Alternatieven voor Hammer n4400?

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Bijvoorbeeld schulpen van smalle en korte stukken is een handeling waar een invalzaag niet voor ontworpen is.
Eens dat daar een invalzaag niet voor is bedoeld. Daarom leek me een goeie lintzaag dan weer ideaal. Juist voor dat soort werk. En dingen als kickback heb je met een lintzaag niet, terwijl met een zaagtafel dat toch wel tricky is.

Misschien moet ik gebruik van een zaagtafel ergens in de toekomst een keer heroverwegen, maar voorlopig.. als het zonder kan doe ik het liever zonder.
 

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Het kleinere maar modernere zusje van de N4400, de N2-35?

Zaaghoogte 235mm
Roldiameter 350mm
Gewicht 100kg
230V

Zou voor mij een mooie “instapper”zijn.
Heb ik ook naar staan kijken; is ook best een mooie machine. Maar ik neigde meer naar de n3800 toen ik ze naast elkaar zag (en vanwege gliding scale ga je dan naar de n4400).

Daarnaast heb ik bij voorkeur een 400v machine (beetje gek misschien)
 

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Dank voor een hoop advies wat ik hier krijg. Merk dat jullie actief meedenken, en dat zet mij aan het denken of ik wel met een lintzaag moet starten. Heb ook bijvoorbeeld overwogen met de hand te leren schulpen en dan juist een goeide vlak/vandiktebank te kopen.

Los daarvan terug naar de originele vraag: Zijn er alternatieven op de hammer n4400/n3800 (liefst op krachtstroom). Die mogen best rond het zelfde bedrag liggen eventueel. Gaat mij niet zozeer om het goedkoper krijgen (hoewel dat altijd lekker is) maar vooral om eens goed naar alternatieven gekeken te hebben.

Ik denk dat ik naast het schulpen van deze balk (en nog een paar flinke eiken balken) ik ook plezier ga beleven met het feits dat ik er zelf fineer van kan maken. Zodat ik met 'goedkoop' plaatmateriaal toch her en der een luxe uitstraling van hardhout kan hebben. Daarnaast natuurlijk bandsaw boxes!

Voor kunnen maken van fineer zijn er ook wel wat eisen aan een lintzaag natuurlijk, voor hoop van de andere dingen die je er mee kunt is een kleintje allicht al snel goed.
 

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Met wat geduld en speurwerk kun je alles vinden. Ik heb voor 1500 zelfs een zimmermann bzu lintzaag kunnen kopen. Max wat ik er mee heb gezaagd is 50cm, en volgens mij kan de zaag nog wel meer aan.
Kijk eens op eBay Kleinanzeigen
Daar worden soms pareltjes verkocht voor redelijke prijzen. Je moet er soms wel een stuk voor rijden, maar dat kun je natuurlijk ook laten doen.
Succes!
Nog tips wat voor lintzagen in de 2e hands markt interessant kunnen zijn. Die zimmerman bzu klinkt als een goeie, maar er is vast nog meer?

En dank voor de tip!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Nog tips wat voor lintzagen in de 2e hands markt interessant kunnen zijn. Die zimmerman bzu klinkt als een goeie, maar er is vast nog meer?

En dank voor de tip!
Als je een grote degelijke zaag wil, Hema, panhans, en dan mis ik nog een merk....
Kleine lintzagen zou ik enkel kijken naar zagen met een gegoten frame. Verder zijn er nog honderde dingen waar je op kan letten bij het zoeken naar een geschikte zaag, maar dat zal per zaag en per beschikbare budget verschillen.
Een andere goedkope bron van lintzagen zijn faillissement veilingen. (Soms goed onderhouden en soms ook helemaal niet)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ze hadden ook een laguna staan, erg mooie machine om te zien, maar kan niet echt een 400v (krachtstroom) model vinden in de catalogus, en daarnaast is 'american made' in mijn hoofd niet echt perse een pluspunt.
Laguna gebruikt Italiaanse frames, bij mijn weten. Net als veel andere fabrikanten, waaronder ook Hammer. En je mag ervan uitgaan dat veel andere onderdelen uit Taiwan, China, Tsjechië komen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Veel alternatieven voor de Hammer zijn er niet. Het aanbod in het bovenste segment van hobbymachines (want dat is Hammer uiteindelijk) is niet zo groot. Jet zou misschien nog een alternatief zijn voor Hammer. Er zijn nog genoeg andere merken van goede machines, maar dan zit je in het professionele gamma met bijhorende prijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kryota

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Heel wat tropische hardhoutsoorten (uitgezonderd goede kwaliteit kozijnhout) zijn berucht om hun wispelturig gedrag en durven nogal eens te gaan klemmen
Dat is dan ook de reden dat ik meestal mijn grote handcirkelzaag gebruik om balken in twee gangen doormidden te zagen. Het is beter om een handcirkelzaag over een lompe balk te halen, dan een lompe balk over een zaagtafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: kryota

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
1) je dient hier ook zonder spouwmes te werken, indien dat boven de zaag uitkomt
des te beter als je het lager dan de zaagpunt kan stellen
Indien het mes boven het blad staat kan een balk ook niet in twee gangen gezaagd worden.
Je hebt gelijk dat je daarom een in hoogte verstelbaar mes adviseert. Want veiligheid staat voorop, en tropisch hardhout gedraagt zich soms vreemd met die opgebouwde spanning. Dus dat mes is nodig.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Er zijn zeker wel alternatieven. JET, Harvey, Holzkraft, Griggio, Lurem (2e hands).

