Aluminium frezen met bovenfrees

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Mooi verhaal! Zeker interessant voor het forum,ik ben net bezig met het ontwerpen van een tafel waarbij aluminium hout gecombineerd gaan worden.
Zaag je je aluminium ook met een zaagtafel of enkel met de decoupeerzaag? Welke soort aluminium gebruik je, aangezien je sprak over " redelijk zacht aluminium" .
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Rossii je kan opvallend goed fotograferen en je weet hoe je met beelden een verhaal moet maken. Een aantrekkelijk beeldverhaal :).


mvg
klaas





Inderdaad, knap werk en knap gefotografeerd! :cool:

Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen voor mijn kunnen. Qua fotografie ken ik thans NIETS. Ik trek gewoon 20 foto's en haal de beste eruit. Ik heb ook gezien dat de meeste fotograven dit doen.
Wat de achtergrond betreft van de foto's, heb ik gewoon een doek die ik kan afrollen. Daar kan ik dan de onderdelen op leggen en heb ik een mooie achtergrond zonder hoeken enz.


Mooi verhaal! Zeker interessant voor het forum,ik ben net bezig met het ontwerpen van een tafel waarbij aluminium hout gecombineerd gaan worden.
Zaag je je aluminium ook met een zaagtafel of enkel met de decoupeerzaag? Welke soort aluminium gebruik je, aangezien je sprak over " redelijk zacht aluminium" .

Het verhaal wat er rond hangt, is zo een beetje vanzelf tot stand gekomen. Toen ik met het project begon, kreeg ik meer vraag naar uitleg enz.
Zo is dan alles gegroeid, en telkens ik nu iets maak volgt de uitleg erover.
De aluminium zaag ik niet met een tafelzaag. Als ik iets moet zagen neem ik gewoon de wipzaag (decoupeerzaag) met natuurlijk het JUISTE zaagblad voor alu.
Wat de legering van de alu betreft weet ik niet welke samenstelling die heeft.
Ik haal al mijn aluminium in een grote zaak waar ze laders en alu stellingen enz maken. Als ik al eens iets moet laten afdraaien op de draaibank, zegt mijn vriend, die dit doet voor mij, dat de alu niet hard genoeg is .
Als ik nog eens in het bedrijf kom, zal ik het eens vragen met welke soort ze werken.

Rossi, je gebruikt WD40 bij het frezen. Is dat beter dan de klassieke snij- en frees olie bij werken met aluminium?

Groet, Rob.

Persoonlijk heb ik nooit met snij of frees olie gewerkt.
Het kan zijn dat dit natuurlijk NOG beter is dan WD40. Wat ook perfect gaat is white spirit .

Mooi project, en erg mooie uitvoering.

Thx dude.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@ Geert Je kunt alu wel zagen met een cirkel zaag, ik heb alu profielen gezaagd op de afkortzaag maar wel met een speciale zaag. Op mijn stage heb ik ook massieve blokken alu gezaagd met een ouderwets krachtige loodzware cirkelzaag tafel. Dit was ook een zachtere kwaliteit alu. We gebruikten hiervoor een speciaal soort dikke vet in een koker. Om dit te doen moet je wel lef hebben, het kan namelijk erg misgaan vooral met kleine werkstukken, dus bij dit werk zeker helm, bril op handschoenen aan en dikke werkkleding. (er zijn ook mensen die met een motorzaag in bomen klimmen, dat durf ik nog niet)

@Rossi Leuk bezig, Ik ben zelf totaal niet bezig met mn heilige koe, citroen jumpy, ik heb alleen mn plastic wiel doppen in paarsblauw gespoten, die waren versleten en lelijk.
Mijn plastic boer verkoopt ook glasvezelmat met carbonlook ook in blauw of geel (kevlar) heb je dat wel eens geprobeert? en je vernist de epoxy, waarom niet polijsten. Hoeveel grams is je mat? Mijn idee hierover is form follows function en zou ik carbon gebruiken als andere materialen niet kunnen. Het is prachtig materiaal om constructies mee te maken en je blijft je verbazen hoe licht en sterk het composiet is.
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0


BMW emblemen gemaakt.
Eerst had ik gedacht van het embleem volledig uit Carbon te maken, maar dit trok op geen ballen vond ik.
Dan ben ik maar begonnen met 2 alu ringen te maken wat daar rondkomen.
Eerst 2 mdf blokjes gemaakt, en dan daar een stuk alu van 4mm dit tegen geplakt.
Dan tegen de copy frees gehouden, met dit als resultaat.....



DSC01849_resize.jpg



Dan heb ik een ander freee ingespannen, en heb ik aan de bovenkant een mooie ronding gemaakt.


DSC01853_resize.jpg




DSC01855_resize.jpg



Dan kwam het serieuze werk, en ben ik met een rechte frees tot op ongeveer 4mm diep gegaan.
DSC01860_resize.jpg



De grijze schijf met de vele gaatjes in, heb ik eens meegebracht toen ik in L.A was.
Hier monteer je gewoon u frees op, en klop je een pin die erbij is, in het midden van u stuk. Zo kan je kiezen welke diameter je kan weghalen. Dit is zo iets stom , maar gewoon zeer prakties, en je kan het hier bijna niet vinden.
DSC01861_resize.jpg




DSC01863_resize.jpg



Hier zie je aan de linker kant het ringetje wat ik nodig heb.


DSC01865_resize.jpg



Zeg nu zelf , dit ziet er stukken beter uit dan zonder die ring.
DSC01871_resize.jpg



Voor het logo aan de achterkant het ik hetzelfde gedaan , alleen dat dit wat kleiner is.


DSC01874_resize.jpg



Hier liggen ze, DUMB EN DUMPER.
DSC01875_resize.jpg

Aan de achterkant heb ik alles al een beetje schuin gefreesd, want ik ga de carbon in de alu plakken met 2 componenten lijm.

 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb de CF logo's ondertussen ook volledig klaar. Hier de show foto's.
Wat zit er in het CF doosje???????
DSC02084_resize.jpg

De handkraft by robolop logo's , ooooo yea....
DSC02087_resize.jpg

DSC02089_resize.jpg

DSC02095_resize.jpg

DSC02094_resize.jpg

Het alu ringetje , heb ik ook hetzelfde geschuurd zoals de alu zoals in de voorbumper staat.
Ik had ze nog eerst zwart willen spuiten, zoals de raamomlijsting, maar dan had ik geen contrast met de zwarte carbon.
Zilver, zoals de wagen , vond ik ook niet kunnen.
DSC02103_resize.jpg

DSC02115_resize.jpg

Voor mij zijn ze 100% geslaagd, en heb ik weer eens iets origineels.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Wat de alu ringen aangaat, moet je deze pas maken als je wat ervaring heb met alu frezen.
Dit is nogal dun en dus gevaarlijk om te maken.
Wat het doosje betreft, is dit een juwelendoos wat ik gemaakt heb voor mijn, ondertussen overleden moeder.
Dit heb ik eerst van hout gemaakt, en toen carbon erover gezet.
Aan de binnenkant van het deksel zie je een diamand die ingewerkt is in de alcantara…..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.