Algemeen RatRig CNC

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Zit in dubio nu. De Killerbee is bijna af, tafel nog mee bezig alleen de besturing. Heb ervaring met grbl maar zit nu te denken aan een novuson controller I.c.m. Mach 3. Reden is de goede verhalen, mach 3 biedt interessante mogelijkheden zoals besturing van de snelheid van de spindle en ook de bedrading van de controller naar de steppersrivers vind ik goed.
Ik ben me volledig bewust van mijn Newbie status als het gaat om CNC besturing. Maar ik heb een vraag hierover, ik draai een Killerbee met Openbuilds. Ook hierin kan ik de spindelspeed instellen maar inderdaad "maar" 3 assen aansturen. Ik zie echter in de Killerbee set up ook niet direct mogelijkheden om een 4e as toe te voegen zonder extensief kluswerk. Dus welke mogelijkheden zie jij extra in novuson en Mach 3 die je met de Killerbee hardware kunt gebruiken? En welke niet in de Openbuilds set up zitten?
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Met nvem kan je 4 of meer Assen aansturen. Kan je ook met een arduino maar is meer geknutsel. Heb die nvem nog niet aan de praat gekregen ondanks dat ik het volgens de handleiding gedaan heb. Mach 3 verstuurd wel data maar ontvangt niets terug.
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Heb het probleem opgelost..had de veroudere plugin geinstalleerd ( 2.0b ) geïnstalleerd. Heb nu 3.0b. Tja loop je een breuk te zoeken. Op naar de volgende uitdaging zeg maar.
 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Een draadje om mijn ervaringen met de killerbee 1515, als vervolg op "Constructie Killerbee en tafel", waar ik de constructie van de tafel bespreek (en al wat begonnen was met mijn Ratrig-ervaringen)..
Om die laatste even te recupereren: net als sommige anderen wat problemen egengekomen:
- sommige onderdelen bleken te ontbreken (correcte boutjes, shim-tape
- paar ondrdelen niet goed (in één van de "treintjes" was de draad niet goed getapt; een linit-switch bleek defect
- nogal wat shimtape nodig gehad om geleiding soepel te laten lopen.

Ratrig was behoorlijk vlot met het naleveren en vervangen van ontbrekende of defecte spullen, dus dat is prima.

Inmiddels is de constructie op zich klaar, en ben ik aan het inregelen toe. Ook dat gaat nog niet probleemloos.
Ik gebruik de XProV5 controller, en als stuursoftware bCnc (onder Ubuntu Linux, maar dat is denk ik hier niet erg relevant).
Voor het "homen" moesten bij mij voor assen x en y Shome/dirinvert worden toegepast, verder ging dat prima.
Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
  • Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
  • Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
  • Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
  • Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
  • Carbide Create: Windows Only
  • Vcarve (Pro): Windows only
  • FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
Een wat late rectie, maar ik gebruik al een tijdje FreeCad (onder Linux), en dat bevalt me prima. Veel mogelijkheden.Je kunt er ook gcode mee genereren, en al heb ik dat nog niet op mijn cnc-in-aanbouw kunnen testen, het ziet er wel goed uit.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
ik zie net dat RatRig gestopt is met de Killerbee en de nieuwe versie "Stronghold" en "Stronghold Pro" er aan komen. Wel nog geen details zichtbaar op hun website...
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Op basis van de foto en video kan je wel een en ander afleiden
De pro lijkt bijv dit te hebben:
- Ballscrews voor in ieder geval de Y as
- Alles lijkt 4040 of 4080 alu extrusie ipv 20xx
- Superdikke lineaire rails (enkele rail aan de Y as, dubbele gewone op de X as
- Y As niet meer zwevend gemonteerd maar vlak
- Zeer rigide zijplaten voor de X as.
- Extra brace voor de Spindle (hebben ze zeker afgekeken van mijn brace ;) )
- Extra cross onder het spoilboard en dikkere extrusie voor een meer rigide frame

 

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
50
6
Ala onderdeel van de (water)koeling voor de frees wil ik een Zalma Reserator-1 inzetten, die ik ooit voor een PC-project heb gekocht, maar die nu al jaren stof staat te happen. Misschien een beetje overdone, maar alla...

Bij de levering vaan de frees zat een soort aquariumpompje, compleet onbruikbaar, want die moest je in een badje o.i.d. zetten om aan wateraanvoer te komen. Dus een pompje voor een CPU-koeling gekocht. Die is misschien wat krap bemeten, dus dat zullen we moeten zien. De Zalman staat op dezelfde hoogte als de frees, dus omhoogpompen is er netto niet bij; maar de totale afstand is wel groot.Ik zet er wel iets tussen waardoor ik kan zien of het water stroomt.

Het kan knap koud worden in de garage waar het geheel is gestald, zels vriezen is niet uitgesloten, ook al is het prima geïsoleerd. Het lijkt me dus verstandig om antivries als koelmiddel te gebruiken. Neem aan dat dat inde frees geen kwaad kan?

Paar fotootjes:

Zalman-1.jpegZalman-2.jpegwaterpompje.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.