Afzuigslang cirkelzaag verstopt

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
In deze discussie is als oplossing voor het verstopt raken van de zuigbuis binnen in de zaagmachine de zero clearance naar voren gekomen. Dat werkt natuurlijk. Had je mij een paar weken geleden gevraagd waarvoor zo'n zero wordt gebruikt dan zou ik gezegd hebben 'om splinters aan de onderkant van je werkstuk tegen te gaan'. Dat lijkt mij nog altijd de belangrijkste reden.

Omdat ik hierover al het nodige had bijgedragen, nog maar een paar opmerkingen.

Bij mij slijt de zero wel uit. Misschien is dat bij iedereen wel zo maar wat bij mij speelt is dat bij het uitschakelen van de machine, de verplichte rem erop gaat. Dat veroorzaakt een kleine vibratie. Je ziet dat soms als er een stukje hout wegschiet dat tijdens het draaien mooi tegen het zaagblad aan bleef liggen. Je hoort het ook trouwens.
Tijdens normaal bedrijf is er geen vibratie, het zaagvlak is mooi glad.

In veel gevallen is een zaagslede natuurlijk ook een oplossing zoals hier bijv. besproken wordt en bekeken kan worden. Ik heb er nog nooit een gemaakt. Het lijkt mij dat een slede makkelijker voor een wagen met een afkort-aanslag (die toch al haaks staat) is te maken dan voor een vaste zaagtafel met parallelle sleuven. Mooi meegenomen.
Ik denk dat je een slede niet in de eerste plaats gebruikt om de afzuiging open te houden. Het gaat dan o.a. om het splinteren tegen te gaan. Voor het andere werk heb je dan toch nog die zero nodig maar ze zitten elkaar niet in de weg.

Heb je zaagbladen met verschillende tandbreedte of wil je vaak onder een hoek zagen, dan moet je meerdere setjes van die hulpstukken hebben. Zo is er bij elke oplossing een probleem te vinden hoewel dit niet gezocht is. Het kan praktisch gezien allemaal lastig zijn.

Lang verhaal kort . . . ik moet toch ook nog maar eens zo'n zaagslede maken. In plaats van een hele mooie (zie youtube) denk ik dat ik het houd bij eenvoudig vervangbaar. Wegwerphulpstukken van afvalhout.

André
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.