Aluminium werkbank

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Na de multiplex werkbank (die nog niet helemaal af is) de aluminium werkbank. Meer de montage pruts en knutsel plek. Ook de plek voor kleine stationaire machines. Als eerste de het boorstatief.

De grondstof:
alu_werkbank_01.jpg
Het aluminium is voor weinig van een maat overgenomen. De maat van de sleuf is niet echt gangbaar, M8 onderdelen passen. Ook die bevestigingsmiddelen her en der opgesnort om het budget beperkt te houden.

Het meeste werk:
alu_werkbank_02.jpg
4 poten, 8 korte stukjes van 60 cm en de rest op lengte (2650mm) gelaten.

Gemonteerd:
alu_werkbank_03.jpg

Met de definitieve plek voor de standaard:
alu_werkbank_04.jpg

Ik heb er voor gekozen om de voet van de standaard 180° te draaien zodat die me bij het boren niet in de weg zit. Op de twee rails wordt een plaat hout gemonteerd.

Links en rechts van de boor plek komt een 20mm MDF plaat als werkoppervlak. Ook een "restant". Als afwerking van het MDF zit ik aan een antie slip lak te denken. Onder het frame komt een spaanderplaat eiken fineer dressoir (gratis van marktplaats). Het fraame wordt aan de muur bevestigd en waterpas gesteld. Nu, eerst weer plek voor ruimte maken en dan alles plaatsen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ben je niet bang dat de poten inschuiven omdat ze naast de liggers zitten als je er zwaarder gewicht op zet of op hamert.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Ben je niet bang dat de poten inschuiven omdat ze naast de liggers zitten als je er zwaarder gewicht op zet of op hamert.
Daar had ik over nagedacht en acht de kans klein. De poten worden van boven nog opgesloten door het blad. Mocht het mis gaan dan is het redelijk vlot om te bouwen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Fraai heur, aan de achterkant misschien nog een schoor erin links en rechts (en zijkanten eventueel), beter te stijf dan niet stijf genoeg.

Is dat trouwens zo'n Wabeco boorstandaard? Da's wel mooi spul.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
538
Eanske
ingoogni.nl
Is dat trouwens zo'n Wabeco boorstandaard?
Ja. Ben ik erg blij mee. Er moet nog wel een steuntje onder de pilaar komen. Als je de schroef er van los draait zakt het geheel in een klap naar beneden.

De achterste ligger is aan de muur geschroefd, vandaar dat ik er geen schoren in heb gezet. De tafel is ook meer voor het lichte werk bedoeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.