All-roundzaag om mee te beginnen

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Goedemiddag allemaal,

Zojuist heb ik me na een tijdje meelezen aangemeld als nieuw lid, mocht je het leuk vinden. Ik heb mezelf in het daarvoor bedoelde forum deel voorgesteld.

Nu heb ik mij de afgelopen tijd prima gered met een decoupeerzaag en een geleende afkortzaag maar ik wil graag over gaan tot aanschaf van een eigen machine. Omdat ik nog niet zolang bezig ben met deze hobby en ik niet te hard van stapel wil lopen financieel ben ik op zoek naar een zaag die mij voor nu het beste kan ondersteunen.

Na mij ingelezen te hebben in de verschillende topics over de aanschaf van zagen voor beginners ben ik er voor mijzelf nog niet uit. Ik zou het liefste een zaagtafel aanschaffen omdat ik vermoed dat ik daarmee de meeste van mijn behoeften kan vullen. Maar een invalzaag lijkt voordeliger? En hier loop ik nu al een tijdje op vast.

De volgende projecten die op de planning staan zijn:
- Poortdeur;
- Koptelefoonversterker behuizing;
- Tuinhuis (in de toekomst);
- MFTC werkbank.

Hebben jullie een advies in welke richting ik het beste kan kijken?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als je niet direct je budget stuk wil slaan op een zaagtafel kun je met een mooie invalzaag, naast een afkortzaag, al een heleboel bereiken.

Zo kun je prima ontdekken wat je mist en of je meer wil investeren in de toekomst.
Moet je veel balken en planken op maat schulpen en repeterend werk doen, dan is een zaagtafel wel een stuk sneller en makkelijker, maar er zijn genoeg mensen die alles met een invalzaag doen.

Welke invalzaag je moet kopen is afhankelijk van je wensen en budget natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een all round machine bestaat niet. Dan kom je uit bij gereedschap dat verschillende dingen een beetje kan, maar niets echt goed. Een invalzaag is prima voor grote werkstukken, een zaagtafeltje voor kleine.
Als eerste machine zou ik gaan voor een DeWalt of Bosch zaagtafel. Kan je prima kleine stukken veilig mee zagen, maar is ook robuust genoeg om zwaarder hout mee te schulpen. Lange stukken afkorten kan prima met handzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Dankjewel voor jullie reactie! Mooi om te zien dat ik nu twee stemmen heb voor beide keuzes 1. Ik neem jullie opmerkingen ter harte en denk rustig verder na!

Wellicht niet onbelangrijk, maar ik zat zelf te denken aan een budget van Max €300,- voor de eerste machine. En tweedehands is zeker een optie.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dankjewel voor jullie reactie! Mooi om te zien dat ik nu twee stemmen heb voor beide keuzes 1. Ik neem jullie opmerkingen ter harte en denk rustig verder na!

Wellicht niet onbelangrijk, maar ik zat zelf te denken aan een budget van Max €300,- voor de eerste machine. En tweedehands is zeker een optie.

Je budget is direct de reden waarom ik een zaagtafel niet zou overwegen ;) (alhoewel je met een beetje geluk 2ehands wel iets bruikbaars zou kunnen vinden wellicht)
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Je budget is direct de reden waarom ik een zaagtafel niet zou overwegen ;) (alhoewel je met een beetje geluk 2ehands wel iets bruikbaars zou kunnen vinden wellicht)

Haha dat snap ik goed, ik schrok van de bedragen voor een goede machine. Ik kan het nog wel wat oprekken eventueel. Al zag online dat een Bosch GTS 635-216 mogelijk moet zijn rond die prijs (Amazon.nl).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Welkom op het forum
Ik heb mischien wel iets voor je gevonden deze Einhell TC-MS 3017 T Afkort-Tafelzaag
Dit model maken meerdere merken dus van heel goedkoop tot heel duur deze past binnen je budget en zou je zelfs de invalzaag van de Lidl nog kunnen kopen zo heb je in 1 keer een complete set
Nu zullen er ongetwijfeld mensen opstaan die zeggen dat het weggooi spul is van einhell
EN inderdaad het is geen de walt of bosch
Maar het doet wat het moet doen en budget vriendelijk zo kun je je hobby rustig ontwikkeling
Ik ben ook ooit begonnen met een ferm zaagtafel en nu heb ik een festool
Een wereld van verschil maar de ferm deed wat hij moest doen
Succes met je keuze
Maar denk er om als je 1 maal gereedschap gaat kopen is er geen weg meer terug hahah 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab en The Boktor

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Toevallig gisteren de makita SP6000J1X, zeer degelijk apparaat en zeer fijn in het gebruik. Deze is incl. geleiderail voor €320 te krijgen!

