Amerikaanse markt vs. Nederlandse markt

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
Goedendag,

Zoals aangegeven in andere topics ben ik een beginnend meubelmaker (bedrijf i.o.) en ik ben o.a. bezig met marktonderzoek.
Nu heb ik hier al veel gelezen en ook aardig wat mensen gesproken. Een opvallende "klacht" is dat de kleine ondernemer nog nauwelijks geld kan verdienen met meubels.
Wanneer ik prijzen bekijk op diverse sites van kleine ondernemers zie ik idd soms meubelen staan voor prijzen waarvan ik denk: hoe kan dat?
Ik zie daarentegen bedrijven als Zwaartafelen die een handgemaakte tafel wel voor 2.500 euro weten weg te zetten. "Diezelfde" tafels zie ik bij de kleine meubelmaker voor soms minder dan de helft daarvan aangeboden worden...

...maar wat mij het meeste opvalt is de verschillen met de Amerikaanse markt. Ik heb kennissen daar en bekijk die markt ook online.

Een voorbeeld: de nu zo populaire boomstamtafel. Een schaaldeel op poten. Deze tafels zie ik hier aangeboden worden voor onder de 1000 euro (wat qua inkoop+uren mij al krap lijkt).
Echter zie ik in Amerika prijzen van 3000, 4000 dollar (en hoger) voor een vergelijkbare tafel en soms is het gebruikte hout daar zelfs van eigen bodem.

Hoe kan dit?
Verpesten wij hier onze eigen markt?
Betalen Amerikanen "de vakman" gewoon naar hun werk?

En ja, ik ken het Ikea en Piet Klerkx excuus, maar Amerika is het land bij uitstek waar je bij de Walmart voor werkelijk niks "troep" kan kopen, dus men heeft daar ook legio uitwijk mogelijkheden naar de wegwerphandel.

Hoe kijken jullie tegen deze afzetmarkt verschillen aan?
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Volgens mij heb je de keuze al gemaakt om voor je zelf te beginnen dus ik zeg: Begin gewoon en besteed wat minder tijd online voor "marktonderzoek" je gaat er mijns inziens niet veel wijzer van worden en zo te lezen ook geen motivatie uit te halen. Je hebt je eerste opdracht al binnen zo te lezen, lekker! ik wou dat ik zo'n mooie grote opdracht had gehad toen ik voor mezelf begon.
Hard werken, vallen en opstaan en leergeld betalen en probeer vooral opzoek te gaan naar jou unieke selling point. Dat kan zijn dat je iets maakt ontwerpt wat andere niet doen, je klantenservice, alleen maar wekren met lokaal hout etc etc. Maar in eider iets wat jou onderscheid van de rest waardoor mensen jou wel voor je arbeid gaan betalen.

PS: online volg ik de ook een aantal Amerikaanse (succesvolle meubels makers). Maar je moet het zo zien, eigenlijk zie je alleen de succes verhalen. De hele grote meute meubelmakers die daar misschien ook niet kan rondkomen daar zie je niks van online dus dat krijg je ook niet mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: J-violin

tuoh

Oud hout
Dat verschilt gewoon van land tot land. In sommige landen is de (geldelijke) appreciatie voor hout vele malen groter dan in andere landen.

Vraag dat maar eens aan een (beroeps) houtdraaier, die ondervinden dat dagelijks aan de lijve. Hier ten lande waarderen de mensen wel een mooie gedraaide schotel of vaas, maar als je 80€ vraagt voor een gedraaide schotel van 400mm diameter word je bekeken als een "afzetter". Terwijl diezelfde schotel in Duitsland bijvoorbeeld wel zijn geld opbrengt.

De "volksaard" hé, niks aan te doen. Tenzij je eens die ene uitzondering op de regel tegen het lijf loopt:p
Schatten zijn er niet te verdienen met het verwerken van hout, het is aanpakken en je werkmethode moet op punt staan. Je moet gewoon snel kunnen werken maar tegelijkertijd ook kwalitatief werk kunnen afleveren om het te redden in deze branche.
Tenzij je met een in het oog springend ontwerp en dito uitvoering op de markt komt. Er is een bepaald segment van klanten dat daar wel degelijk oog voor heeft, en ook vlot geld voor neertelt.
Maar quasi onmogelijk te bereiken als starter, om je daar tussen te werken heb je al wat "uren" op de teller nodig. Ook al omdat de grenzen van wat kan of niet hier alsmaar opgerekt worden, je werkstukken moeten dan van alle "kinderziekten" ontdaan zijn.

