Alternatief voor een dure aanslag

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
615
331
62
Wetteren, Belgie
Ik denk dat het juiste Nederlandse woord aanslag is, maar ken het via internet vooral als fence.

Ik wil mijn zelfbouw montagetafel (2 meter op 1 meter) ook gaan gebruiken als een soort MFT, maar dan zonder de gaten. Ik wil een vaste aanslag, zo een beetje als deze van benchdogs, maar die is behoorlijk aan de prijs. Ik dacht dus aan een profiel van geextrudeerd aluminium, dat veel voordeliger te vinden is dan de 187 euro van benchdogs. De vraag is: is zo een profiel recht genoeg, en kies ik dan voor een 20x40/60 of eerder iets als 40x80/120? De bedoeling is om de aanslag vast te monteren zonder de mogelijkheid om die te verwijderen.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
707
176
De vraag is: is zo een profiel recht genoeg
In principe wel maar daar krijg je vast geen garantie op. De fabrikanten van de dure oplossingen waarschijnlijk wel (een beetje) maar ik denk dat ze dat alleen laten controleren door de gebruiker. Geen klacht zal wel goedkeur zijn.
Ik zou het wel durven gokken. Mijn aanslag (fence) is een heel saai stuk staal hoekprofiel. Voldoet prima

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63
Ik denk dat het juiste Nederlandse woord aanslag is, maar ken het via internet vooral als fence.

Ik wil mijn zelfbouw montagetafel (2 meter op 1 meter) ook gaan gebruiken als een soort MFT, maar dan zonder de gaten. Ik wil een vaste aanslag, zo een beetje als deze van benchdogs, maar die is behoorlijk aan de prijs. Ik dacht dus aan een profiel van geextrudeerd aluminium, dat veel voordeliger te vinden is dan de 187 euro van benchdogs. De vraag is: is zo een profiel recht genoeg, en kies ik dan voor een 20x40/60 of eerder iets als 40x80/120? De bedoeling is om de aanslag vast te monteren zonder de mogelijkheid om die te verwijderen.

Ik noem het altijd "heg"

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.255
1.143
Je zou ook op Aliexpress kunnen kijken, want daar heb ik jaren geleden een soortgelijke aanslag gekocht (zie dit topic).

73357-24274124d96a0da3484361dd1762c779.jpg

• Leuk

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
615
331
62
Wetteren, Belgie
Je zou ook op Aliexpress kunnen kijken, want daar heb ik jaren geleden een soortgelijke aanslag gekocht (zie dit topic).

73357-24274124d96a0da3484361dd1762c779.jpg
Heel interessant topic. Heb snel even gekeken op Ali maar heb niets gevonden. Jouw link werkt na al die jaren niet meer en een alternatief vind ik niet. Het zou vermoedelijk toch niets voor mij zijn want ik kies voor een tafel zonder gaten.

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
615
331
62
Wetteren, Belgie

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.230
1.079
Enschede
ingoogni.nl
Wellicht is dit een idee voor je :
Ik gebruik op gelijksoortige manier 60x60 cm modules op m'n werkbank om te zagen. Wat ze hier laten zien en in de vervolgfilmpjes is wel net iets meer uitgewerkt en verfijnder.

Hongdui gaat naar ik begreep benchdogs met scharnier voor de geleider uitbrengen. Dat leek me sowieso al wel wat, maar nu helemaal in plaats van de deuvels. Vraagt wel een dikkere / bredere rand

Laatst bewerkt:

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
615
331
62
Wetteren, Belgie
rechtheid kan je controleren door aparte stukken om en om tegen mekaar te leggen
of neem zelf een (rei)lat mee, waarvan je weet dat die recht is
zelf zou ik zo'n stuk enkel kopen nadat ik het ter plaatse in handen gehad heb
Ik moet dus een leverancier vinden waar ik in België kan afhalen (of net over de grens)

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
268
122
Rijswijk
als je dezelfde functionaliteit wil als bijvoorbeeld de Benchdogs. dus met Dogs vastzetten aan je werkbank en een flagstop, scheelt het dan nog wel veel geld met een zeflbouwset?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.147
4.166
Aluminiumprofielen zijn verre van recht als ze uit de extruder komen. Ze worden getrokken voor ze gezaagd worden. Daardoor zijn ze goed recht.

• Leuk

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.432
785
Noord-Veluwe / Skåne
Aanslag is ook het woord dat ik hiervoor gebruik.

Ik heb van 40x40-profiel dat ik had liggen een tijdelijke aanslag gemaakt, omdat ik niet wilde wachten totdat ik een vervangend exemplaar binnen zou krijgen van de "echte" aanslag. Dat bleek erg goed te werken. In mijn geval was het profiel erg strak en recht. Ik heb het toentertijd voor de zekerheid met een voelermaatje op de tafel van mijn formaatzaag gecontroleerd en de afwijking was echt heel minimaal. Voor mij was het meer dan goed genoeg om ermee aan de slag te gaan. Ik zou het in jouw geval dus wel aandurven. Maar, zoals anderen hierboven schrijven: je krijgt er geen garantie op. Anderzijds: veel van deze fabrikanten weten dat hun profielen vaak in CNC-systemen worden toegepast en zorgen er dus voor dat ze aan die eisen voldoen.

P.S. Ik denk dat het wel zal uitmaken vanwaar je je profiel zult betrekken. Ik koop meestal bij Motedis, maar Item24, Misumi en anderen leveren ook goede kwaliteit waar je op kunt bouwen.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.