Alternatieven voor Epoxy

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Helaas heb ik bij mijn vorige klus een epoxy allergie opgelopen.
Daardoor reageer ik heftig op 2 componenten producten op basis van epoxy.
Een klein dotje 2 componentenlijm en de klachten ontstaan direct (zonder aanraking!).

Omdat ik toch graag verder wil hobbyen maar epoxy niet aandurf, zelfs niet goed aangekleed is mijn vraag:
Is er een goed alternatief voor het waterdicht krijgen van hout?
De constructieve bijdrage van epoxy is ook zeer welkom.

Mijn toepassing is met name vijverfilters, en in de toekomst hoop ik ook nog eens een eigen boot te bouwen.
Het alternatief moet (ook) sterk/slijtvast zijn en 100% waterdicht.
UV bestendigheid en eventueel vullend vermogen is meegenomen.

Iemand een idee?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Klassiek met katoen en hars/teer?

Zag het laatst weer in een filmpje voorbijkomen.
Als je het schijnbaar goed genog doet, dan is na 40 jaar je katoen nog net zo (wit) als toen je het erin stopte...

ter aanvulling: Klassieke scheepsbouw dus :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou kunnen kijken naar producten op PU basis. Een hars voor lamineren wordt dan lastig, maar voor gietwerk, lijmen, kitten, lakken zitten er superieur producten tussen.

Wel jammer van je allergie, je moet dan met andere producten ook echt uitkijken, jezelf goed beschermen, om ook daar niet overgevoelig voor te worden. Epoxy dampt nauwelijks, sommige hardersoorten ruiken naar ammoniak, ook daar is veel verschil. Je hebt ook nog bio epoxy harsen.

Om gevoeligheid voor epoxy te vermijden, moet je echt fysiek contact met de harsen voorkomen. Altijd handschoenen (voor groot werk gebruikte ik huishoudhandschoenen die ook de pols beter beschermen) en er is ook goede barrière creme te krijgen; en werken in goed ventilerende ruimten.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Zoals jaap al vermelde gebruik handschoenen. ? Lang niet alle handschoenen zijn er voor geschikt. Het zouden nitrile moeten zijn. Er is mij verteld dat andere plastic handschoenen niet voldoen en er toch binnen enkele seconden contact is. Gaat zo door de handschoen heen.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Bedankt voor alle reacties.

Klassiek met katoen en hars/teer?

Ik hoop eigenlijk juist een modern product te vinden.
Het resultaat moet zo strak mogelijk zijn.
Heb je een voorbeeld van een hars?

Sibo brengt vloeibare vijvercoating op de markt onder de naam impermax. Voor mijn vijver heb ik twee kleuren gebruikt. Weet je waar je gebleven bent. Geschikt voor drinkwater eencomponent.
Als ik me niet vergis geeft dit een soort rubber achtige laag met veel rek.
Heb te vaak gehoord dat er problemen met aanhechting zijn en aangezien er in mijn bouwwerken nogal wat gaten etc moeten zoek ik eigenlijk een product wat in het hout trekt.

Je zou kunnen kijken naar producten op PU basis. Een hars voor lamineren wordt dan lastig, maar voor gietwerk, lijmen, kitten, lakken zitten er superieur producten tussen.

Wel jammer van je allergie, je moet dan met andere producten ook echt uitkijken, jezelf goed beschermen, om ook daar niet overgevoelig voor te worden. Epoxy dampt nauwelijks, sommige hardersoorten ruiken naar ammoniak, ook daar is veel verschil. Je hebt ook nog bio epoxy harsen.

Om gevoeligheid voor epoxy te vermijden, moet je echt fysiek contact met de harsen voorkomen. Altijd handschoenen (voor groot werk gebruikte ik huishoudhandschoenen die ook de pols beter beschermen) en er is ook goede barrière creme te krijgen; en werken in goed ventilerende ruimten.

jaap

Heb je voorbeelden van goede PU producten?
Ik zou eigenlijk een product waarmee ik bijv multiplex glad en duurzaam kan behandelen zodat ik daar water in kan zetten.

Wat betreft expoy, alleen op de damp reageer ik al.
Laatst een klein stukje schoen gelijmd met een paar druppels 2 componenten lijm.
Mijn ogen worden dan al dik en mijn huid reageert zonder aanraking...


Zou ideaal zijn, maar ik verwacht daar ook op te reageren?
Of is de allergische stof niet aanwezig?

Zoals jaap al vermelde gebruik handschoenen. ? Lang niet alle handschoenen zijn er voor geschikt. Het zouden nitrile moeten zijn. Er is mij verteld dat andere plastic handschoenen niet voldoen en er toch binnen enkele seconden contact is. Gaat zo door de handschoen heen.

Ik reageer dus heel snel (zie boven). Als ik het nog eens ga proberen dan met een heel goed masker/pak/handschoenen. Nadeel is dat die investering relatief (te) groot is voor de kleine projecten die ik doe.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Wat betreft expoxy, alleen op de damp reageer ik al.
...
Als ik het nog eens ga proberen dan met een heel goed masker/pak/handschoenen. Nadeel is dat die investering relatief (te) groot is voor de kleine projecten die ik doe.
Geen ervaring met allergische reacties op epoxy, maar wel met maskers met koolfilter (3M). Ik gebruik er zelf een bij het spuiten met spuitbussen. De stank die daar vanaf komt wordt volledig tegengehouden door het masker. Ik vermoed dat een dergelijk masker jou ook zal helpen. De stoffen waar je (blijkbaar via inademen) zo heftig op reageert zullen door zo'n masker worden tegengehouden.

Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat je het niet wilt uitproberen, aangezien het toch om je gezondheid gaat...