Een paar weken staan "spelen" aan een kast of tafel gaat niet lukken. Ik moet altijd lachen als ik sommige van die youtubers bezig zie, die knutselen een tafel ineen op vier weken, terwijl met wat vakmanschap je datzelfde ding samensteekt op een paar dagen. die gasten drinken meer koffie dan ze werken op één dag:p
Dat zullen die hoge prijzen in de USA wel deels verklaren:D
 

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
@OntHout
Hahaha, moest hard lachen bij het lezen van je bericht, waarvoor dank! Mooie beeldspraak. Mijn werkplaats is nog niet ingericht en de machines moeten nog gebouwd worden, dus ik heb wel even de tijd voor mijn marktonderzoek hoor ;)
Mijn voorbeeld is niet gebaseerd op één tafel of een succesvol YT kanaal. Ik heb kennissen daar wonen en zij betalen echt andere prijzen dan wij hier. Het is daarbij ook een beeld wat men heeft voor vakmensen (geldt voor veel meer branches). Het demotiveert mij niet hoor, integendeel. Het is gewoon apart dat ambachten in NL uitsterven, maar daarbij ook blijkbaar de behoefte aan vakmensen minder is. Daarentegen is de wereld van interieurbouwers blijkbaar dikke business momenteel...

@Superkees...tussen de 80 en 160 dollar ja, en afhankelijk van materiaalgebruik. Als je massief wilt...betaal je meer. In uren en materiaal (uiteraard). Toch beter dan hier ;)

@tuoh, dank! Ik ben ook van mening dus dat het een deel te maken heeft met waardering. Maar als ik dan letterlijk collegae meubelmakers hoor zeggen dat ze hun producten onder kostprijs verkopen dan heb ik ook het idee dat "we" deels zelf bijdragen aan de slechte(re) markt, zeg ik heel voorzichtig...Sommige tafels/kasten/etc. lijken hier soms niet meer dan enkele uren te mogen kosten aan bouw anders; wat niet kan.
 

WR1944

Oud hout
Naar het schijnt kost een timmerman al 120 dollar per uur, in de VS.

Ik weet niet wat de bron voor je gegevens is maar ik vind andere bedragen.

Min of meer willekeurig van het Internet geplukt.
https://www.payscale.com/research/US/Job=Carpenter/Hourly_Rate

De meeste ambachtslieden die voor een bedrijf werken zitten zo'n beetje in deze range. Een zelfstandige heeft naast z'n salaris natuurlijk overhead als materiaal, onderkomen, afschrijving en belastingen.

Als je over bedrijven praat die een zekere faam hebben krijg je wel een ander plaatje. Dan is het wat de gek er voor geeft. Ook zelfstandige meubelmakers die landelijke bekendheid hebben kunnen flink hoge bedragen vragen. Als je het kunt betalen is het natuurlijk altijd cool om tegen je bezoekers op te scheppen over een meubelstuk dat door een bekende meubelmaker speciaal voor jou gemaakt is. ;)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Op het gevaar af hier afgefakkeld te worden — je kunt prijzen en uurtarieven in de VS niet vergelijken met hier. Aan de ene kant zijn een hoop basisbehoeften daar goedkoper (grote markt, één taal, etc.), maar anderzijds zijn diensten daar veel duurder dan hier. En wel, omdat je daar als vrijberoeps-mens altijd en ten allen tijde aansprakelijk gesteld kunt worden voor falen. Artsen betalen dus kapitalen aan verzekering en wat wij hier vrij normaal zien als dienstverleners als loodgieters en elektriciens moeten zich ook indekken tegen dure claims, wat hen veel geld kost. Dat reflecteert in flinke uurtarieven. En geef ze eens ongelijk.
Trouwens, ook in NL kost een goede vakman (dus niet een Pool of Bulgaar) inmiddels 60 euro of meer per uur.

Verder: vijftien jaar geleden betaalde ik al 1500 euro voor een goed inelkaar gestoken eiken tafel & die is nog als nieuw, dus goed.

En over die laatste opmerking van arjen: in de tijd van de gilden was er een afgesproken prijsbodem voor producten. Dat zou je nog steeds kunnen doen, maar dan loop je wel op tegen wetgeving die dat verbiedt. Een niet-afgesproken-interne-solidariteit zou hetzelfde kunnen betekenen, maar ik heb dat niet gezegd. :)
 

WR1944

Oud hout
Het federale minimum uurloon is $7.25 en dat is al 10 jaar zo. Gezinnen met twee-verdieners die soms nog een tweede baan erbij hebben zijn eerder regel dan uitzondering.
Wat betreft het aansprakelijk stellen voor schade is het een circus. De materiële schade mag dan meevallen, de immatriële schadevergoeding die kan worden toegekend is werkelijk absurd. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je bedenkt dat de advocaat een percentage van 33 tot 40 kan opstrijken bij toekenning. Dus die advocaat probeert de vergoeding zo hoog mogelijk te krijgen. Over een pervers systeem gesproken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
@Arjan zonder persoonlijk te willen worden is het terecht dat jij jezelf reeds met een vakman spiegelt?
Een vakman heeft in mijn ogen flink wat uren op de teller .
je kan een toekomstig vakman zijn maar geen beginnend vakman.

