Als je een hamer bent, zie je overal spijkers.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Een vraag, niet over hamers en spijkers, maar over de zaagtafel. Is de zaagtafel het moderne equivalent voor de hamer geworden? De oplossing voor ieder probleem?

Heel langzaam ben ik me aan het informeren over allerhande modellen schaven. Voor vrijwel iedere handeling is wel een schaaf te vinden. Je kunt de freesmachine, met name voor houtverbindingen, zien als een vervanger voor de handschaaf. Vooral in Amerikaanse youtube filmpjes zie ik dat er met allerhande jigs geprobeert wordt door hoepels te springen om dingen met de tafelzaag te doen. Ik denk dan waarom niet de frees? Waarom wordt er zo vaak voor de zaagmachine gekozen om tot het zelfde resultaat te komen? (Met de kans dat je de snede toch nog moet nabewerken)
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Henk H

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.008
824
Omgeving Leiden
Dat heeft denk ik met huidige tijd te maken: voor de kijkcijfers, voor de 'likes'. Misschien dat het ook de drang is om wat uit te vinden en die uitvinding dan te delen.
Een meubelmaker gaat echt niet zitten pielen met allerlei fancy jigs die 'awesome' zijn om te .maken. Die maakt gebruikt van zijn of haar vaardigheden én het juiste gereedschap.
 
J

j1eke

Guest
Denk dat het antwoord vooral in het YouTube-gedeelte van je antwoord zit. Er zijn maar heel weinig mensen die echt productie draaien die ook op Youtube zitten. Die hebben al wat anders te doen namelijk. De spilfrees is in Noord-Amerika wel minder populair, al begint het wel te komen. Ook formaatzagen beginnen langzaamaan ingeburgerd te raken.

De tafelzaag is natuurlijk een makkelijk startpunt voor zoiets. Het is een apparaat dat je toch nodig hebt en is er al op ingericht om mallen ed op te gebruiken die altijd netjes haaks tov het blad staan. Ook heeft de tafelzaag de draairichting van het blad mee, het is bij verbindingen makkelijker netjes te werken met een zaag dan met een frees.

Een gewone bovenfrees is natuurlijk ook geen volwaardig alternatief voor alles, als ik daarmee al m'n verbindingen moest maken, dan zou ik ook niet blij worden. Dat is leuk als je een klein projectje heb. Maar als ik deurtjes moet maken voor een kast of tuinhekken oid, dan zou een gewone frees ook niet mijn keuze zijn. Je kunt er veel mee, maar met een tafelzaag ook.
Voor gaten en voor het nabewerken van verbindingen gebruik ik wel regelmatig een frees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Je ziet in die filmpjes ook geen zaagtafels met de loopwagen langs de zaag. Het zijn bijna altijd cabinet saws, die dan ingebouwd worden in een tafel. Terwijl ze vaak zeeen van ruimte hebben. Fatsoenlijk hout kom je ook nauwelijks tegen in die filmpjes. Vooral veel homedepot zooi. Echte freesmachines zie je ook zelden, zeker niet met flurrykoppen zoals hier in europa. Het kan zijn dat die machines gewoon wat onbekend zijn daar. En als ze er weinig zijn, vindt je ze ook niet voor redelijke prijzen op craiglist en e-bay. Zodat de hobby houtbewerkers oplossingen zoeken met de machine die ze hebben.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
Ooit keek ik veel filmpjes van woodgears.ca / Matthias Wandel. Heel gaaf wat hij maakte, maar met zaagtafel, pantorouter etcetera had ik het idee dat ik met alleen een fietsenschuurtje achter het huis niet de mogelijkheid had om hout te bewerken. Veel Amerikaanse YouTube kanalen en bladen gaan eigenlijk alleen uit van Powertools en veel ruimte, en dan nog meer ruimte voor alle jigs. Pas later ontdekte ik Paul Sellers en Roy Underhill, en zag ik tot mijn verbazing dat je met een kleine basisset handgereedschap óók precies en goed en stevig kunt bouwen. En zo is het bij mij in de fietsenschuur gestart!

