alternatief voor figuurzaagmachine?

WimDC

Nieuw lid
19 jun 2020
3
0
Hallo,

ik werk al vele jaren met een figuurzaagmachine, wat voor de meeste projecten probleemloos lukt.
Maar de laatste tijd heb ik meer en meer werkjes waarbij een bepaalde gesloten (niet-geometrische) vorm dient uitgezaagd te worden. Dus boor ik eerst een gaatje om dan het zaagblaadje in te steken.
Mijn figuurzaagmachine (Scheppach) lijkt m.i. niet zo gebruiksvriendelijk, want het monteren van het zaagblaadje is niet zo eenvoudig. Het onderste pinnetje moet onderaan vasthaken, maar met het werkstuk erboven is dit vaak "op goed geluk".

Ik zou met een simpele manuele figuurzaag kunnen werken, maar dat vraagt natuurlijk veel meer tijd én de randen zijn meestal niet zo zuiver als bij machinaal figuurzagen.

Wie heeft tips om ofwel het losmaken/opnieuw monteren van het zaagblaadje te vermijden. Of kan het beter met een andere machine? (een decoupeerzaag lijkt me meer voor het ruwere werk en niet voor echt verfijnd zaagwerk).
Alle tips of ideeën zijn welkom!

Wim
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Hegner figuurzagen hebben of kunnen uitgerust worden met een snelspansysteem. Ik dacht dat er momenteel 2 te koop staan hier op het forum. Kijk wel even of ze inderdaad geschikt zijn voor dit wisselsysteem.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Bij Hegners kun je onder het blad een plastic kapje kantelen, waardoor je de bevestiging van het zaagje kunt zien. Hierdoor is het vervangen van een zaagje een fluitje van een cent. Het kapje is het zwarte deel met de gele stickertjes de pijl.

Momenteel heb ik een Hegner Multicut 1 te koop staan. Ik heb ook een lintzaag en kan je wel laten zien wat je met lintzaag kunt wat met een figuurzaag niet kan (vraag uit een ander topic van Wim).

0166DC1C-9C6A-40C6-94EC-65E972E220E5.jpeg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Als het ontwerp het toelaat, boor dan niet zo klein dat het zaagje er net door kan, maar zo groot dat je kunt zien wat eronder gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
De figuurzaagjes met een dwars stangetje moet je groot gaatje boren. De Hegner figuurzaagmachine heeft dit niet. Ik boot meestal gaatjes van 1.5mm en duw het zaagje er dan doorheen. Ook met werkstukken met heel veel gaatjes. Het onderste stuk zoals L.N al aangeeft blijft gewoon zitten. Ik maak uitsluitend de bovenste los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.