Alternatieven voor vaak dure afzuigslang / afzuigbuis ?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
OK, bijgaand even een paar plaatjes van hoe het er momenteel bij staat, en een paar ervaringen... misschien kan iemand er nog wat mee:

1. kleppen
Zorg dat je "gelijke" kleppen koopt voor je afzuiginstallatie; ik heb 2 verschillende waar de 1 open is bij uitgetrokken schuif, en de ander... jullie begrijpen het wel; heel verwarrend soms...

2. slangen
Koop een goede, soepele kwaliteit, zeker als je - zoals bij de A326 te zien is - deze regelmatig "mishandeld" vanwege het omkiepen van de kop van de bank...en koop ze niet te kort; klinkt misschien vreemd maar een halve meter extra werkt in de praktijk net iets gemakkelijker

3. iets waar ik nog geen goede oplossing voor heb is het wisselen van de slang op de zaag/frees combi; ik heb eigenlijk geen ruimte voor nog een t-stuk, maar vooralsnog ook geen oplossing hoe deze slang makkelijk maar wel stevig vast van de zaag naar de frees kan omzetten (en v.v.) zonder dat ie er regelmatig van af sodem.....t

Hier dus nog een paar plaatjes:

_DSC3824k.jpg_DSC3823k.jpg_DSC3825k.jpg_DSC3826k.jpg_DSC3827k.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
3. iets waar ik nog geen goede oplossing voor heb is het wisselen van de slang op de zaag/frees combi; ik heb eigenlijk geen ruimte voor nog een t-stuk, maar vooralsnog ook geen oplossing hoe deze slang makkelijk maar wel stevig vast van de zaag naar de frees kan omzetten (en v.v.) zonder dat ie er regelmatig van af sodem.....t
Zet een mof op de slang die juist over de aansluiting van de machine gaat. Ik gebruik een metalen bocht, die klemt juist. En als hij gevallen is nog wat meer! Is de mof iets te groot waardoor de slang nog van de machine valt, dan kan je een gaatje in de mof en het aansluitstuk van de machine boren. In dat gaatje steekje dan een een spijker of schroef. Snel wisselen en de slang blijft netjes zitten.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
erg jaloers op je machines tinker55!!
bij mij staat er een hammer b3 perform, een af22 afzuiger en een a3-31 op de planning.
hoe bevalt de b3?

Dank je, ben d'r ook heel content mee!
De B3 winner comfort die ik heb bevalt me heel goed; ik heb wel - op aanraden van de vertegenwoordiger - de zwaardere motor genomen (5,5 PK). Dit merk je bij het zagen niet zo zeer maar bij het frezen is dit zeker een aanrader! Een AF22 stond bij mij ook op het lijstje totdat ik deze jongen tegenkwam voor een heel redelijk prijsje... misschien ooit nog eens vervangen (?)
Groet, Erik
 

PBT

Actieve deelnemer
fijn om te lezen dat hij goed bevalt.
Ik kies voor de perform vanwege de langere wagen (2500mm), ideaal met platen zagen, en heb dan automatisch de zwaardere motor.
en de af22-200 omdat ik een redelijke afstand moet overbruggen en met wat knijpen van de leiding er aan het eind van de buis toch nog wat vermogen overblijft.
 
A

Athanor

Guest
en de af22-200 omdat ik een redelijke afstand moet overbruggen en met wat knijpen van de leiding er aan het eind van de buis toch nog wat vermogen overblijft.

Dat vraag ik me af, of er door te knijpen meer vermogen ontstaat. Ik meen van o.m. Bil Pentz te begrijpen dat het beter is de volledige opening zover mogelijk vol te houden tot de bron van het stof. Ik heb bij gebruikers modificaties op machines gezien die de openingen van 10 cm op de machines groter maken om dat te bereiken.


Fons
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dat vraag ik me af, of er door te knijpen meer vermogen ontstaat. Ik meen van o.m. Bil Pentz te begrijpen dat het beter is de volledige opening zover mogelijk vol te houden tot de bron van het stof. Ik heb bij gebruikers modificaties op machines gezien die de openingen van 10 cm op de machines groter maken om dat te bereiken.


Fons

Klopt. Is ook het advies wat ik kreeg toen ik mijn "buizenpost" in elkaar heb geknutseld !
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat lijkt me wel, zo kort mogelijk voor de machine naar de doorsnede van de afzuigmond gaan.


Fons
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
zou het dan beter zijn om de "hoofdleiding" in 200mm aan te leggen en daar met bv 120 o.i.d. van af te takken?
Aangezien de snelheid in 200mm 3x kleiner is dan in 120mm bij het gebruik van één machine, moet je wel opletten dat er geen stofophoping ontstaat in de hoofdleiding.
 
Laatst bewerkt:

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
zou het dan beter zijn om de "hoofdleiding" in 200mm aan te leggen en daar met bv 120 o.i.d. van af te takken?

Ik zou even informatie inwinnen bij iemand bij jou in de buurt die ervaring heeft met het berekenen / aanleggen; een te grote diameter in verhouding tot de capaciteit van je afzuiger werkt ook averechts... ook de diameter van aftakkingen van je hoofdleiding moeten wel in de juiste verhouding staan tot de hoofdleiding.
 

PBT

Actieve deelnemer
in de bijlage zoals ik de werkplaats zou indelen.
werkplaats is 6x10m en in de poorten kunnen geen buizen of wat dan ook geplaats worden omdat ze regelmatig open moeten kunnen.
de rode lijnen tonen zoals ik de afzuiging in gedachte heb, de afzuiger naar boven plaatsen gaat niet omdat ik geen gaten door de vloer mag boren helaas.

werkplaats met afzuiging.jpg
 

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Ik heb eindelijk een zware afzuiging gekocht (2,2 Kw.), stond al lang op m'n lijstje maar nu is hij er ook echt.
ik wil mijn machines aansluiten doormiddel van een vast buizensysteem van spiralo. Nu dacht ik eerst alles in 125mm te doen maar na hier gelezen te hebben overweeg ik toch mijn hoofdhuid 150mm te doen en vanuit daar te vertakken. Ik vroeg me af of er inmiddels al meer ervaring zijn opgedaan door collega's hier of dat er nog dingen zijn waar ik op moet letten met verlopen van diameter..?
het gaat om de volgende machines (zaagmachine hammer K3, freesmachine hammer F3, lintzaag hammer N3 allen 120mm aansluiting, vlak-vandiktebank scheppach 100mm aansluiting, afkortzaag en mis nog 2 extra aansluit punten.

alvast bedankt
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik denk dat wat je zelf al voorstelt een prima oplossing is; hoofdleiding op 150mm en vervolgens (zo kort mogelijk voor de machines) terug te gaan naar de gewenste aansluitdiameter. Beetje jammer dat de Scheppach 'maar' een 100mm aansluiting heeft, juist daar komt een hoop materiaal van af... ik neem aan dat dat niet eenvoudig aan te passen valt!?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.