Nu werk ik voornamelijk met handgereedschap. Daarmee werk je bij herhalend werk of lange rechte stukken langzamer. Bij dingen onder gekke hoeken ben ik denk ik sneller omdat ik minder hoef in te stellen. Toch ben ik heel blij met een freestafeltje, kolomboor en invalzaag om vlot en herhaalbaar rechtlijnig te werken. Commercieel kom je niet uit met handgereedschap denk ik.

Ik denk dat de tools moeten passen bij wat je doel is (productie draaien, kunstzinnig bezig zijn, een persoonlijke draai ergens aan geven )en wat je "stijl" is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
m.i. is het omgekeerd.
de zaagtafel is samen met een vlak van dikte de basis set waarmee bijna elke timmerbedrijf vroeger van start ging. Met wat handgereedschap er bij kan je dan vrijwel alles aan wat je voor het bouwen van een woning nodig hebt.

De filmpjes zijn meestal niet anders dan een wat mooiere uitwerking van een houten hulpstuk dat al heel lang wordt gebruikt.

Een tafelzaag is een krachtig stuk gereedschap dat snel veel hout kan verwijderen met relatief beperkt vermogen. Wat bovendien soms ook nog bruikbare restanten oplevert denk bijvoorbeeld aan het zagen van een sponning
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Precies…. Geen bedrijf zonder zaagtafel en als je weet wat je doet dan is het een enorm veelzijdig apparaat. En het instellen is vaak een flinke factor sneller dan menig ander apparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Voor het geval het misverstand ontstaat, ik heb helemaal niets tegen zaagtafels. Heb een CMS met TS55 en gebruik het graag, is natuurlijk mini en net te klein. Maar dat laatste zal vast ook zo zijn als je een twee drie maten groter koopt.

Een voorbeeld het "Quarter-Quarter-Quarter Drawer System" (of "half-half-half" zoals Stumpy het noemt), instinctief zou ik daarvoor de freesmodule in de cms hangen. Ook in een (grotere) commerciële setting kan ik me voorstellen dat je die bewerking op een freesmachine doet, je maakt daarmee de zaagmachine vrij voor anderen en andere klussen.
Wat bovendien soms ook nog bruikbare restanten oplevert denk bijvoorbeeld aan het zagen van een sponning
Ja, dat is zeker waar. Het is ook iets dat me soms irriteert bij frezen (en schaven), alles wat je weg haalt is ook "weg". Bij zagen is het maar die 2mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV
J

j1eke

Guest
Voor het geval het misverstand ontstaat, ik heb helemaal niets tegen zaagtafels. Heb een CMS met TS55 en gebruik het graag, is natuurlijk mini en net te klein. Maar dat laatste zal vast ook zo zijn als je een twee drie maten groter koopt.

Een voorbeeld het "Quarter-Quarter-Quarter Drawer System" (of "half-half-half" zoals Stumpy het noemt), instinctief zou ik daarvoor de freesmodule in de cms hangen. Ook in een (grotere) commerciële setting kan ik me voorstellen dat je die bewerking op een freesmachine doet, je maakt daarmee de zaagmachine vrij voor anderen en andere klussen.

Ja, dat is zeker waar. Het is ook iets dat me soms irriteert bij frezen (en schaven), alles wat je weg haalt is ook "weg". Bij zagen is het maar die 2mm.
Ik zie de moderne zaagtafel en de freestafel met kleine frees een beetje als de twee alleskunners. Grotere en rijkere werkplaatsen zullen steeds meer uitsplitsen naar andere machines naarmate je bepaalde handelingen vaker moet doen. Als je alleen een zaagtafel en een frees hebt kun je heel veel gedaan krijgen, maar als je de hele week met hetzelfde project bezig bent is het heel handig als je andere machines ingesteld kan laten voor bepaalde handelingen. Dat scheelt enorm veel ombouwtijd en ook hoef je net iets minder te plannen.
Alsnog zijn beide heel handig om nog te hebben, zelfs al heb je alle andere machines, voor eenmalige bewerkingen zijn ze natuurlijk wel lekker snel te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.