Als je voor een invalszaag gaat, zou ik deze zeker overwegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
+1 voor de invalzaag. Met je budget zou ik ook voor de Mkita SP6001 gaan. Kijk eens op Youtube naar wat filmpjes van Peter Millard en dan leer je snel hoe je de invalzaag ook in kunt zetten voor afkorten, schulpen en vele andere 'trucjes'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
ik zou voor een goedkope invalzaag (scheppach bijv) gaan en een goede zaagtafel (de walt bijv.). Met zelfgemaakt jigs kom je dan een heel eind. De invalzaag gebruik je toch meestal voor het wat grovere werk is mij ervaring. Meestal zaag ik er platen mee welke ik daarna precies op maat zaag op de zaagtafel
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Meneer Gepetto

Nieuw lid
3 jun 2020
15
1
Eindhoven
Ik heb recent de Bosch GTS 635-216 gekocht en ben er zeer tevreden over. Ik heb ook een invalzaag en radiaalzaag. Maar als ik kijk wat ik de afgelopen jaren het meest gebruikt hebt is dat de radiaal afkortzaag
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Na wikken en wegen heb ik gister een GTS-635-216 besteld bij de Hornbach. Met de laagste prijs garantie kwam deze net onder mijn budget uit, dat kon ik voor mijn gevoel niet laten gaan. Dan ga ik nu weer rustig verder kijken voor een niet te dure invalzaag.

Het idee kwam van Johannes77, deze voelde voor mij eigenlijk als beste oplossing!

Dank jullie allemaal voor de goede adviezen!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en Johannes77

martinus86

Nieuw lid
30 mrt 2019
16
15
Mooi zo'n compacte zaagtafel lijkt me, nooit overwogen. Ik kies vaak voor een decoupeerzaag voor het fijnere werk maar je loopt al snel tegen beperkingen aan.

Qua invalzaag: zelf erg tevreden over de Bosch GKT55. Voor grof verbouwngswerk gekocht maar voelt veilig en degelijk en wordt nu ook voor interieurwerk gebruikt. Een extra kleine geleiderail is wel een flinke aanrader, daardoor wordt ie een stuk vlotter te hanteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Wellicht nog even goed om een update te geven, ik heb de Bosch binnen een dag weer teruggebracht. De volledige zaagbehuizing zat speling op en het gaf geen gevoel van Bosch blauw kwaliteit.

Uiteindelijk heb ik een tweedehands DeWalt DWE-745 overgenomen. Een wereld van verschil en met die zaagtafel ben ik erg blij!
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en Superkees

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
mooi

bestel wel even een setje zaagbladen als die er niet bij zitten bij ecotools hebben ze scherpe prijzen.
allround heb je 3 bladen nodig een schulpzaag met weinig tanden een afkortzaag met wat meer tanden en een fijne zaag met veel tanden voor plaatmateriaal
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wellicht nog even goed om een update te geven, ik heb de Bosch binnen een dag weer teruggebracht. De volledige zaagbehuizing zat speling op en het gaf geen gevoel van Bosch blauw kwaliteit.

Uiteindelijk heb ik een tweedehands DeWalt DWE-745 overgenomen. Een wereld van verschil en met die zaagtafel ben ik erg blij!
jammer te horen van je ervaring met de Bosch maar fijn dat je het hier nog even laat weten.

altijd goed om ervaringen hier terug te vinden ook vanwege de zoekfunctie waarmee potientiele zaagkopers hier terecht komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

baswit

Nieuw lid
22 mrt 2016
6
1
Ik heb paar jaar geleden voor zelfde vraag gestaan. Heb toen keuze gemaakt voor Elektra Bekum PK250 (op 220v). Deze zijn gebruikt goed te vinden voor dat bedrag of net iets meer (afhankelijk van staat en accessoires). Ik heb er heel veel plezier van gehad en gebruik hem nog bijna dagelijks, naast Festool Kapex en invalzaag met lineaal.


Die van mij komt binnenkort beschikbaar omdat ik ga voor een upgrade (maar wat twijfel ik nog over, combinatiemachine of alleen zaag)
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
mooi

bestel wel even een setje zaagbladen als die er niet bij zitten bij ecotools hebben ze scherpe prijzen.
allround heb je 3 bladen nodig een schulpzaag met weinig tanden een afkortzaag met wat meer tanden en een fijne zaag met veel tanden voor plaatmateriaal
Ik heb veel geluk gehad, de aanschaf via dit forum gedaan, en er zaten inderdaad drie mooie bladen bij: 25T, 48T en 60T.
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Ik heb paar jaar geleden voor zelfde vraag gestaan. Heb toen keuze gemaakt voor Elektra Bekum PK250 (op 220v). Deze zijn gebruikt goed te vinden voor dat bedrag of net iets meer (afhankelijk van staat en accessoires). Ik heb er heel veel plezier van gehad en gebruik hem nog bijna dagelijks, naast Festool Kapex en invalzaag met lineaal.


Die van mij komt binnenkort beschikbaar omdat ik ga voor een upgrade (maar wat twijfel ik nog over, combinatiemachine of alleen zaag)
Uiteindelijk heb ik met goede marktplaats warrior skills voor een goede prijs nog een mooie Makita invalzaag. En een Elektra Beckum afkortzaag weten te bemachtigen, top apparaat en pas 30 jaar oud. Ze vullen elkaar goed aan👍🏻.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.