Ik heb bij kennissen al heel wat handgemaakte meubels gezien die weliswaar van goed (lees prijzig) materiaal zijn gemaakt maar die in vergelijking met het gemiddelde meubel uit de winkel maar matig doordacht in elkaar steken.

In een meubel winkel staan tegenwoordig overigens ook alleen voorbeelden
Het meubel wordt na koop geheel naar jou smaak gemaakt en in elkaar gezet. (je moet er gewoon 3 maanden op wachten)
Het in elkaar zetten gebeurd door mensen (meubelmakers) Die echter veel geavanceerdere machines tot hun beschikking hebben dan een willekeurig eenmansbedrijf en waarvan menigeen ook een opleiding meubelmaker heeft gevolgd en zich met recht vakman mag noemen.
Zij maken samen het meubel in 10% van de tijd die een eenmansbedrijf er voor nodig heeft.

Ik ben van mening dat je vergelijking onjuist is.
het uitgangspunt moet zijn de prijs die een gemiddelde koper bereid om voor een eikenhouten kast, tafel of wat dan ook van goede kwaliteit neer te tellen.
stel dat dit 2000 euro is.
De semi fabrieksmatig producerende meubelmaker kan dit meubel voor ca. de held van dat bedrag produceren en leveren.
(dat de verkopende winkel strijkt ook flink wat op).

Een 1 mans bedrijf dat eens een tafel maakt en dan zelf verkoopt komt met 2000 euro eigenlijk nog niet uit omdat hij/zij lang niet zo doelmatig kan werken en inkopen

De kracht van gewone met de "hand" gemaakte meubels is dat het op maat is ontworpen samen met de klant en dat in principe alles mogelijk is,

Dat gaat m.i. niet op voor voorraad producten.
Als je daar een stevige prijs voor wilt vragen moet je naam hebben gemaakt.
(dergelijke meubels zijn overigens als je het kunt betalen op termijn vaak helemaal niet duur
meestal worden ze alleen maar meer waard als ze goed worden onderhouden)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wil jij top geld voor je producten krijgen dan moeten die natuurlijk uitmuntend uitgevoerd zijn. Daarnaast moet je zorgen voor usp's zodat je je kunt onderscheiden van de rest van de markt. Probeer het te verkopen als "kunst" dan kan je vragen wat je wil.
Dit wil iedereen natuurlijk en maar enkele slagen. Zorg dus bij jouw calculatie dat je met gewone marktprijzen je boterham kan verdienen.

Succes.
 

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
@Arjan zonder persoonlijk te willen worden is het terecht dat jij jezelf reeds met een vakman spiegelt?

Hoi! Bedankt voor je reactie. Even wat rechtzetten dan...ik zie mezelf absoluut niet als vakman, zelf niet als aanstaand vakman. Ik zou trots zijn dat op een dag te zijn.
De meubelen die ik tot nu toe maak krijgen de grootste complimenten, maar ik ben daarbij zelf nooit tevreden en zie de zaken waarom ik er niet trots op ben.

Ik denk dat je mijn topic verkeerd opvat alsmede de prijzen discussie. Ik praatte daarbij niet over mezelf.
Het valt mij op dat er vele meubelmakers zijn (ik oordeel daarbij niet over hun kennis en/of vakmanschap) die meubels verkopen voor prijzen waarvan ik me afvraag hoe je nog wat kan verdienen wanneer je alleen al naar gebruikt materiaal kijkt. Laat staan de uren die erin zitten. Ik bedoel dit dus oprecht vanuit een goed hart: "waarom betaalt de Nederlandse klant een lage prijs voor vakmanschap" (niet op mezelf doelende!!) en betalen mensen bij een meubelboulevard (in mijn ogen) een "vermogen" voor meubelen uit massa productie die zeer hoge marges kennen (#inside information;)) En ja, er is zeker ook kwaliteit te krijgen binnen "standaard" meubels.

Vanuit daar probeerde ik een parallel te trekken met de US. Hier heb ik kennissen wonen. Zij kijken echt heel anders aan tegen de vakman (nogmaals, niet op mezelf doelende) en daarmee ook anders naar de massa productie. Ze (h)erkennen het verschil.
Ik zal het voorbeeld kracht bij zetten...zij hebben onlangs zo'n boomstamtafel gekocht en hebben daar 3900 dollar voor moeten betalen. Gemaakt door een vakman? Geen idee, tafel ziet er mooi uit, maar de maker werkt gewoon bij een baas (niet in hout) en bouwt vanuit zijn garage deze tafel (en meer) als hobby.

