de afstand van onderkant rotlat tot bovenkant bodemplank en teken die breedte af op de plint. Daar smeer je dus geen lijm. Right… verlijmen. Denk eraan dat je zowel de binnenkant van de plint als de zwaluwstaarten moet verlijmen. Dus je moet snel werken, niks vergeten en op de een of andere manier zorgen dat die glibberige planken netjes op de kist komen zonder dat de hele kist onder de lijm zit. Tot zover de theorie. Je zult het bij het passen al gemerkt hebben: het best werkt het om eerst een U te maken van een korte en twee lange kanten, vooral de korte kant goed te fixeren en dan de tweede korte kant erop te timmeren. In mijn eentje was het voor mij een behoorlijk geklungel, dus hulp is hier zeer handig. Of het trucje wat ik straks laat zien. Nog een andere optie is om de kist eerst om te keren en de plint op vloerhoogte vast te lijmen. Maar ik ken mezelf: goede kans dat ik dan een plint of de hele kist aan de vloer vastlijm :) Zodra de hele plint erop zat heb ik hem met koploze spijkertjes van 40mm vastgespijkerd. Dat is vooral om te zorgen dat hij aan de bovenkant goed strak tegen de wand aan zit.

De volgende dag is het tijd om de hoekjes van de schuine kanten bij te werken (je kunt kiezen: blokschaafje, beitel of deuvelzaagje) en de bodemplanken aan het schort vast te spijkeren. Dat is hetzelfde verhaal als eerst: voorboren, spijker erin. Het is wel handig als je van tevoren even een combinatiehaak o.i.d. hebt ingesteld zodat je weet waar het midden van de bodemplanken zit. Oh. En zorg dat je niet probeert door de spijkers heen te boren die de bodem met de zijkant verbinden. En dan: tadaaa, de boel kan op z'n kop. Of recht. 't Is maar hoe je het bekijkt.
29 Plint klaar en omkeren.jpg
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hééé Art
Jij bent lekker bezig hoor. Ik neem aan morgen KLAAR :p Is het mogelijk dat je een foto plaatst van jouw zwarte schaaf. Of ik zit er helemaal naast of jij hebt een schaaf die ik eigenlijk altijd links liggen laat ( misschien wel heel dom)

Mijn compliment voor het bouwen en de duidelijke bouwbeschrijving. Leuke tips .

hg Hugo
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Na de onderplint is de bovenplint aan de beurt. Die houdt straks samen met het deksel het stof buiten. Voor een groot deel gaat dat hetzelfde als de onderplint, met een belangrijk voordeel: doordat de bodemplanken niet in de weg zitten kun je hier de planken makkelijk aan de zijkant van de kist klemmen. En hier zie je ook het trucje waar ik eerder op doelde: als je de plank op de goede plek hebt, dan sla je er even een drietal dunne spijkertjes strak onder. Bij het latere passen en bij het verlijmen kun je de planken daar dan op leggen, dat scheelt zó'n hoop geklooi. En omdat de buitenkant van de kist geverfd wordt is het geen probleem om de spijkergaatjes dicht te plamuren. Ook hier zie je weer: eerst een U maken en dan de vierde zijde daarop aansluiten. Omdat je hier aan de zijkanten van de kist kunt klemmen vond ik het handiger om eerst een korte en twee lange zijden klaar te maken en daar de laatste korte op te laten aansluiten.
30 Bovenplint passen.jpg

Laatste check, en dan kan ook deze van een schuin kantje worden voorzien. Je ziet dat hier de hoekjes uitsteken, dat is geen probleem want dat werken we later bij.
31 Laatste check bovenplint.jpg

Nu kan hij in de lijm. Opnieuw een voordeel ten opzichte van de onderplint: hier kan gewoon de hele plank ingesmeerd worden met lijm. Wat ik wel lastiger vond aan deze was dat de lange kant een beetje aan de wandel ging tijdens het inpassen van de vierde zijde. Het kost veel moeite om dat dan weer gecorrigeerd te krijgen. Anyway: na verlijmen wordt ook hier weer gespijkerd. De volgende dag gaan de hoekjes onder het mes.
32 Alle plinten klaar.jpg

Yay, mijlpaal! Wieltjes eronder en de onderkant is klaar. Om weer wat ruimte in m'n werkplaats te krijgen heb ik 'm meteen maar in gebruik genomen. Er moeten hier nog wel wat partities in, maar alles wat in m'n oude inelkaargeflanste kist zat past hier makkelijk in. En dan moeten de laatjes en een paar rekjes er nog in.
33 In gebruik.jpg

En zo heb ik inderdaad weer wat ruimte in de werkplaats. Nadat ik met veel genoegen zijn voorganger heb gereduceerd tot "stukjes multiplex die vast nog wel een keer van pas zullen komen".
34 Weer ruimte.jpg

En met die ruimte begint gelijk de voorbereiding voor het deksel. Ik had daar al een paneel voor gemaakt, maar daar was ik toch niet tevreden over. Het was zo kromgetrokken dat ik er bijna een bol deksel van had kunnen maken. Daar was het alleen te klein voor :) Dus hop, afgelopen weekend maar een nieuw paneel gemaakt. En dit keer extra goed gelet op parallelle zijden en dat ik m'n #6 (met vlakke beitel) gebruikte en niet m'n #8 (met een hele lichte camber) om de zijkanten gepaard te vlakken. En dat ik er een paar extra latjes tegen klemde om het ding vlak te houden:
35 Paneel deksel.jpg

Het heeft wel gewerkt: vanavond uit de klemmen was het nog prachtig vlak.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Je hebt meer schaafjes dan ik, wat een hoop gereedschap.

Waarom zou je die staarten lijmen...? paste ze niet...?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, ik heb een paar keer via Marktplaats wat schaven gekocht. Het zijn een paar sets tong- en groefschaven en een paar hol- en bolschaven in verschillende breedtes, duivejagertje, paar sponningschaven. Uiteindelijk merk ik wel dat ik er sommige wel gebruik en andere niet. Bij de stalen schaven heeft elk zo z'n eigen toepassing, maar inderdaad, ook daar heb ik er meer van dan je strikt nodig hebt.

De staarten pasten prima, maar waarom zou ik ze niet lijmen? Zou jij kiezen voor zwaluwstaart en de plinten spijkeren? Het is trouwens wel een beetje een sport bij dit type kist om de verbindingen overkill uit te voeren. Dus vaak lijmen én spijkeren. De zwaluwstaarten zitten nog net niet extra gespijkerd, maar ik denk dat dit ook wel houdt :)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De schoonheid van een goede zwaluwstaartverbinding is dat je geen lijm nodig hebt...waarom zou je er dan lijm op doen...?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Artharg?

Mag ik een kleine tip geven?

Bijna niemand doet dit niet meer, maar als je meer trekverbinding met een gespijkerde verbinding wilt hebben moet je de spijkers er niet 90 graden in slaan, maar onder een kleine hoek steeds om en om, wel in de lengte richtig van je te spijkeren plank.
Dus in een soort van omgekeerde V vorm, je krijgt dan 3 keer de trekkracht met die spijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.