Aggregaatje uitzoeken...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zonder de hele politieke discussie te willen aanwakkeren, ik denk na over een aggregaatje. Velen van jullie zullen bekend zijn met het onlangs bezorgde 'paarse boekje' en ik wil toch wel iets beter voorbereid zijn dan ik al was. Vooral omdat het hele huis elektrisch is (incl verwarming) moeten we creatief zijn, want we hebben veel panelen maar geen thuisaccu's. En als we die wel hadden waren ze maar van beperkt nut in een noodsituatie wanneer de zon niet schijnt (en het is wel nederland...).

Dus mijn plan: een aggregaat dat voldoende pit levert voor:

- een 2000w blaaskacheltje (om de benedenverdieping vriesvrij te houden, warm is denk ik teveel gevraagd maar wie weet)
- een koelkast (hoog model, met vriezer, ik mik op 100w continue vermogen, als je gelijk bij stroomuitval omschakelt hoeft hij niet opnieuw in te vriezen immers)
- een beetje verlichting en opladen van kleine apparaten zoals telefoons en lampjes

Ik denk dus dat ik moet mikken op ietsje onder de 3000w continue vermogen. Ik wil een zo lang mogelijke draaien op één tank, minimaal 8-10 uur, want dan kun je er de nacht mee door qua verwarming. Wat ik al denk te weten:

- je wil niet te hoog gaan, want dan heb je een hoog basisverbruik, genoeg pit om de warmtepomp (enkele kw's nodig) gaande te houden lijkt mij echt onzinnig
- te laag en hij trekt het niet (of kan hij dan ook stuk? geen idee)
- stil is relatief, maar hij draait sowieso buiten
- hij moet betrouwbaar zijn.

Over dat laatste: Ik verwacht niet dat het ding vaak zal draaien (misschien om hem in goede werking te houden af en toe benutten voor een klus hier en daar) maar hij moet het wel altijd doen als je hem nodig hebt. Ik neig naar Honda (want altijd goed) maar die krengen zijn dúúr. Zeker met bovenstaande eisen. Een Eurom zou kunnen (nieuw met garantie bij Hornbach voor 699 iets wat ~2800w haalt) maar 2ehands voor iets goeds overweeg ik ook. Ik heb een Stiga veegmachine staan met 4takt 200cc motortje met een pull-start, die gebruik ik misschien 2x per jaar maar zolang er peut in zit is het 2/3x trekken en het ding loopt altijd. Geen idee welke motor daar in ligt maar dat is dus mijn definitie van betrouwbaar.

is dat bijvoorbeeld wat? Hij levert zelfs 3 fasen... mijn bouwkachel trekt ongeveer 4500w op halve stand :). De warmtepomp draait op continue laag vermogen ~500-700w maar als hij moet opstarten veel meer natuurlijk, bovendien heeft die 1x3fase en 1x1fase nodig (binnen en buiten unit zijn apart gevoed). Geen idee of je dat beiden tegelijk uit zo'n apparaat kunt trekken. En hoe zit het met vullen? Kan dat terwijl de generator draait of moet hij dan uit?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.688
3.927
Hoe wil je hem aansluiten? Losse verlengsnoeren of op je bestaande installatie? Hoe lang moet hij continue kunnen draaien? Wat voor brandstof? Hoe ga je koken? Hoe ga je water verwarmen?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe wil je hem aansluiten? Losse verlengsnoeren of op je bestaande installatie? Hoe lang moet hij continue kunnen draaien? Wat voor brandstof? Hoe ga je koken? Hoe ga je water verwarmen?
Veiligste/makkelijkste optie is gewoon een verlengsnoer naar binnen richting koelkast en kacheltje. Een goed veilig snoer daartoe heb ik al. Brandstof benzine, want gedeeld met onze kookoplossing: Een Coleman stove. Gebruiken we al jaren bij kamperen, werkt als een trein. Dat is ook voor water verwarmen/koken.

Water kunnen we uit eigen bron betrekken en filteren, pomp en filter zijn reeds aanwezig.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.999
717
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb geen ervaring met dergelijke aggregaten, maar wel met benzinemotoren van dergelijke importmerken. Die zijn vrij fragiel en zodra ze iets mankeren zit je direct met het probleem dat onderdelen nagenoeg niet verkrijgbaar zijn. Een benzinekettingzaag moest zo bij mij het veld ruimen helaas.

