Na ca. 3 jaar maar eens wat toevoegen aan dit topic

.
Ik heb één keer ook wat stukken hout uit de afzuiging moeten halen. Ik gebruik nu al heel lang zero clearance inserts van eiken. Ze zijn heel makkelijk te maken door de originele throat plate als kopieermal te gebruiken. D.w.z. rondom de einden en langs één lange kant.
Één keer heeft de zaag mijn zero te pakken gehad en brak er een stuk uit. Maar ik had een stukje gepakt waar een noest in zat en dat werkte misschien een beetje. Verder prima. Toen ik ermee begon heb ik meteen een flink aantal gemaakt. Tip voor als je toch aan de gang gaat.
Marius verstevigt de zero ook nog eens helemaal. Ik heb dat niet nodig gehad vind ik maar misschien probeer ik dat nog wel eens.
Ik stapte destijds over van een Robland naar een Hammer machine. Dat was een flinke vooruitgang (oud model Robland, nu is het waarschijnlijk beter!). Wat ik echt vond tegenvallen was de afzuiging bij het zagen. Met serieuze zorg zou dat beter kunnen. Kijk naar afkortzagen. Als ik alles goed begrijp (want ik heb er niet een) is de Festool Kapex stukken beter dan de rest.
Ik heb een gemiddelde HBM afzuigunit maar daar zit het probleem niet volgens mij. Meer zuigkracht (groter volume) zal echt helpen maar de zuigmond zit niet voldoende dicht bij de actie.
Een stuk gaas op de juiste plek lijkt mij wel een goed idee. Dat kan misschien vlakbij de zaag en nog boven de buis bevestigd worden. Misschien een tip voor Felder. Die lezen vast wel mee op dit forum.
[
André
[Edit en of topic maar omdat ik boven iets schreef over de kwaliteit van de machine . . . ] Ik had nog een teleurstellende ervaring met de Hammer. De flip stop voor de afkortaanslag, kon ik maar steeds niet goed krijgen. Toen zag ik
dit filmpje en wist ik wat er aan de hand was. Hoewel het een ontwerpfout is, moest ik een nieuwe verbeterde versie kopen à € 80,00 incl. BTW.
Maar verder, prima machine! Ik heb begrepen dat niet iedere eigenaar van een Hammer er last van heeft. Dus het zal gewoon pech zijn geweest.[/Edit]