Enige wat ik daarvan zeg is dat toen ik dat zag - met het verhaal erbij - ik graag zulke prijzen zou willen kunnen rekenen. Vraag me zelfs af of ik dat zou willen want dat is wel erg veel geld.
Maar diezelfde tafels staan in NL te koop bij mensen die zichzelf wél meubelmaker noemen voor onder de 1000 euro. Dit benoem ik niet als kritiek, maar gewoon een leuke discussie over "vakmanschap in algemene zin" en de verschillen met andere landen. Dit omdat ik juist heel goed begrijp dat je eerst een naam moet maken voor je hogere prijzen kan vragen.

Mijn excuses als ik (op jou) overkwam als iemand die zichzelf vakman noemt. Dat compliment krijg ik...hopelijk...op een dag van klanten en collegae.
Nogmaals dank voor je feedback!
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Eerst en vooral is een product waard wat de consument er voor wil betalen.
Je voorbeeld van boomstamtafels is er net een waar er veel verschil in kan zitten.
Eerst en vooral maakt het gebruikte hout hier een enorm verschil. Eik vs Bubinga bijvoorbeeld.
Anderzijds maakt de kwaliteit van het hout ook een verschil (eerste keus hout zonder noten vs hout met grote noten)

Ook in de afwerking zit er een verschil. Sommige tafels kan je onafgewerkt kopen, andere gepolitoerd, andere met epoxy.

Mijn ervaring is dat een goed ingelichte consument wel begrijpt hoe je aan een realistische prijs komt.
Vaak komt het er op neer dat je in een offerte de zaken dient op te delen.
Bv. Hout tafel eerstekeus foutvrij x,xx EUR
Vlakken en schaven tafel x,xx EUR
Schuren en voorbereiding afwerking x,xx EUR
Afwerking tafelblad (incl. werkuren) x,xx EUR
Onderstel tafel x,xx EUR

Als je kwaliteit kan aanbieden en een overzicht maakt zal een consument meestal beter verstaan waardoor je aan een prijs komt.

Maak niet de fout je product te goedkoop aan te bieden. Tenslotte doen we dit om iets te verdienen.
Ik maak liever een product waarop ik deftig verdien, dan een hoop producten waar er geen of weinig marge op zit.
Bepaal gewoon voor jezelf een deftige prijs.

Een volledig uitgeruste werkplaats kan deze tafel rapper produceren dan iemand met een lunchbox vandiktebank.
Zo zal het uurloon van iemand met een luchbox vandiktebank misschien liggen op 25,00 EUR en van iemand met een volledig uitgeruste werkplaats op 100,00 EUR door de rendabiliteit van de machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Niet vergeten dat de aantrekkelijkheid van een product in belangrijke mate wordt bepaald door de naam van de maker. Die naam is eerst voor heel veel geld, zorg en deskundigheid gevestigd. Een extreem voorbeeld vormen de steigerhoutmeubels. Populair geworden door een naam. En om paar heel andere voorbeelden uit de gereedschaphoek te nemen: Lie Nielsen, Festool (oeps). Dit soort producen wordt begeerlijker naarmate de prijs hoger is. (ik zeg niet dat ze niet goed zijn; dat is een andere discussie) En ook ik wilLie Nielsen in mijn gereedschapkast met glazen deur. en Festool in mijn hobbywerkplaats :D. Het werkt dus.

Voor een kleine beginnende meubelmaker is dat natuurlijk geen begaanbare weg. Die zal het moeten hebben van 1 op 1 relatie met zijn klanten

mvg
Klaas
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het is een kip en ei verhaal. Om een goede boterham te verdienen, heb je een enorm machine park nodig. Maar om dat machine park te kunnen aanschaffen, heb je een grote klantenkring nodig. Een grote klantenkring komt niet uit de lucht vallen. Dus moet je het doen met een kleine klantenkring en een klein machinepark.

Het beste begin je als part-timer een dag per week in je eigen schuur. Dan verdien je nog niet veel, maar kun je wel een klantenkring opbouwen. En met meer klanten kun je ook betere machines gaan aanschaffen.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb als beginnend meubelmaker een plek gevonden in een bestaande werkplaats. En ook van andere beginnende meubelmakers hoor ik dat ze dat zo doen. Het werkt voor mij heel goed en ik kan inderdaad gewoon aan mijn ervaring en netwerk werken zonder enorme kosten te hoeven maken. Ik vermoed dat dit voor de meeste mensen de beste weg zal zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.