IK heb uiteindelijk gekozen voor de Hammer n4400 omdat ik daarmee de verlengtafels van mijn vlak van dikte ook op de lintzaag kan gebruiken. Maar de Harvey (check bij VDH) is qua specificatie een hele fraaie machine. Dus daar zou ik zeker ook naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: kryota

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Er zijn zeker wel alternatieven. JET, Harvey, Holzkraft, Griggio, Lurem (2e hands).

IK heb uiteindelijk gekozen voor de Hammer n4400 omdat ik daarmee de verlengtafels van mijn vlak van dikte ook op de lintzaag kan gebruiken. Maar de Harvey (check bij VDH) is qua specificatie een hele fraaie machine. Dus daar zou ik zeker ook naar kijken.
Dank! Ga ik zeker doen! :)
 

kryota

Nieuw lid
30 okt 2020
11
0
Beperk je tot kanalen van vakmensen of opleidingen. En blijf weg van de Amerikaanse houtbewerkers. Hun machines zijn niet representatief voor Europa.
Behoudens dadoblades en het ontbreken van electronische stops.. wat zijn de echte verschillen. want in alle eerlijkheid: in een gemiddelde schuur/hobbyruimte/garage past een formaatzaag of een sliding table zaag niet echt, dus dan grijpen we al snel naar cabinet achtige saws?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dadobladen mogen wel als de machine daarvoor is uitgerust (onder andere Hammer). Een Amerikaanse machine die in de EU in de officiële handel wordt gebracht moet aan hier geldende voorschriften voldoen.
In Europa zijn we inderdaad machines met een roltafel gewoon. Ook de langsgeleider is anders uitgevoerd.Het idee dat een cabinetzaag minder ruimte inneemt als een machine met roltafel blijkt niet te kloppen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik heb de RP BS 400 sinds een jaar of drie en zie geen enkel probleem om hardhout van 15 cm te schulpen met 25 mm brede zaag , scherp en goede vertanding. De Startrite heeft echter iets betere wielophanging boven. Voor af en toe gebruik zie ik geen noodzaak voor Hammer of Felder, maar heb ik wel overwogen.

Als dat hout lijkt op Azobe of Lignum vitae qua hardheid moet je wellicht iets anders, daar heb ik geen ervaring mee.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik heb de RP BS 400 sinds een jaar of drie en zie geen enkel probleem om hardhout van 15 cm te schulpen met 25 mm brede zaag , scherp en goede vertanding. De Startrite heeft echter iets betere wielophanging boven. Voor af en toe gebruik zie ik geen noodzaak voor Hammer of Felder, maar heb ik wel overwogen.

Als dat hout lijkt op Azobe of Lignum vitae qua hardheid moet je wellicht iets anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Dat is een breed blad voor zo een zaag. Mooi dat je die op spanning krijgt. Is er een manier die je gebruikt om te meten hoeveel spanning je op het blad hebt?
Ik heb ooit een felder bs400 gehad ( vergelijkbaar met de hammer 4400 denk ik. ) en die had echt problemen met alle zagen breder dan 16 mm. Ik kreeg de bladen niet op spanning en ze gingen dan vibreren. Een ander probleem was dat zoeken brede bladen bij mij snel kapot sprongen.... weet niet precies waardoor. Kleine wieldiamter icm dikke (dikte is wat anders dan de breedte) bladen misschien? Iig. Ben benieuwd hoe je de spanning op je zaagblad meet/inschat en of de zagen bij jou ook vaak breken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dat is een breed blad voor zo een zaag. Mooi dat je die op spanning krijgt. Is er een manier die je gebruikt om te meten hoeveel spanning je op het blad hebt?
Ik heb ooit een felder bs400 gehad ( vergelijkbaar met de hammer 4400 denk ik. ) en die had echt problemen met alle zagen breder dan 16 mm. Ik kreeg de bladen niet op spanning en ze gingen dan vibreren. Een ander probleem was dat zoeken brede bladen bij mij snel kapot sprongen.... weet niet precies waardoor. Kleine wieldiamter icm dikke (dikte is wat anders dan de breedte) bladen misschien? Iig. Ben benieuwd hoe je de spanning op je zaagblad meet/inschat en of de zagen bij jou ook vaak breken.
Rik,

Nou nee, ik voel gewoon hoe gemakkelijk of je het blad op zij kunt duwen, te makkelijk, tandje erbij. Vibreren heb ik eerder bij de smalle bladen gezien en dan moet je even zoeken naar de goede spanning. Breuk alleen bij smalle bladen of zeer onregelmatige houtblokken die ik niet goed genoeg ondersteund heb. Of in het begin (om het te leren) met een te fijne vertanding zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.