Ik hen geen idee over de degelijkheid van het elektrische deel van de aggregaat, maar persoonlijk zou ik me al een stuk beter voelen als er bijvoorbeeld een Honda motor op zat.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.427
1.273
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Brandstof benzine, want gedeeld met onze kookoplossing: Een Coleman stove. Gebruiken we al jaren bij kamperen, werkt als een trein. Dat is ook voor water verwarmen/koken.
Persoonlijk zou ik denk ik voor petroleum kiezen, met een paar ouwe primussen. Betrouwbaarder, en misschien op zon moment ook beter verkrijgbaar - en je kunt peut beter jarenlang bewaren dan (auto)benzine / is goedkoper dan Coleman fuel of Aspen.
Water kunnen we uit eigen bron betrekken en filteren, pomp en filter zijn reeds aanwezig.
Mijn filter moet ik eens naar op zoek - wij hadden altijd een Katadyn pocket filter in de camper liggen, maar die kan ik na de laatste verhuizing niet meer vinden. Dat wordt denk ik opnieuw aanschaffen, water trek ik dan wel uit de beek...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.688
3.927
Hoe veel benzine heb je op voorraad? Want dat bepaald hoe lang je kunt draaien. Als je die einhell langere tijd wil laten draaien, dan hoop ik dat je geen buren binnen 500 meter hebt. Een honda eu70 type x (krachtstroom) kost ongeveer het 10 voudige van die einhell. Daar kan je vast zelf wel een conclusie uit trekken. Die worden veel gebruikt in gebieden waar de stroom nog wel eens weg valt door bovengrondse kabels. Die gaan niet goed samen met wind of sneeuw. Als je wat meer te besteden hebt, neem je een diesel met vaste tank.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.027
3.836
Gaanderen
Interessant onderwerp! Mijn warmtepomp trekt 15kw 3 phase. Natuurlijk niet de hele tijd. Daar wil ik geen aggregaat voor kopen. Een houtkachel en BBQ zijn mijn reserves. Met de beek in de buurt en een aantal speciale vijverfilters kom ik wel een aantal dagen vooruit. Water uit het reservoir van het toilet is ook een bron.

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
165
47
Alkmaar
Die Honda 2000W generatoren zijn erg goed, makkelijk in onderhoud en worden door heeeel veel zzp'ers gebruikt. Je kan ze ook koppelen, dan heb je dus 4000W.
Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk aan te zetten in een noodsituatie. Een tijdje de koelkast en vriezer tot ze weer koud zijn, daarna je straalkacheltje aan.
Wil je echt safe zijn dan neem je 2 van 2000, kan je evt parallel draaien, of als er 1 stuk gaat heb je backup.
Heb zelf die 2000W al een jaar of 5, een vriend heeft er ook een. Als we meer nodig hebben dan lenen we van elkaar.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.688
3.927
En zorg ook dat je genoeg olie op voorraad hebt. Als je continue draait zijn die 100 uur zo om. En omdat de olie in die dingen erg heet wordt, verouderd hij snel.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga niet naar Alaska verhuizen, Chevy. Het is puur om bij nood voor een paar dagen tot een week veilig te zitten. Dat ik buren heb is op dat moment van minder belang denk ik, ze zullen zeker een stuk vriendelijker reageren als ik schoon water met ze kan delen in zo'n situatie. Zelf hebben ze houtstook (aan beide zijden) maar wij niet, dus ik moet het huis verwarmen op rudimentaire wijze.

Benzine is zeker minder lang houdbaar, maar ik heb zo'n ~200 liter op voorraad en bij toerbeurt gooi ik de oudste voorraad in de tanks (auto, motoren) en vul dan aan. Bovendien staat die Coleman stove hier al jaren + ik heb de bijbehorende benzinelamp erbij (warmte + veel licht). Dat is dus voor mij de meest logische keuze. Voor absolute nood heb ik ook nog een olielamp + lampolie staan. Petroleum heeft ook als nadeel dat binnengebruik vervuilend is en gevaarlijk kan zijn, terwijl de generator buiten kan staan en de kachel binnen.

Dat aggregaat zal dus weinig en infrequent uren maken, ja een Honda zou geweldig zijn maar ik ga er geen duizend euro of meer op stukslaan, ik zoek echt een noodoplossing voor max 5/600 euro als het even kan.

