AHK 85 als alternatief voor SCM SC 2

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dit maakt me nieuwsgierig. Wat voor zaagwerk doe je als je de SCM kunt vervangen door een handcirkelzaag?
Haha, ja het is niet helemaal hetzelfde.
Maar ik werk het liefst afwisselend, soms fijn, bijvoorbeeld juwelenkistjes en meubeltjes, tot soms grof, zoals onder andere het verzagen van eiken schaaldelen en dikke balken van 10cm bij 10cm.

Ik had al een Festool CS 50 en standaard cirkelzaag met een MFT. Daar kon ik heel veel mee doen, maar ik miste steeds vaker iets voor het zware werk. Daar was die Minimax perfect voor mij. Ik heb zeker genoten van die zaag en de roltafel. Je gaat het hem steeds meer en beter leren gebruiken. Maar het neemt zoveel ruimte in en toen ik net een hele lading grote eiken schaaldelen gekocht had (van ongeveer 240cm bij 50cm en 8cm dik) vond ik het wel handiger om met mijn nieuwe HK 85 handcirkelzaag naar het hout toe te gaan in plaats van met al dat hout een keldertrapje af richting de zaagtafel te moeten sjouwen.

En als je niet wat ruimte rond je zaagtafel overhebt dan blijkt het niet heel praktisch werken om plaatmateriaal te zagen. Ik was altijd eerst aan het opruimen en verplaatsen voordat ik toekwam aan het zagen van een grote plaat.

Tja en dan ga je langzaam twijfelen wat wijsheid is. Het liefst hou ik elke zaag natuurlijk, want ik ben wel van: "He who dies with the most tools wins"
Maar ruimte in je werkplaats is ook wel een groot goed, dus ik twijfel al een tijdje. Ik ga die Minimax echt wel missen soms, maar ja keuzes, keuzes...
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Tja en dan ga je langzaam twijfelen wat wijsheid is.
:)

Bij de diverse zaagsystemen is best veel overlap. De HK85 kun je als een 'invalzaag' gebruiken en kan aan de twee typen geleidelinialen. Een zaag aan een liniaal heeft best veel overeenkomsten met een roltafel. Zet je een cirkelzaag in een "verstekbak" dan heb je de "cross cut slead" van de kabinetzaag.
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik was altijd eerst aan het opruimen en verplaatsen voordat ik toekwam aan het zagen van een grote plaat.
Geldt dat niet voor bijna iedereen? 😂 Voor mij wel in ieder geval, doe nog zo m’n best om altijd op te ruimen, toch lopen al mijn horizontale vlakken altijd langzaam vol met van alles en nog wat 😂
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Haha, ja het is niet helemaal hetzelfde.
Maar ik werk het liefst afwisselend, soms fijn, bijvoorbeeld juwelenkistjes en meubeltjes, tot soms grof, zoals onder andere het verzagen van eiken schaaldelen en dikke balken van 10cm bij 10cm.

Ik had al een Festool CS 50 en standaard cirkelzaag met een MFT. Daar kon ik heel veel mee doen, maar ik miste steeds vaker iets voor het zware werk. Daar was die Minimax perfect voor mij. Ik heb zeker genoten van die zaag en de roltafel. Je gaat het hem steeds meer en beter leren gebruiken. Maar het neemt zoveel ruimte in en toen ik net een hele lading grote eiken schaaldelen gekocht had (van ongeveer 240cm bij 50cm en 8cm dik) vond ik het wel handiger om met mijn nieuwe HK 85 handcirkelzaag naar het hout toe te gaan in plaats van met al dat hout een keldertrapje af richting de zaagtafel te moeten sjouwen.

En als je niet wat ruimte rond je zaagtafel overhebt dan blijkt het niet heel praktisch werken om plaatmateriaal te zagen. Ik was altijd eerst aan het opruimen en verplaatsen voordat ik toekwam aan het zagen van een grote plaat.

Tja en dan ga je langzaam twijfelen wat wijsheid is. Het liefst hou ik elke zaag natuurlijk, want ik ben wel van: "He who dies with the most tools wins"
Maar ruimte in je werkplaats is ook wel een groot goed, dus ik twijfel al een tijdje. Ik ga die Minimax echt wel missen soms, maar ja keuzes, keuzes...
In november 2019 heb ik deze zaag ook gekocht en ik was dit forum nog een review verschuldigd, waar ik gewoon niet aan toe ben gekomen, excuses! Ik sluit me aan bij de goede berichten hier. Het was voor mij een wikken en wegen tegenover Hammer en Robland etc. Ook ik heb de zaag in Duitsland gekocht, wat een prima ervaring is geweest.

Inmiddels wil ik wel de zaag verkopen, dus ik bied hem later op de dag aan in het Marktplein. De zaag neemt erg veel ruimte in en sinds ik deze maand een HK 85 handcirkelzaag heb, merk ik dat ik de zaagtafel steeds minder gebruik. Ik ga hem missen, want een roltafel is echt heerlijk werken en de zaaghoogte van bijna 10cm ook, maar zoals gezegd, het is een hoop ruimte die je opoffert. Ik zal straks een linkje maken naar de advertentie.

Groeten
Willem
Dag Willem,

ik heb belangstelling voor de SCM 2C. Wat wil je er voor hebben?
Gr, Harry
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
ik heb belangstelling voor de SCM 2C. Wat wil je er voor hebben?
@Willem11 heeft daar een draadje voor aangemaakt op het marktplein:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.