Alaskan Mill

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Hi Jan,

Vraag kwam van mij vandaan :) Super dat je de moeite neemt om dit te beantwoorden. Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!

Ralph
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Hallo Jan,

Ziet er goed en degelijk uit jouw mill, petje af! Ook ik wil nog eens zo'n ding gaan gebruiken. Je geeft aan een zaagblad te hebben van 63 cm. Kun je met de door jou gemaakte mill ook grotere bladen er in bevestigen? Of wel, is hij variabel? Zo niet, welke aluminiumdelen moeten dan langer zijn van maat?

Groet, Bas
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Bas, bedankt voor je compliment, maar alle krediet gaat naar de man die deze duidelijke instructies op het net heeft geplaatst. Hier kun je ook duidelijk zien dat het frame variabel is en dat de dwarsliggers op de door jou gewenste lengte kan worden ingesteld.
Bij mij is de lengte van het zaagblad "beperkt" tot 80 cm. Dat is namelijk de lengte van het frame.
Dus hoe langer het frame, hoe langer het zaagblad kan zijn.

Groet,
Jan
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Gefeliciteerd maja158! Het ziet er slick, en zeer professioneel uit.
Hou ons op de hoogte hoe die het doet :p

Ik ben aan het sparen voor een deftige zaag, ik heb hier een bosbouwer (bossloper:eek:) achter z'n zaag vandaan getrokken om eens te babbelen over een z.g.n. alaskan. Warempel wilde deze wel praten:cool:
Hun advies was een zo zwaar mogelijke Stihl van het oude type. Stihl zou meer opties hebben tot lange zaagbladen (op een ms660 zou 120cm zeker moeten kunnen) het oude type zou je meer zelf aan kunnen sleutelen zonder 'm voor het minste of geringste aan een laptop te hoeven aansluiten.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Vandaag was het dan eindelijk zover. Voor het eerst de alaskan mill gebruikt.
Met de voorbereidingen ging het niet niet helemaal soepeltjes. De bedoeling was om hoekijzers vast te schroeven op de kopse kanten van de stam en vervolgens op deze hoekijzers de bhouten balkjes vastschroeven die steun geven aan de mill. Had ik de hoekijzers te breed gemaakt...
Vervolgens alleen de balken aan de zijkant van de boomstam geschroefd. Was opeens het schroefbitje weg....
Nieuwe opgehaald en verder. Accu leeg .... Gloeiende, gloeiende....
Na veel vijven en zessen alle voorbereidingen achter de rug en dan.... zagen


Een plank zagen (45 cm breed, 250 cm lang) duurde ongeveer 6 minuten.
Al met al ben ik dik tevreden!

Groet,
Jan
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi speelgoed Jan! Als je volgende keer de camera aan de opzichter geeft, heeft het twee voordelen:
1- hij staat niet in beeld
2- de opname is dichterbij

Nadeel voor de opzichter is dat hij wat moet doen en z'n handen niet in de buuste kan doen! ;)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik zal je raad ter harte nemen Ronald.
Volgende week een herkansing met heel veel eikenhouten stammen.
Heb er nu al zin in. Nu maar hopen dat het weer meewerkt.

Groet,
Jan
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Mooi werk Jan, jij draagt wel bescherming maar hoe zit het met de persoon die je helpt als de zaag moest breken bijvoorbeeld? Lijkt me link gedoe met die ketting zo dicht bij je handen of schat ik dat verkeerd in? Het lijkt wel goed te werken in ieder geval.

Mooie planken zijn het wel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Het was mij een waar genoegen!
Groet,
Jan

Nogmaals bedankt. Merk wel dat het toch wel een kunstje is en het gaat regelmatig nog "niet soepel" maar moet ik helaas meer oefenen haha.

Het zal wel een Zwaar genoegen geweest zijn...
zie ik nou op de bovenste foto dat je het geheel nogal hebt aangepast met een langer blad? Met daarbij een kap over het eind?

Ik heb een andere dan Maja158. ik heb de alaskan sawmill mark 3. met de husqvarna 365 met 70cm blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.