De kosten van een halfgelaatmasker met koolfilters valt overigens mee. Reken op een 50 à 60 euro voor een halfgelaat met klasse II filters.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let op, als je echt flink allergisch bent voor bepaalde epoxycomponenten, dan helpen handschoenen niet - het gaat dan niet meer (uitsluitend) om huidcontact. Huidcontact heeft dan waarschijnlijk wel voor de sensibilisatie gezorgd maar vaak reageer je dan ook op damp-blootstelling (lage concentraties, maar toch). Je zou op zijn minst ook een goede adembescherming (chemie-filters of zelfs een persluchtmasker) moeten gebruiken.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Ik reageer dus ook op de dampen.
Zelfs op de dampen van 2 druppels 2 componentenlijm.
Ben benieuwd of iemand weer welke stof de allergie veroorzaakt en of ik deze aan tref op de verpakking?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het zijn meestal de harders (amines) hoewel allergische reacties op de hars zelf (bisfenol-A oligomeren) ook wel voorkomt. De precieze aard van hars en harder is per type en merk verschillend, en meestal bedrijfsgeheim. Als je de informatie niet op het MSDS aantreft zul je er verder waarschijnlijk niet achter komen, tenzij de fabrikant, op speciaal verzoek, je wil vertellen wat er in zit. Omdat er zoveel verschillende samenstellingen zijn is het heel wel mogelijk dat er epoxylijmen zijn waar je (nog) niet allergisch voor bent.

Mogelijk kun je bij de fabrikant melden dat je allergisch bent voor hun product A en vragen of ze een product X met vergelijkbare eigenschappen kunnen aanraden dat geen kruisreacties zou moeten opwekken. Van verpakkingsinformatie ga je in elk geval niks wijzer worden op dit vlak...
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Epoxyallergie daar kan ik van meepraten, ondanks een halfgelaatsmasker, en een volgelaatsmasker werden mijn
Ogen en omgeving knalrood en veel jeuk. Dat duurde dan zo'n veertien dagen voor het weer weg was.
Dan begrijp je wel dat je met tegenzin weer verder gaat. Maar ik heb nu de oplossing gevonden.
Ik heb een stofzuiger met blaasfunctie aangeschaft plus een spuitkap de lucht zorgt er voor dat epoxydamp niet bij
Mijn gezicht komt. De stofzuiger wel buiten zetten.

IMG_0100.jpg
 

bootbouwer

Nieuw lid
4 apr 2016
1
0
Ik heb zelf erg last van epoxy allergie, maar heb toch een 13 mtr zeilboot volgens de woodcore methode gebouwd.
Het is altijd de harder die de overlast veroorzaakt, met goede voorzorg maatregelen kan hetgoed gaan, draag goede kleding.
Mijn handen smeerde ik in met een zalf vervolgen goede latex handschoenen daar over heen dampdichte handschoenen.
goed uit kijken voor epoxy besmetting van gereedschap e.d. handschoenen en gereedschap schoonmaken met azijn niet op blank metaal. Regelmatig de handen na het werk in smeren met aardappelmeel hielp bij mij goed tegen de uitslag en blaasjes.

- - - Updated - - -

Ik heb zelf erg last van epoxy allergie, maar heb toch een 13 mtr zeilboot volgens de woodcore methode gebouwd.
Het is altijd de harder die de overlast veroorzaakt, met goede voorzorg maatregelen kan hetgoed gaan, draag goede kleding.
Mijn handen smeerde ik in met een zalf vervolgen goede latex handschoenen daar over heen dampdichte handschoenen.
goed uit kijken voor epoxy besmetting van gereedschap e.d. handschoenen en gereedschap schoonmaken met azijn niet op blank metaal. Regelmatig de handen na het werk in smeren met aardappelmeel hielp bij mij goed tegen de uitslag en blaasjes.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
als je gesensibiliseerd bent door de amines ( verharder;is meestal de boosdoener) is er maar een oplossing; niet meer mee werken.
alle beschermingsmaatregelen zullen uiteindelijk niet meer werken of net niet voldoende blijken.
je hebt maar een lijf; wees daar zuinig op!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik ben geen botenbouwer....maar ik ben eens een twee componenten spray tegengekomen geheten : POLY-UREA

nou weet ik niet wat er in epoxy zit dat jouw allergie triggert maar polyurea is misschien anders?

Het bedrijf waar ik dat zag maakte van piepschuimen blokken grote Koi-vijvers die zo in de grond geplaatst konden worden.
Als bijverdienste deden ze bijvoorbeeld pickup trucks laadbakken spuiten en ook houten tuinmeubelen.

Ik heb een plaat laten spuiten om te zien wat dat doet in huis qua kleur omdat ik mijn luidsprekers daar misschien mee wou laten afwerken. Uiteindelijk niet mee doorgegaan vanwege de zwarte kleur.

Als je dat aan de buitenkant van en boot spuit is die de komende 100 jaar waterdicht ;-)

check youtube of google maar eens op pulyurea of hotspray

http://www.prokol.nl/nl/polyurea-hotspray/
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PU - polyurethaanlijm. Lijm op basis van isocyanaten en alcoholen. Ook isocyanaten zijn erg reactief en kunnen tot allergische reacties aanleiding geven. Gelukkig is er over het algemeen geen kruisreactie tussen PU allergie en epoxy allergie ;-)

Je zou ook eens naar klassieke lijmen als ureum-formaldehyde, of resorcinol kunnen kijken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tussen alle reacties mis ik een goed alternatief, beter dan polyester (zeker als je een boot wil bouwen) en bijna zo goed als epoxy maar zonder de allergie nadelen

Vinylester
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.