Olie op voorraad houden is natuurlijk geen enkel probleem.

De Einhell heb ik de handleiding van bekeken. Bij deellast is continue gebruik prima te doen schrijven ze.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.688
3.927
Ja , en mocht hij toch binnen de garantie stuk gaan, dan krijg je gewoon een nieuwe. En na de garantie periode kan je zelf een nieuwe kopen. Als je van dingen afhankelijk bent, kan je ze maar beter goed kopen. Een aggregaat dat na een halve dag draaien een klep door de zuiger heeft, heb je niet zo veel aan in een noodsituatie. En toen was het niet eens koud. Als je dingen als een koelvriescombinatie, grondwaterpomp wil draaien. Zoek dan uit wat die voor piek opstartstromen trekken. En zorg dat je aggregaat dat trekt. Ook veel elektronica gaat niet goed op een goedkoop aggregaat.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb geen ervaring met dergelijke aggregaten, maar wel met benzinemotoren van dergelijke importmerken. Die zijn vrij fragiel en zodra ze iets mankeren zit je direct met het probleem dat onderdelen nagenoeg niet verkrijgbaar zijn. Een benzinekettingzaag moest zo bij mij het veld ruimen helaas.

Ik hen geen idee over de degelijkheid van het elektrische deel van de aggregaat, maar persoonlijk zou ik me al een stuk beter voelen als er bijvoorbeeld een Honda motor op zat.
Bij Eurom zit er volgens mij een Mitsubishi Motors in. Die kost 700. Stiga geen idee van, is dat wel Honda misschien?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja , en mocht hij toch binnen de garantie stuk gaan, dan krijg je gewoon een nieuwe. En na de garantie periode kan je zelf een nieuwe kopen. Als je van dingen afhankelijk bent, kan je ze maar beter goed kopen. Een aggregaat dat na een halve dag draaien een klep door de zuiger heeft, heb je niet zo veel aan in een noodsituatie. En toen was het niet eens koud. Als je dingen als een koelvriescombinatie, grondwaterpomp wil draaien. Zoek dan uit wat die voor piek opstartstromen trekken. En zorg dat je aggregaat dat trekt. Ook veel elektronica gaat niet goed op een goedkoop aggregaat.
Ik ga het ding hooguit incidenteel gebruiken, en dan alleen nog puur omdat hij nu eenmaal af en toe moet draaien. De enige situatie waarin het ding zware belasting voor langere tijd gaat zien is wanneer de pleuris hier echt uitbreekt (rusland valt binnen ofzo). In zo'n geval heb ik heel andere zorgen en neem ik die 200 liter waarschijnlijk eerder mee in de auto om een veiligere plek op te zoeken. Sowieso moet ik dan niet rekenen op de blijvende beschikbaarheid van brandstof en een honda loopt zonder benzine net zo hard stil als een eurom.

Ik ga dus uit van kortdurende sessies, maximaal enkele dagen tijdens grote uitval van infrastructuur - voornamelijk stroom dus. Het is dan echt niet te verdedigen om 1000+ euro op een backup apparaat stuk te slaan. Ik krijg er sowieso 2 jaar garantie op dus ik moet hem gewoon enkele keren gebruiken in die tijd om defecten te spotten, redeneer ik.

De goedkopere modellen hebben ook geen inverters maar ik heb een line-interactive UPS in gebruik die datzelfde doel kan opvangen als die noodzaak er mocht zijn, maar een koelkast, een kachel en wat lampjes plus een powerbank gaan echt niet ontploffen als ze direct aan de generator hangen.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.027
3.836
Gaanderen
Ik heb vroeger wel enkele van die dingen verkocht, maar echt verstand heb ik er niet van. Wat de leveranciers mij wel vertelden is dat goedkope modellen vaak veel pieken in de spanning hebben. Dat vind elektronica niet leuk.

• Leuk
Waarderingen: keesfrees

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.137
2.380
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb vroeger wel enkele van die dingen verkocht, maar echt verstand heb ik er niet van. Wat de leveranciers mij wel vertelden is dat goedkope modellen vaak veel pieken in de spanning hebben. Dat vind elektronica niet leuk.
Nee, maar daarom kan ik er dus mijn ups tussen schakelen in zo'n situatie. Ik heb een line interactive model die dat glad kan strijken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.